Unconfigured Ad

Collapse

Maiden flight med E-starter!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeppo
    • Apr 2005
    • 13

Maiden flight med E-starter!

Har akkurat kommet inn etter jomfruturen med E-starteren min! Forøvrig første gang jeg har hatt modellfly i lufta....

Og som dere alle skjønner, så landet jeg ikke heelt der jeg hadde tengt.
    Ikke på hjulene heller, for å si det sånn. Men alt i alt gikk det ganske greit.
    Jeg må lime på understellet på nytt, og rette opp propell akslingen. En liten flik av vingen forsvant, men pytt pytt.

Når jeg tenker meg om, så var det vel ikke langeflyturen, det var ett eller annet som var helt anderledes en på FMS... men tross alt: DET FLØY!
  • mailman13
    • Mar 2004
    • 172

Dropp det orginale understellet, med mindre man kan fly og har helt perfekt undarlag å lande på får man det aldri til å holde. Skal du lande på gress må det modifiseres, buklanding på gress går helt fint, bare stopp motoren før propellen treffer bakken så snur den seg unna selv hvis den subber nedi..

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Skal man prøve å fly alene uten hjelp for første gang går det gjerne galt...
      Er flyet balansert og det er lite vind vil sannsynligvis dette flyet fly best om du ikke rører stikkene i det hele tatt! Bruk små utslag og ikke vær for ivrig med å styre det. La det flyyy, og reduser på motorpådraget når du føler du ikke har kontroll!

Den er ganske fin på flottører: http://static.rcgroups.com/gallery/d...ter_floats.wmv
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• zeppo
        • Apr 2005
        • 13

Det høres fornuftig ut joo. Jeg tror det var frenetisk stikkeføring allerede fra start Jeg skal prøve igjen i dag hvis vinden løyer litt. Jeg har limt på understellet igjen. Jeg flyr på en grusbane, så jeg vil gjerne ha noe som er mellom flyet og bakken..

Det jeg var mest spent på i går, var om det fløy i det hele tatt. Så i dag kan jeg konsentrere meg om å styre det dit jeg vil.

Jeg har i grunnen litt blanede følelser nå. Jeg vil fly, men jeg vil IKKE ødelegge flyet.... Det er vel bare å hoppe i det..

Comment

• Niklas
          • Sep 2003
          • 899

Fly i vei. Der er nye på butikken...(men om der er penger i banken er en annen sak...)

Comment

• zeppo
            • Apr 2005
            • 13

Nå har jeg vært ute på tur nummer to. Det blåste litt mye,men jeg klarte ikke vente lenger
            Jeg kan vel ikke si at jeg har helt kontroll enda, men denne gangen gikk det mye bedre Jeg var på en grusbane og jeg mente selv at det var bra med plass. Men det var utrolig hvor fort flyet var på den andre siden Jeg får nok se meg om etter et sted som er myye større. Flyet overlevde turen og mestringsfølelsen er klart bedre en i går Jeg konsentrerte meg om å bli fortrolig med takeoff og landing, har liksom en sperre for å ta det for langt opp. Ser for meg at konsekvensene av en ikke planlagt landig blir større jo høyere opp man er.

Dette er jo igrunnen vanvittig morsomt

Comment

• Ponnypetra
              • Apr 2005
              • 7

Nybegyner tur med E-starter

Da har jeg endelig fått E-starteren min i lufta for første gang jeg også.

Er ingen rev på bygging men med litt tips fra Zeppo gikk det forbausende enkelt. Brukte 8-9 timer på å sette det sammen. Det var meget enkelt, men det hjelper med litt tolmodighet.

Så var det ut å fly. Bånn gass og take-off... Det gikk bra det, men hadde ikke kontroll i det hele tatt. Flyet dro opp og til høyere. Da jeg prøvde å rette det opp med balanseroret ble alt bare værre. Flyet begynte å sirkle og begynte å nærme seg bakken faretuende fort. Her måtte det tenkes og det litt raskt! Trim! Ja, det hjalp, full tirm på høyde og sideror på den stakkars GWS senderen, så gikk flyet sån någenlunde rett.

Så var det å finne ut hva som hvar feil med balanseroret... Invertert! Ja, jeg hadde skjekket at alle funksjoner virket, men ikke om det virket riktig... Så når jeg la over til høyere på stikka gikk flyet til venstre. Ja, ja, burde kanskje ha skjekket det da jeg hadde oppdaget at throttel var invertert.

Fløy rundt i ca. 10min, har forresten 1250mAh Li-poly batteri. E-starteren loopa som bare det, og jeg koste meg stort. Dette var morro! E-starteren hadde mere nok kraft for en nybegynner som meg.

Så skulle jeg prøve å få dette sånn passe trygt ned på bakken igjen. Dette hadde jeg gruet meg til, og regnet med at her kom det til å gå galt. Slapp opp gaspådraget og fløy en rolig tur over der jeg haddet tenkt å lande. Dette så greit ut og jeg hadde kontroll. Var optimist nå. Bestemte meg fro å ta enrolig rundet til for så å lande. Jeg var plasert i enden av "stripa" og ved inflygning så kom E-starteren rett i mot meg plutselig litt ukontrolert... Jeg fikk plutselig følelsen av å få hele greia midt i ansiktet og avbrøt landingen ved å gi full gass og trekke opp. Flyet gikk rett opp over hodet på meg og jeg mistet det av syne, men det varte ikke lenge. I full panikk haddet jeg bare fortsatt å holde høyderoret inne og loopet med full throtel... Oooops! Da kom det tilbake rett ved siden av meg. Kræskj! Stor fart, rett i bakken!

Nesa tok nedi - ble bulk i plast dekselet - understellet ble revet av - sprekk rett under vingen, et par hakk i vingen, og et grovt brudd i halebommen... ja, ja første turen endte da som forventet.

Det tok meg ti minutter med litt epoxy og elektrikker teip og alt var like fint som nytt, om ikke bedre! Så det blir en ny tur i kveld!

-Let's ride the sky!
              Google.no - begynnelsen til alt!
              Let\'s ride the sky!

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hørtes ikke så ille ut til å være første tur. Lærte ett triks av en gammel ringrev i klubben. hvis flyet begynner oppføre seg ukontrolert eller du får følelse av å miste kontrollen. dra høyde ror for å få det opp i hvertfall. men ikke så mye at det blir en loop . og når du får litt høyde så prøv å gjenvinne kontrollen. dom en bonus så vil du miste litt fart også sån at ting kan roe seg ned litt.

Lykke til videre.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Ponnypetra
                  • Apr 2005
                  • 7

Må innrømme at jeg har et par timer med leking i FMS før jeg tok jomfruturen.

Men det må sies at likheten mellom den virkelige modellen og den i FMS er liten, men det var god trening for å få inn de grunnleggende stikkebevegelsene.
                  Let\'s ride the sky!

Comment

• Ponnypetra
                    • Apr 2005
                    • 7

Må innrømme at jeg har et par timer med leking i FMS før jeg tok jomfruturen.

Men det må sies at likheten mellom den virkelige modellen og den i FMS er liten, men det var god trening for å få inn de grunnleggende stikkebevegelsene.
                    Let\'s ride the sky!

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

ja har selv brukt FMS en del. det jeg syntes var den største fordelen var og venne meg til at balanserorene ble motsatt når jeg fløy mot meg
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

Working...