Unconfigured Ad

Collapse

E-starter eller Formosa som første el-fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nixxon
    • Feb 2005
    • 478

E-starter eller Formosa som første el-fly?

Har vurdert litt forskjellig av el-fly og kommet til at jeg dropper deltavingfly og heller satser på en ferdig pakke med enten E-starter 350C eller en Formosa 350C for bruk med egen radio.

Her er bilder av de: http://elefun.net/webshop/aspx/kateg...?kategoriID=17 (bilde 3 og 6)

(Funnypark-EPS400C (Pakketilbud) ser ut til å være for mye trainer og P51D-EPS350C/S (Pakketilbud) er kanskje for vanskelig å fly)

Har noen en mening om hvilket fly som er best som begynnerfly. Heller litt mot E-starteren siden den er høyvinget og kan utstyres med flottører...

• Bonito
    • Sep 2004
    • 265

Som begynner fly ville jeg gått for en E-Starter, den er mere stabil en Formosa.

Mvh
    Simon B. Nielsen
    Damn these things are hard to fly!

Comment

• ThomasB
      • Aug 2004
      • 1305

E€ starter, helt klart. ett kjempe fly å lære på. stabil, men samtidig sprek i massevis. fin å fly med flotører også
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

har formosa og vil ikke anbefale den som begynner fly. da må du i såfall ha veldig små utslag på balanse rorene.

gå for en e-starter du. så får du masse morro og ikke bare krasj i starten slik at du gir opp.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• nixxon
          • Feb 2005
          • 478

Takk for råd.

Da blir det e-starter. Nå står det at den leveres med 7,2 v batteri og ikke 8,4 v som tidligere. Er det for dårlig? mAh er dog øket til 1600...

Er følgende ellers ok eller bør jeg oppgradere oe med en gang?

E-Starter 400C
          GWS 4CH mottaker Naro 35 mhz
          Microkrystall 35mhz
          GWS ICS480 Speed controller
          Naro Mikroservo std 3stk
          Ni-MH AA1600mAh 7,2V

Comment

• nixxon
            • Feb 2005
            • 478

Ved nærmere ettertanke

Fant en link til smallsize.no. Skal sjekke litt i butikken som ligger like ved jobben (i oslo). Visste ikke engang at det var hobbybutikk i oslo (annet enn svinedyre modellhobby, nå hobbyland).

Dette blir bra opplegg... :P

Comment

• O.Bach
              • Aug 2004
              • 116

Re: Takk for råd.

Originally posted by nixxon
              Da blir det e-starter. Nå står det at den leveres med 7,2 v batteri og ikke 8,4 v som tidligere. Er det for dårlig? mAh er dog øket til 1600...

Er følgende ellers ok eller bør jeg oppgradere oe med en gang?

E-Starter 400C
              GWS 4CH mottaker Naro 35 mhz
              Microkrystall 35mhz
              GWS ICS480 Speed controller
              Naro Mikroservo std 3stk
              Ni-MH AA1600mAh 7,2V
              Hei.

Gå for E -starter som begynnerfly, er både stabilt og lett og fly. Flyr nesten av seg selv. Et tips er å bytte ut den 4 kanals mottakeren fra GWS med en 6 kanals av samme type. Den har lengre rekkevidde. Aller helst en Jeti rex 5 (399 kr) eller Shulze alpha 435 (469 kr) mottaker. Se Moss hobby.no for mer info. Bruk li - lon eller li - po(7,4v) batteri. Mye lettere og bedre ytelse.
              Lykke til uansett hva du velger av utstyr.

