Unconfigured Ad

Collapse

Lading av Li-ion / Li-po pakke

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

Lading av Li-ion / Li-po pakke

Har nettopp fått min første flypakke

medfølgende var en swallow advance computerlader og 2 stk

qoute: Li-ion 7.4 V pakker

har forstått det slik at 1 celle Li-ion er 3.6V mens 1 celle LI-Po er 3,7 V

Mine batteripakker er imidlertid merket 7.4V Li-ion batteri, dette henger jo ikke på greip spør du meg. Skal jeg lade dette med et Li-ion program beregnet for 7.2 V (2*3.6) eller et Li-Po program beregnet for 7.4 V (2*3.7)???????????????????+

Det står i instruksjonen til laderen at det er MEGET VIKTIG at en velger riktig celletype mellom Li-ion eller Li-Po da Li-ion har cutoff på 4.1 V per celle mens Li-Po har cutoff på 4.2 V per celle.

ergo: vis jeg lader min 7.4 V pakke på et li-Po program vil cutoff være 4.2V per celle som er for mye for en Li-ion celle som min pakke består av, mens vis jeg lader med et Li-ion program vil cutoff bli 4.1 V per celle hvilket betyr at pakken min ikke blir fullstendig fulladet

Hvorfor kan ikke produsenten ac batteripakken la være å merke tvetydig?? Ut fra det jeg har forstått er det umulig å lage en 2 cellers pakke med Li-ion celler (som min er merket med) med spenning på 7.4 V (som også mine batteripakker er merket med). Irriterende

Noen som har vært borti det samme???
    Alf Surdal
    Hovsherad
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Re: Lading av Li-ion / Li-po pakke

Hvilket merke batterier er det snakk om? Lithium-polymer heter egentlig "lithium ion polymer". Best å lade til 4.1 da for sikkerhets skyld.

Skader ikke å lade li-po til 4,1 V. du mister ca 5% av kapasiteten i forhold til å lade til 4,2 V.

Comment

• Alf Surdal
      • May 2005
      • 680

Alf Surdal
      Hovsherad

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

Originally posted by tahustvedt
        Lithium-polymer heter egentlig "lithium ion polymer". Best å lade til 4.1 da for sikkerhets skyld.

Skader ikke å lade li-po til 4,1 V. du mister ca 5% av kapasiteten i forhold til å lade til 4,2 V.
        Vil det si at det finnes Li-ion celler med 3,7 V slik som pakkene mine er merket med (2*3.7V = 7.4 V) eller er de feilmerket slik at det egenrlig skal stå Li-ion 7.2V eller Li-Po 7.4 V?

skal forresten sende en mail til elefun og høre....
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

virket litt rar den merkinga hmmm. jeg ville uansett brukt li ion programmet for å være på den sikre siden.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Originally posted by Alf Surdal
            Originally posted by tahustvedt
            Lithium-polymer heter egentlig "lithium ion polymer". Best å lade til 4.1 da for sikkerhets skyld.

Vil det si at det finnes Li-ion celler med 3,7 V slik som pakkene mine er merket med (2*3.7V = 7.4 V) eller er de feilmerket slik at det egenrlig skal stå Li-ion 7.2V eller Li-Po 7.4 V?

skal forresten sende en mail til elefun og høre....
            Jeg tror ikke det finnes Li-io som er laget for 4,2 V spenning. 3,6/3,7 er bare nominell spenning. Jeg har en 4S lipo pakke hvor det står 14,9 V på etiketten, men det er 14,8 som er riktig. Jeg vet at det er Li-Po og lader de deretter. Jeg tror de batteriene du har er Lithium Ion. Har sett li-po batterier fra ST-Model og det står "Lithium Polymer" på etiketten.

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

De batteriene til Alf er Li-Ion ja...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Alf Surdal
                • May 2005
                • 680

Ok da var det avklart.

Pakkene mine er altså av Li-ion celler og har da 7.2V total med ladecutoff på 4.1V per celle.

Hvorfor skriver de da 7.4V på pakkene hvis det er 7.2V?????

