Unconfigured Ad

Collapse

Tips til bra startmodell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

Da er byggingen godt i gang. Kun igjen understell og motor + servoer nå.

Det er ikke lett å få vinklene til høyde og side stabilisatorene på halen helt 100 %. I tillegg ble det ene balanseroret sittende med en ca 2 mm lavere festeprofil en det andre.

Betyr det noe særlig i praksis? dette er jo isopor så det er ikke alltid lett å få alt helt symmetrisk og med rette vinkler. Regner med jeg bare kan trimme servoene litt når jeg er i luften?
    Alf Surdal
    Hovsherad

Comment

• mailman13
      • Mar 2004
      • 172

E-Starteren er ikke noe særlig følsom for noe som helst egentlig, så lenge tyngdepunktet ikke havner alt for lang unna (legg det et sted mellom avstiveren i vingen og "x" merkene i isoporen), lim det sammen etter øyemål og trim det ut når det kommer i lufta.

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

Hmmm, lette etter "X" merkene , men kunne ikke finne noe....
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• mailman13
          • Mar 2004
          • 172

Husker ikke akkurat hvordan det var, men jeg mener det er preget inn en sirkel med en 'X' i på undersiden av vingen der fabrikanten mener cg bør være, hvis du legger deg ca en cm bak avstiveren er det bra...

Comment

• Ben_E
            • May 2003
            • 621

Originally posted by joo
            Her er forresten en test/review av E-starteren: http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4401

Bygde en sånn for en kompis i vinter, men den er ikke fløyet ennå såvidt jeg vet. Var grei å bygge/sette sammen for meg (har bygd noen fly før...) men det er og blir isopor. Funker, men varer ikke evig. Ikke EKTE fly etter min mening, men hvem bryr seg om hva jeg mener...? Siden den har solgt noe enormt over hele kloden må det være brukbart likevel.
            Dette er et bra valg! Den flyr bra rett ut av esken, bare vær sparsom med epoxyen dersom du bruker det. Vekt vekt vekt er stikkordet.
            Noen områder på flyet børimidlertid forsterkes... Den vil brekke rett foran halefinnen, så her kan det lønne seg å lime inn litt forsterkning som f.eks en liten carbon stang!

Så var det dette om isopor.... Etter min mening så er det en fordel med isopor. Hvorfor? Det er nemlig ingen sak å lime sammen igjen etter et krasj. For du vil komme til å kræsje - det er ingen vei utenom!

Min flye enda - etter 3 totalhavarier med 10-15 isoporbiter som resultat. En til 2 timers arbeid med litt lim så er`n flyklar igjen!

Se bare her: http://www.bmfk.no/index.php?name=co...album=13&pos=3

Når det gjelder CG så ligger det et merke ca 1,5 cm bakenfor utfresingen til forsterkningen i vingen!

Du har gjort et bra valg som - i motsetning til balsaflis - ikke medfører at du går glippp av en halv sesong bare pga av et ublidt møtemed bakken!
            Du finner også mye info om forskjellige modifikasjoner på www.rcgroups.com

Ben_E
            Ben-Erik Ness
            Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
            http://www.jetsofbergen.no

Comment

• Alf Surdal
              • May 2005
              • 680

har nok ikke vært så veldig omtenksom med epoxybruken..., sikkert best å kjøpe meg en mikromottager for å spare inn igjen noen gram.

Sikkert lurt med en karbonstang eller to til haleforsterkning, det ser litt tynt ut der. Hvor mye veier et par karbonfiber rør og hvor kan jeg finne det? Har elefun, tenkte å kjøpe radio der?
              Alf Surdal
              Hovsherad

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

elefun har carbon rør og stebger se under byggematerialer. der står det kanskje vekt også
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

Working...