Unconfigured Ad

Collapse

Elipsoid 2,8 m

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TomV
    • Aug 2002
    • 49

Elipsoid 2,8 m

Jeg trenger en lett termikk-modell, som kan brukes på forholdsvis små flyplasser. Noen som har erfaringer med Elipsoid 2,8 m? I så fall; hva med kvaliteten på settet (mistenkelig rimelig!)? Hvilket oppsett bruker dere? Tåler den litt hard flyving (raske looper og litt ryggflyvning) uten at det blir for mye fleks og flutter (jeg vet at den ikke er noen hot-liner akkurat, men hvor mye tåler den egentlig)? Takknemlig for svar! PS! Denne leveres kun som elektroseiler, og jeg er litt usikker på om riktig forum er seilfly eller elektro.
    Hilsen TomV
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Har en Elipsoid som jeg har flydd med i bortimot 2 år nå.

Den var tvilsomt billig som du sier, og er ingen hotliner som du sier, hverken av flyferdigheter eller finish. Likvel ikke noe å bli skremt av, og et morsomt fly som er lett å dra med seg hvorsomhelst.

Vingene er nok det jeg synes var best med hele settet, med meget bra finish og bra byggekvalitet. På min modell ver den ene vingen ganske vridd, men det lot seg fikse med strykejern.
    De har også vist seg å tåle ganske mye i form av "dunk" landinger på hang, etc. Har som sagt hatt dette flyet en stund, men har ikke måttet reparere noe på vingene enda, på tross av endel medfart.
    Har ikke flydd mye aerobatic med det, men har brukt det på hang et par ganger, i relativt frisk vind, og det har enda ikke hatt spesielle problem med litt fart, eller stallturns.

Kroppen var jeg ikke spesielt imponert over hva gjelder finish. Skjøten på langs av skroget er ikke spesielt pen, og canopyen har ikke spesielt god passform (den spriker). Positivt må være at den er veldig lett støpt, men dette kan også skape problemer når du skal lime inn batterihylle og servobrett etc. Det er fort gjort å dra den skjev.

Jeg likte heller ikke de ufattelig svake overføringene som fulgte med, eller innfestingen av høyderoret som har vist seg for svak. Du bør legge en tynn kryssfinerplate oppå høyderoret for å stive av.
    Patenten for festing/holding av vingene var heller ikke spesielt imponerende, og har etterhvert vist seg så tungvint at jeg nå bare bruker tape.

Flyegenskaper:
    Dette er en ren termik-kosemodell enkelt og greit. Balanserors respons er så som så, og du vil etterhvert sette større pris på det store sideroret enn på balanserorene. Som en kompis av meg sa: "den har balanserorsrespons som et gammelt strykejern." Det sier igrunn alt!
    Jeg har også savnet bedre landingsbrems. Balanserorene opp funker greit nok, men på trange flysteder kan det bli litt for hårete. Spoilere eller flaps hadde nok hjulpet stort.
    Men den flyr godt, og er relativt tilgivende.

Comment

• TomV
      • Aug 2002
      • 49

Takk for god og nyttig tilbakemelding! Jeg tror jeg går for en.
      Hilsen TomV

Comment

• Sam
        • Jan 2004
        • 165

Celtic har også Art Hobbies High Force, den koster en nuddel mer en Elipsoid'n men du får nok mer seilfly for hver krone om du spør du meg.

Min HighForce har en MEGA 22/20/4 og 2s1p 4000mah direktedrevet 12x6.5. (20A statisk)
        vekt 1490 gram ..
        Kunne nok klart meg med 2s 2100 og spart ytterligere 100 gram ellerså, men den er allerede blir den nesten for lett. Den flyr ekstremt bra, og siganaliserer termikk så godt at du nærmest må stå med ryggen til for ikke å få det med deg.

Mvh
        Sam Houlder

Comment

• TomV
          • Aug 2002
          • 49

Takk for innspillet! 1490 g for en 2,9 meter er virkelig bra (min Valenta Dragon 2,9 m veier 3,1 kg). Er det mye pes å overflatebehandle vingene fra Art Hobby? De trenger vel en eller annen form for sluttfinish?
          Hilsen TomV

Comment

• Sam
            • Jan 2004
            • 165

Vingene har jeg lakket med klarlakk fra Europris, vel den enkleste måten som er..

Kommer akkurat nå inn fra en tur på stripa med den og har hatt
            2 turer, en på 33 min og en på 26 min. begge i rimelig flat luft
            Pur lykke.

Mvh
            Sam Houlder

Comment

• TomV
              • Aug 2002
              • 49

Ser ut som om jeg havner på noe annet enn Elipsoiden likevel! Takk for anbefalingen!
              Hilsen TomV

Comment

Working...