Finnes det Li-ion celler med 3.7V nominell spenning og ladecutoff/maxspenning på 4.1V??

dårlig merking sucks!!
                Alf Surdal
                Hovsherad

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Har selv noen andre gamle Li-Ion-batterier der det står 7,4Volt på. Det som teller er om dem skal lades som LiIon eller LiPo.
                  Men enig med deg Alf; siden det kan være farlig å lade på feil måte skulle det ikke være nødvendig å lage misforståelser.
                  Er egentlig vanskelig å si hva som er den egentlige spenningen på batterier uansett type, f.eks NiCd har 1,2 volt kun en del av utladetida, og gjerne over 1,5 volt fulladet osv. Men NiCd er det uansett
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Alf Surdal
                    • May 2005
                    • 680

Ok, takk for hjelpen

Får sette dem på et Li-ion 7.2V program da så er jeg på den sikre siden så ikke ladecutoff blir den lille 0.1 Volten for høy
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

Comment

• TeGe
                      • May 2005
                      • 117

Hei

Sitter akkurat og leser på batteriet mitt som sitter i mobiltelefonen min. (Siemens S65)
                      Der står det Li-Ion 3,7V
                      Så det kan sikkert stemme at det er Ion seller på 3,7V pr. selle i batteri pakkene dine.

Comment

• Supra25
                        • Sep 2003
                        • 1825

Dette var nylig oppe i en annen tråd, og i den forbindelse sendte jeg en forespursel til Kurt ved Fromeco over dammen. Temaet i den andre tråden var hvilket program man skulle lade på og noen mente at LiPo programmet var farlig grunnen en påstått forskjellen i den nominelle spenningen. Svaret jeg fikk fra Kurt var dette:

"This is bad information, the 0.1V is from the older technology of the lithium Ion batteries that had a different anode make up. The newer stuff is all (and the stuff we sell) is all 7.4 for series or 3.7VDC per cell. The older technology 3.6VDC per cell is more of a rarity than anything else. In fact I don’t know of any companies that still produce it. I am sure there is someone out there this still making it, however we do not use this type of cell.

Kurt Cook
                        Fromeco Scale Avionics LLC

flyfromeco@fromeco.org
                        "

Det skulle være litt oppklarende!
                        Odd Sundet
                        http://www.imacnorge.no

Comment

• Alf Surdal
                          • May 2005
                          • 680

Nå er forvirringen total for min del.

Det finnes altså Li-ion celler med 3.7V nominell spenning. OK, da er nok batteriene mine merket riktig alikevel når det står Li-ion 7.4V.

Såvidt jeg husker fra bruksanvisningen til swallow advance laderen min må en når en velger ladeprogram (LiPo eller Li-ion) også legge inn nominell spenning og kapasitet på batteripakken.

Problemet er at såvidt jeg husker er ikke 7.4V et alternativ når en skal velge spenning på et Li-ion program. Har ikke prøvd ennå, men det var slik jeg forsto det fra bruksanvisningen.

Noen som har vært borti swallow advance laderen og vet dette?
                          Alf Surdal
                          Hovsherad

Comment

• TeGe
                            • May 2005
                            • 117

Dette skriver Supra25 i en annen tråd:
                            Her er det nok mye synsing ute å går. Jeg sjekket opp nettopp dette da jeg fikk oppgradert laderen min med LiPo program (en U.I Modelltechnik forøvrig). Sendte en mail til Kurt hos Fromeco (da jeg bruker deres Li-Ion batterier) og svaret tilbake var at det gikk helt fint å kjøre Li-Ion pakkene på LiPo program. Har tre slike Li-Ion pakker som jeg uten problem lader på dette programmet
                            (Leser også på annen tråd at ladeprogrammene skal være identiske med unntak av spenning)
                            Da skulle det vel være enkelt og greit å bare sette Swallow laderen på LiPo program og dermed riktig spenning.

Har selv Swallow Adwance og har trykket litt på den, men jeg mener det at LiIon/LiPo programmene er faste innstillinger og ikke kan forandres på.

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Husker ikke hvem og hvor men da var da noen her som påsto at det var ulik ladeprofil på Ion og Po og at Ion program ikke skulle brukes på Po pga at høyere indre motstand i ion ga for mye strøm til Po. Når det er sagt så lader jeg mine Po batterier på Ion program på en Triton, med rett innstilt spenning og det ser ut til å funke helt fint så langt. Topper dem av med en Align for å balansere.

Comment

Working...