Comment

• Bonito
                • Sep 2004
                • 265

Jeg kan absolut ikke anbefale GWS mottakerne, hverken 4 eller 6 kanal versjonen. Har testet begge to. Jeg har aldrig før hatt så mange glitch som jeg hadde på disse mottakerne. Jeti 5K er bedre, har selv et par av dem. Men de er ikke verd å bruke penge på. Bruk heller 70,- ekstra og kjøp en Schulze Alpha 435 så får du en problemfri start på din fly karriere

Det er min personlige mening om valg av mottaker til elektro, spesielt etter som du skal fly med børste motor. Børste motor er rota til alt ondt når det gjelder radio støy = glitch

Mvh
                Simon B. Nielsen

Comment

• ThomasB
                  • Aug 2004
                  • 1305

bra alternativ er Hitec FS04MI. helt ok, og veier ingenting når man tar av kassa(men jeg bruker de alltid med kassa på)
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

Comment

• Bonito
                    • Sep 2004
                    • 265

Hitec FS04MI er kanskje et bra alternativ til GWS mottakerne, men den koster mer en Schulze Alpha 435 som faktisk er lettere og også bedre.

Men ok, det er min mening.

Løp og kjøp hva dere vil

Mvh
                    Simon B. Nielsen

Comment

• O.Bach
                      • Aug 2004
                      • 116

Originally posted by Bonito
                      Jeg kan absolut ikke anbefale GWS mottakerne, hverken 4 eller 6 kanal versjonen. Har testet begge to. Jeg har aldrig før hatt så mange glitch som jeg hadde på disse mottakerne. Jeti 5K er bedre, har selv et par av dem. Men de er ikke verd å bruke penge på. Bruk heller 70,- ekstra og kjøp en Schulze Alpha 435 så får du en problemfri start på din fly karriere

Det er min personlige mening om valg av mottaker til elektro, spesielt etter som du skal fly med børste motor. Børste motor er rota til alt ondt når det gjelder radio støy = glitch

Mvh
                      Simon B. Nielsen
                      Hei.

Har hatt 6 kanals mottakeren til GWS i min E - starter. Fungerte dårlig i begynnelsen, men etter støyskjerming begynte den å fungere mye bedre. Virker som den er veldig følsom for støy. Nå har jeg fløyet i ca ett år med den og fungerer veldig bra nå, selv om den aldri kan sammelignes med Schulze sine mottakere. Ville nok kjøpt Schulze eller jeti for senere bruk.

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

hvordan støyskjærmet du den? har en 4kanaler fra gws i formosa som er helt håpløs
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

Comment

• TeGe
                          • May 2005
                          • 117

Hei

Stusser også litt på batteri på bare 7,4V

Har E-Starter selv med 400 motor og 3 sellers LiPo (11,1V), og jeg kan ikke akkurat si at den er sprek med dette oppsettet.....
                          Hvordan blir den da med 7,4V???

Men nå skal det sies at jeg flyr med flottører, og det er jo en del ekstra vekt i dem.

PS. Har ikke testet selv med 7,4V batteri.

Comment

• Alf Surdal
                            • May 2005
                            • 680

Hei

Holder selv på å bygge mitt første fly nå, en E-starter 350 på hjul.

Har 2s Li-ion pakke på 1800 mAh.

Har ikke kjøpt radioutstyr enda da jeg venter på skattepengene

Er dette et bra alternativ http://elefun.net/webshop/aspx/produ...px?vareID=1654 ?? Vil ha noe som kan være brukende til senere prosjekter og.
                            Alf Surdal
                            Hovsherad

Comment

• Bonito
                              • Sep 2004
                              • 265

Jeg testet en 6 kanal GWS mottaker i et hjemme bygget 3D fly med børsteløs motor. Dvs lite radio støy. Den danset funky chicken. Det skal ikke være nødvendig å skjerme en moderne mottaker.

Men ok. Måten å gjøre det på er å legge to lag med aluminiumsfolie rundt mottakeren. Pass på at den ikke kommer i kontakt med elektronikk og plugger/koblinger.

Grunnen til 7,4V er at motoren lever lengre. Og hvis du velger rett propel får ud også bra skyv i det oppsettet.

Alf Surdal
                              Den senderen er bra. Men mottakeren og servoene blir alt for tungt i et stakkars lite E-Starter. Tungt fly er det samme som dårlige fly egenskaper!

Tyor
                              Ikke for å være negativ, men ta slegga og ta livet av den mottakeren din før den tar livet av flyet ditt

Mvh
                              Simon B. Nielsen

Comment

Working...