Unconfigured Ad

Collapse

Elektromotor til Fizza i RCM&E

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extra 300s
    • Mar 2004
    • 274

Elektromotor til Fizza i RCM&E

Heisann, kommmer til å bygge flyet som er tegninger av i mai-utgaven av RCM&E men i og med at dette er mitt første elektro-bygg trenger jeg en anbefaling når det gjelder motor og batterier. I følge bladet kommer vekten til å ligge på 14oz noe som skulle bli ca 400g. Jeg har et Li-Ion batteri på 1100mAh som jeg lurer på om jeg fortsatt kan bruke, ønsker ikke å bruke masse penger på dette så det trenger ikke vere det værste utstyret.

Her er forresten et bilde av herligheten.
    Attached Files
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII
  • Bonito
    • Sep 2004
    • 265

Hvor stor motor/propel skal det ha og hvor mange celler har det li-ion batteriet???

Flyet ser bra ut, må kanskje bygge noe sånt selv!!!

Er "litt" elektro freak
    Damn these things are hard to fly!

Comment

• Extra 300s
      • Mar 2004
      • 274

RCM&E anbefaler 8 x 6" propell og en Typhoon 6/23-turn motor, eller for å gjøre flyet til en rakett som det står, kan en bruke en 9 x 6" og en Typhoon 15/13-turn motor. Dette sier meg ikke så veldig mye, har ikke peiling på elektro

Her er hva som står ang. batteriet mitt:

Li-Ion 2S 7,4V 1100mAh JST-plugg. 4Ckont, 6C maks (3A kont, 4,2A maks)
      Vekt 53 Gram

Flyet har forresten et vingespenn på 81cm og vekten på 400g er flyklart med motor, batteri og alt.
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

Comment

• Bonito
        • Sep 2004
        • 265

De motorene er ok. Jeg tror at jeg hadde valgt en Typhoon 15/10 motor med 9X6 propel.

Det batteriet ditt kan du ikke bruke til noe. Typhoon 15/10 og 15/13 bruker Ca. 20A

En AXI 2212/20 motor er også et bra alternativ....

Skal løpe og kjøpe det bladet senere i dag og se på den.

Kommer med en tilbake melding når jeg har sjekke litt mere!!!!

Hilsen Bonito

Comment

• Extra 300s
          • Mar 2004
          • 274

Da er Fizza ferdigbygd men er ikke prøveflydd enda. Har brukt en 400 børstemotor med 2cellers Li-Poly nå i første omgang, men kommer nok til å handle inn børsteløst tipper jeg, den blir ikke akkurat dradd ut av handa mi når jeg holder den vertikalt på bånn gass.... Enda opp på 450g og gleder meg til jomfruturen

Forslag til rimelig og bra børsteløst utstyr tas imot med takk....
          Align T-Rex 450
          Fizza elektrofly
          JR 9xII

Comment

• Extra 300s
            • Mar 2004
            • 274

Er det ingen som har noen gode anbefalinger å komme med?? Hadde vert fint å fortsatt kunne bruke batteriet mitt, så jeg trenger en anbefaling på motor, propell og regulator

Her er forresten et bilde av Fizza`n uten canopy, har ikke fått tak i enda...
            Attached Files
            Align T-Rex 450
            Fizza elektrofly
            JR 9xII

Comment

• Bonito
              • Sep 2004
              • 265

Det batteriet ditt tror jeg du bare kan glemme å bruke i dette flyet. 3A er ikke nok til en Speed 400 motor, den trekker 7-10A Her må du bare få kjøpt deg noen nye batterier. Når det gjelder motor er kanskje denne noe å tenke på http://www.mosshobby.no/pd1108075879.htm?categoryId=23

Mvh Bonito

Comment

• Extra 300s
                • Mar 2004
                • 274

Hæ?? Er det Li-Poly batteriet mitt du mener?? Det skal gi 12A kontinuerlig og 18A max
                Align T-Rex 450
                Fizza elektrofly
                JR 9xII

Comment

• Bonito
                  • Sep 2004
                  • 265

Hei Extra 300s!

