Unconfigured Ad

Collapse

F-15 Eagle Park Jet. Forslag til innmat?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marius_EV
    • Dec 2004
    • 17

    #1

    F-15 Eagle Park Jet. Forslag til innmat?

    Hei!

    Driver å bygger et F-15 modellfly i depron.

    jetset44 sin modell:



    Jeg er helt nybeynner og kan stort sett ingenting om modellfly. Jeg trenger da hjelp til å finne alt jeg trenger for å få dette til å gå fremover i luften. (motor, batteri, servere osv, ikke radio)

    Jeg har lyst å bestille det meste fra www.mosshobby.no.

    Et par forslag:

    Motor: http://www.mosshobby.no/pd-1105053270.htm?categoryId=22
    Kontroller: http://www.mosshobby.no/pd-1512581030.htm?defaultVariants={EOL}&categoryId=19

    Er disse ok?
    Prisen bør være av den lavere sorten.

    Håper på gode forslag.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #2
    Den motoren du foreslår har jeg en mistanke om kommer til å skuffe deg. Den er tung og gir ikke det som AXI 2208/34 (den som er brukt i tråden). Du risikerer å bruke "litt" penger på et oppsett som nesten er ubrukelig... I følge produsenten kommer du ikke opp i mer enn ca. 200 gram skyvekraft rundt 8 Ampere strømtrekk (uten gir).

    En 2208/34, eventuelt 2208/26 koster dessverre en god del mer, men da har du garantert motor til dette flyet og flere prosjekter. Spesielt 2208/34 er fleksibel og lett å finne propell/batterikombinasjon til og du kan regne med 380 - 580 gram skyvekraft (ved ca. 8 Ampere strømtrekk) etter hvilket oppsett du lager rundt motoren. Er det mest fart du er ute etter kan nok 2208/26 være saken for deg, men den er ikke like egnet til eventuelle 3D-modeller du skulle få lyst på.

    Med på lasset (børsteløs-lasset) følger også dyrere regulator (ESC)... For eksempel Castle Creation Phx-10 eller andre som klarer minst 10 Ampere. Men da er du garantert noe som virker.

    Grunnen til at det er så mange små velflygende konstruksjoner er nettopp den store effekten i forhold til vekt som børsteløse motorer og LiPo-batterier i kombinasjon har gitt oss de siste årene.

    Servoer kan selvsagt være av de små i en så liten modell. Waypoint W-060 vil fungere, men W-084 er sterkere. Vektforskjellen mellom disse er ikke kritisk i dette bygget så jeg ville brukt de største.

    Batteri: igjen vekt og effekt: http://www.mosshobby.no./pd-21267475...?categoryId=17 er vel det minste du kan handle som holder.

    Jeg beklager, dette er nok ikke svaret du ønsket deg Det koster penger å fly, og veldig mange går i den fella at "Flyet koster ikkeno nesten" og glemmer alt tilbehøret. Omtrent samme fella som utallige har gått i som heter: "Jeg skal begynne å fly, og jeg skal ha Spitfire/Mustang!!" istf å velge et fly dem kan beherske. Men jeg tror nok at den lille F-15-saken flyr bra.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • Marius_EV
      • Dec 2004
      • 17

      #3
      Godt svar

      Men å bruke 800kr på en motor blir nok uaktuelt nå, siden jeg kommer til å kjøpte en dyr radio (Futuba FIELD FORCE 7C).

      Hva med oppsettet som står i byggemanualen til flyet?

      Brushed Setup

      Motor: GWS EPS-350C with "C" gearing (5.3:1)


      Battery: High performance 1000-1500 mAh 3S1P Li-poly pack (capable of supplying at least 10 amps continuous). Note 2 cell Li-poly
      battery packs cannot be used with this model due to inadequate performance.

      Speed Control: Castle Creations Pixie 20

      Prop: GWS 8x6 slow flyer

      Stuff: Get a few feet of red/black high quality silicone wrapped hook up wire, 2 sets of Deans Ultra plugs

      Comment

      • Ben_E
        • May 2003
        • 621

        #4
        Jeg flyr min F-18 med Axi 2212/26 med 8x6 apc propell. Til og ned med 3s 2600mAh pakker så er det bra vertikalt!

        HAr en F-1580%ferdig som venter på utstyret når Horneten skulle få nådestøtet!

        Mer info her:http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=2581

        Et utrolig bra fly med høy fun faktor, som økte 100 ganger når jeg gikk over til børsteløst!!!!!!!

        Ben_E
        Ben-Erik Ness
        Bergen Modellflyklubb

        Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

        www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


        http://www.bmfk.no
        http://www.jetsofbergen.no

        Comment

        • Ben_E
          • May 2003
          • 621

          #5
          Hva er "ståa" Marius?

          Har fått en ny Axi 2212/26 og utstyr i hus så nå skal det ikke gå lenge før jeg er i luften med min F-15. Den har ligget og ventet på at min F-18 skulle møte veggen ( eller bakken) for å kunne arve utstyret - men det ser ikke ut til å skje... synd jeg ikke klarer å fly formasjon med meg selv....

          Ben_E
          Attached Files
          Ben-Erik Ness
          Bergen Modellflyklubb

          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


          http://www.bmfk.no
          http://www.jetsofbergen.no

          Comment

          • Ben_E
            • May 2003
            • 621

            #6
            Så var jomfruturen gjennomført - og etter litt fikling med å finne noenlunde bra CG så fløy den riktig så pent!
            Litt justeringer også skal det males litt....

            Et utrolig snilt fly - og dette kan virkelig fly sakte uten bruk av flaps!

            Ben_E
            Ben-Erik Ness
            Bergen Modellflyklubb

            Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

            www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


            http://www.bmfk.no
            http://www.jetsofbergen.no

            Comment

            • corydoras
              • Jul 2005
              • 257

              #7
              heisann

              Har såvidt begyndt å skjære litt depron, men kommer ikke noe sted med limingen før jeg får tak på balsa stenger (trekant) til å ha i hjørnene.
              Desverre ikke noe modellsjappe i nærheten, og å bestille via nett blir jo rådyrt da disse koster å sende , noe jeg forstår.

              Er vel ikke andre materialer som kan brukes?

              Det jeg egentlig lurte på: Dere som har disse park- jeténe hvordan kjører dere servo oppsett?
              1 til høyde-ror, 2 stk til balanse og evt 1 til side-ror.

              skal ikke ha side-ror i mitt, men hvordan løses aileron servoene med 2 stk på 1 kanal?

              Har kun en 4 kanals radio

              Comment

              • Ben_E
                • May 2003
                • 621

                #8
                Balsalister trenger du strengt tatt ikke.. Dersom du bruker epoxy sparsomt kan du likegodt bruke en depronlist. &mm depron er ganske stivt så det skulle gå greit.

                Dersom du kun har en 4kanaler så går det greit. Du kobler en Y kabel med 2 servoer til balanserorene og en til høyderoret. Sideror trenger du ikke!

                De opprinnelige tegningene anbefaler at man mikser inn flaps (les 5 kanals radio og mottaker) - jeg mener det ikke er nødvendig - denne modellen kan fly så seint at det aldri vil være behov for å senke farten ytterligere!!!

                Så da er det bare å sette i gang å skjære flere deler!

                Lykke til!!!

                Ben_E
                Ben-Erik Ness
                Bergen Modellflyklubb

                Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                http://www.bmfk.no
                http://www.jetsofbergen.no

                Comment

                • corydoras
                  • Jul 2005
                  • 257

                  #9
                  Hva er det greieste å lime med?
                  5 min epoxy eller noen form for lynlim som ikke spiser depron?

                  Hva har du brukt?

                  Vet det er individuellt, men noe anslag over hvor lang tid du regner på bygging?

                  Hva slags lakk er greiest å bruke?

                  Sprøyter du med airbrush?

                  mange spørsmål her, men bedre å høre med noen som har gjort dette fø, så slipper en masse ergrelser og ekstra arbeid

                  Comment

                  • Ben_E
                    • May 2003
                    • 621

                    #10
                    Originally posted by corydoras
                    Hva er det greieste å lime med?
                    5 min epoxy eller noen form for lynlim som ikke spiser depron?

                    Hva har du brukt?

                    Vet det er individuellt, men noe anslag over hvor lang tid du regner på bygging?

                    Hva slags lakk er greiest å bruke?

                    Sprøyter du med airbrush?

                    mange spørsmål her, men bedre å høre med noen som har gjort dette fø, så slipper en masse ergrelser og ekstra arbeid
                    Spørsmålene er jo en av grunnene til at vi bruker dette forumet

                    Lim: For det meste 5 min epoxy - jeg har kjøpt forskjellige typer og resultatet er stort sett det sammen, uavhengig av pris! Bruk ikke for mye- epoxy er tungt. En del bruker også UHU por. Det er et kontaktlim der man må stryke lim på begge sider og la det tørke for deretter å presse delene sammen. Fordelen med dette er at det er lettere å pusse ned. Lamineringen av caopyen er limt med denne. Fås også på "vanlige" hobbybutikker (ikke modell..)

                    Byggetid: Avhengig hvor nøyaktig du skjærer delene. Vil anslå at du kanklare å få den flyklar på en helg (uten maling)

                    Lakk: Vannbasert lakk er et must - alt annet spiser depron. Dette kan også fås i vanlig hobbybutikk eller fra elefun eller Mosshobby. Jeg har kjøpt spraybokser på vanl. hobbybutikk. Airbrush har jeg ikke - selv om jeg gjerne skulle hatt det.....

                    Ben_E
                    Ben-Erik Ness
                    Bergen Modellflyklubb

                    Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                    www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                    http://www.bmfk.no
                    http://www.jetsofbergen.no

                    Comment

                    • Ben_E
                      • May 2003
                      • 621

                      #11
                      Oppdaterte tegninger...!

                      Oppdaterte tegninger og mange andre stilige parkjets finnes på www.parkjets.com

                      Ben_E
                      Ben-Erik Ness
                      Bergen Modellflyklubb

                      Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                      www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                      http://www.bmfk.no
                      http://www.jetsofbergen.no

                      Comment

                      • Snoopy2005
                        • Jan 2005
                        • 61

                        #12
                        Originally posted by Marius_EV
                        Hva med oppsettet som står i byggemanualen til flyet?