Rettelse og ny feil følger, her er hva du skrev tidliger.

Vekt 53 Gram
                  Ut fra det kan jeg se at det skal kunne levere 4C = 4,4A kontinuerlig. Det kan fortsatt ikke brukes til noe fornuftig spør du meg!!

Et batteri skal helst ha litt reverve når det gjelder hva det kan levere i forhold til forbruket!! Dvs bruker motoren 8A bør det kunne lever 10-12A kontinuerlig!!!!

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Sier meg enig med Bonito`s anbefalinger her Extra300s. En AXI 2212/20 er helt perfekt til den linjelekre Fissaen.

Det var pene linjer på den fly-saken

Sett på en APC8x4E og det trekker da ca. 14 amp som er det batteriet må klare å levere, minimum. Da har du krefter til unlimited vertikaler.

Hvis du skal ha AXI`en i ny maskin er det godt å vite at den takler ei rask kjerre på 7-800 gram også bare du setter på større prop, f.eks 9x4,5E. Men da trekker den 18-19amp.
                    Alle eks med 3SLiPo...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Extra 300s
                      • Mar 2004
                      • 274

Originally posted by Bonito
                      Hei Extra 300s!

Rettelse og ny feil følger, her er hva du skrev tidliger.

Vekt 53 Gram
                      Ut fra det kan jeg se at det skal kunne levere 4C = 4,4A kontinuerlig. Det kan fortsatt ikke brukes til noe fornuftig spør du meg!!

Et batteri skal helst ha litt reverve når det gjelder hva det kan levere i forhold til forbruket!! Dvs bruker motoren 8A bør det kunne lever 10-12A kontinuerlig!!!!
                      Det batteriet som du snakker om her er et Li-Ion batteri, hvis du ser på en av de neste postene ser du at jeg skriver at jeg nå bruker en speed400 motor med et Li-Poly batteri

Takk for motoranbefalinger, kommer nok til å gå for en AXI2212/20 med et 3SLi-Po
                      Align T-Rex 450
                      Fizza elektrofly
                      JR 9xII

Comment

• Extra 300s
                        • Mar 2004
                        • 274

Og her er et bilde av det helt ferdige flyet med canopy
                        Attached Files
                        Align T-Rex 450
                        Fizza elektrofly
                        JR 9xII

Comment

• Extra 300s
                          • Mar 2004
                          • 274

Da har jeg bestillt 3S 1500mAh Li-Po, men har ikke bestillt motor enda, lurer litt på den Himax C2812-1200 motoren som Moss Hobby har. Er det noen som vet om Graupner eller Multiplex har noe som tilsvarer AXI 2212/20???
                          Align T-Rex 450
                          Fizza elektrofly
                          JR 9xII

Comment

• Alfalfa
                            • Jul 2002
                            • 988

Tenkte med en gang jeg så den i RCM&E at DEN skal jeg bygge.. Og nå er jeg overbevist..

Tok det lang tid å bygge den? Mye "pjus" for å få det til?
                            Tenkte å ha den i bilen ved førstehjelpsskrinet... Ha plexiglass over og merke med "I nødstilfeller: Knus Glasset!"

Ser for meg ut som en ypperlig "koseflygingsmekanisme" for søndager og andre dager hvor man passerer steder det kan flys...

Hvis oppsettet ditt fungerer bra så kopierer jeg det!
                            Regner med du sier i fra hvis det er mods som bør gjøres under bygging!

Comment

• Extra 300s
                              • Mar 2004
                              • 274

Du bygger hele greia på et par kvelder hvis du står på litt, den var veldig lett å bygge. I tillegg til instruksjonene i bladet ligger det og en meget bra byggebeskrivelse med fargebilder på www.fizza.co.uk
                              Align T-Rex 450
                              Fizza elektrofly
                              JR 9xII

Comment

Working...