                        Brushed Setup

                        Motor: GWS EPS-350C with "C" gearing (5.3:1)


                        Battery: High performance 1000-1500 mAh 3S1P Li-poly pack (capable of supplying at least 10 amps continuous). Note 2 cell Li-poly
                        battery packs cannot be used with this model due to inadequate performance.

                        Speed Control: Castle Creations Pixie 20

                        Prop: GWS 8x6 slow flyer

                        Stuff: Get a few feet of red/black high quality silicone wrapped hook up wire, 2 sets of Deans Ultra plugs
                        Min F15 brukte jeg EPS-350C med et 3S1P TP1700mA batteri. Dette flyr ok med 9x5,5 prop..... Men denne og Pixien kan du få billig, jeg har invistert i en Himax og CC10! Nå skal det bli andre boller!

                        Modellen flyr bra fort med 350C oppsettet, men regner ikke med at motoren blir gammel med 3S ! Problemet ligger i at det ikke er "nokk" skyv i den. Skal du loope må du stupe inn i den og den "toque roller" som regel på topp, p.g.a. for lav hastighet på topp (Joda jeg er spell nybegynner så jeg glemmer alltid å trekke av throttelen )

                        Eller gjør den alle manøverene fint og er et veldig bra nybegynner fly!

                        Min veier bare 490g AUW med 140g batteri inni! Den er bygget kun i 3mm depron. Bygger du tungt, kan du bare glemme 350 oppsettet!

                        Lim: Jeg har limt all depron med Casco sin papir lim (grå rekantet flaske med rød kork til 20,- Kr på Rema...) Motorfeste,rorhorn og karbonstang er det brukt epoxy!

                        Glem silikon kabler dette er ikke nødv. for en nybegynner! Kjøp 1,5mm2 kabel på biltema!

                        Jon
                        JAH@
                        \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                        T-Rex 450XL
                        T-Rex 500CF
                        Styrker

                        Comment

                        • corydoras
                          • Jul 2005
                          • 257

                          #13
                          snoopy

                          Har prøvd denne Rx limen på trekantflaska fra Casco, men får ikke noe resultat som er holdbart desverre.

                          Har prøvd med direkteliming av dele i våt lim, prøvd å vente 1 min før begge delene som er påført lim blir ført sammen og ventet 5 min, men uten noe hell.

                          Kan du dele med oss hvordan din fremgangsmåte er?

                          Begynne rå lure på om det er depronen min som er litt anderledes siden den kalles Kapron (Capron) nå?

                          Denne 6mm har liksom en glatt overflate og når jeg prøver å lime denne mot en avskåret bit så sitter det ikke alverdens.

                          Vet ikke om depronen har samme overflate?

                          Driver spent å venter på dlene til 3Dfoamy sin F15.

                          Har en cnc laserkutter på jobb som en kollega skal kutte ut delene med, men han har så mye å gjøre for tida, at jeg neste er fristet til å skrive ut, lime sammen klippe og kutte depronen for hånd.

                          Hva har du og Ben_E gjort?

                          Comment

                          • Ben_E
                            • May 2003
                            • 621

                            #14
                            Jeg har brukt 5min epoxy (av billigste sort fraeuropris eller lign - holder i massevis) parsomt - dette er et "tungt" lim. Ulempen med dette er at det er litt vanskelig å pusse da limflatene blir harde og depronen er relativt myk. Et alternativ er UHU Por. Dette er et kontaktlim som ligner mye på det (missforstått) forhatte GWS limet. Her må man stryke utover på begge flater - la det tørke og deretter presse delene sammen. Dette limet holder for de fleste limflater på dette flyet. Denne limen bør brukes når man skal laminere cocpit og flyets nese!

                            Er missunnelig på corydorassom har tilgang på CNC kutter....

                            Ben_E
                            Ben-Erik Ness
                            Bergen Modellflyklubb

                            Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                            www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                            http://www.bmfk.no
                            http://www.jetsofbergen.no

                            Comment

                            • corydoras
                              • Jul 2005
                              • 257

                              #15
                              oki, har du navnet på den 5 min epoxyen fra Europris?

                              Nå skal det sies at vi nettop gjorde et prøvekutt på laseren i ettermiddag, men det nedslående var at varmen fra laseren gjorde atkuttet ble bortimot 1,5 mm bredt, noe som gjorde at vi avbrøt.

                              Var redd det skulle bli dårlig passform på delene.

                              Det vi heller gjør er å brenne ned ca 1-2 mm i depronen for så å kutte ut med skalpell.

                              Dermed slipper en styret med å printe å klippe.

                              Hva gjorde dere med malene, limte dem på depronen for så å kutte eller tegnet av fra malene?

                              Hvis ikke det blir tid til skjæring snart så tørner jeg og må ta mal-metoden i bruk, for dette flyet MÅ jeg ha NÅ!!!!!

                              Comment

                              Working...