Unconfigured Ad

Collapse

Trenger anbefaling til 3D fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Trenger anbefaling til 3D fly

Trenger noen gode anbefalinger til gode 3D fly i størrelsesorden +-100cm vingespenn/ +- 5-600g. Gjerne ARF

Har mikroservoer, mottaker og FlightPower Extreme 2500mah 3S1P og Jeti 18A regulator liggende, så jeg trenger fly, motor og propeller...

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter noen depronkjerre... Jeg vil helst ha noe som har litt holdbarhet og som fungerer bra

Har selv siklet litt på Fliton Jumping Jack (hos Griffin Models). Noen som har noe kjenskap til denne?

Fly-motor kombinasjon må takles av regulatoren min, det er den eneste begrensningen (har ikke råd til å kjøpe ny regulator...)

Noen forslag?
    Nevn gjerne forslag til motorisering også. Og om dere har noen erfaringer som angår ca. flytid så ta med det også...

På forhånd takk for svar!
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6935

Ikke depron... Da må det bli balsa-kit eller ARF? EPP teller vel ikke ?

Vil egentlig anbefale å bygge en av de små rålekre fra Stevens, f.eks G-Ride. Griffin har disse lekre puslespillene. Har den store utgaven på hobbyrommet, men det går fort noen kvelder til bygging. Passer ikke nå i godværet med hangflyging hver dag... Men jeg gleder meg stort til å zappe sammen min

Se litt på Katana mini: http://www.mft.nu/pa/katana.htm Sikkert midt i smørøyet hvis du ikke vil bygge.

Den lille VermontBellen er litt for liten ( http://www.celtic-griffin.com/model.php?id=50 og den neste blir vel anelsen stor...? Men dem er vakre.

Hva med EPP? http://www.rs-hobbyimport.no/1_flymo...big_bubble.htm

Min JumpingJack fikk dessverre bare 3-4 turer før kulingen tok den og jeg trashet den... Men den flyr visstnok bra 3D med store utslag, og bra acro med små utslag. Rollraten var formidabel...
    Har også Flubber`en, fløy den noen turer med Nippy (0808/9 som var for lite motor. Har ikke kommet så langt at den har fått ny motor, henger øverst på 3D-veggen med lav prioritet... Tror den er bra, ut fra det lille jeg luftet min i fjor...

Og der er mye mer å velge i, problemet er å ta valget eller ta en av hver...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

- Modellene fra Stevens så veldig fine ut, det er bare det at bygging frister lite nå midt på sommeren. Dessuten har jeg ikke bygget mer enn et par fly tidligere med vekslende hell... Dersom monteringen/byggingen av disse er ganske så rett-fram med gode veiledninger så kan det jo være aktuelt for å spare noen lapper... Syntes CAP232 - S300 så fin ut jeg... Har litt angst for vridde vinger og slik...

- Prisen på Futana mini'en syntes jeg var litt stiv... Noen som vet om de selges billigere andre steder? Den er helt klart i den sjangeren jeg leter i... Hadde den vært 500,- billigere (altså rundt 1000,-) ville den trolig vært meget aktuell... Målet er å få det flyklart for under 1800-2000,- (Motor, fly, propeller).

Min JumpingJack fikk dessverre bare 3-4 turer før kulingen tok den og jeg trashet den... Men den flyr visstnok bra 3D med store utslag, og bra acro med små utslag. Rollraten var formidabel...
      Hvordan syntes du den fløy?

Har også Flubber`en, fløy den noen turer med Nippy (0808/9 som var for lite motor.
      Griffin anbefaler tydligvis AXI 2212/34 eller Mega 16/15/4 til denne og Jumping Jack. Jeg vet for lite om disse benevningene, så det jeg lurer på er om dette er gode motorer til denne størrelsen fly mtp. 3D flyging. Hvilke av de er "best" til mitt bruk? Regner med at disse motorene også passer inn i Futana'en...?

Hvor mye tåler disse flyene sammenlignet med f.eks diverse depron-fly?
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

vet ikke hvor du har sjakket pris på mini funtana. men ringte hobby norge i trondheim for en liten stund siden og de sa 1195kr
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• LN-WNH
          • Dec 2003
          • 426

[quote="esmel"]
          - Prisen på Futana mini'en syntes jeg var litt stiv... Noen som vet om de selges billigere andre steder? Den er helt klart i den sjangeren jeg leter i... Hadde den vært 500,- billigere (altså rundt 1000,-) ville den trolig vært meget aktuell... Målet er å få det flyklart for under 1800-2000,- (Motor, fly, propeller). [quote]

Hei
          Jeg fikk min miniFuntana fra smallsize http://www.smallsize.no/ for en stund siden og har masse turer med den. Min er ikke satt opp for 3d direkte, men har et oppsett tilpasset f3a liknende manøvre. (Modellen har mulighet for to vingeplasseringer).
          Jeg kan trygt anbefale miniFuntana. Den flyr meget rett, presist og bra og den er lett. Modellen må ikke flys for fort!

Det man innledningsvis skal passe på er å gå over sammeføyninger der man kan komme til for å kontrollere "ARF limingen". Legg inn litt zap der du er i tvil. Tid brukt til "byggingen" var minimal.
          Jeg har også forsterket området/anlegget der skruene som holder vingen på plass har sin forankring. Etter en stund ble nemlig vingene litt slarkete i innfestingen.
          Går du for miniFuntana så får du et lett fly, ca 650 gram flyklart som også tåler litt vind.

Jeg har motorisert min med AXI 2212/20 og laget motorfeste som passer til AXI kitet. Jeg valgte .../20 fordi den kan avlevere mest effekt i 2212 serien. Det vil si 15 A i maks. med en GWS HP/EP 9 x 5 som også gir riktig flyhastighet. Med APC 9 x 6 E (ikke slowflyer SF) trekkes 18 A men med denne propellen flyr modellen faktisk for fort og trekker unødig mye strøm. Oppsett for 3D kan inkludere en 10'er med mindre stigning.

Regulator, tja mye å velge i. Jeg bruker en CC 25. Den BEC aksepterer faktisk 4 servoer i praksis på 3s lipo.........

Batterier - vel, der er valgene ulike. Jeg har prøvd flere merker og kapasiteter. Jeg har havnet på 3s1p 2100 maH og grunnen er at belastingsgraden (C rate) blir gunstigere med 2100 enn 1600 noe som i praksis merkes ved høyere batterispenning ved maks pådrag. Vektøkningen mellom 1600 og 2100 merkes ikke nevneverdig sett i sammenheng med fordelen av høyere batterispenning ved maks pådrag.

Jeg har bl.a. brukt modellen til å teste ut en synth mottaker fra Webra sammen med min Multipleks Evo 9 med synth (og scanner). Modellen har derfor mange turer "rett opp" til tilnærmet usynlig størrelse og alt har fungert perfekt. Webramottakeren er litt tung til slike små fly og det er lettere utgaver å få tak i. Jeg vil foreslå å velge en dobbeltsuper som samtidig har "signalgodkjennings" metode - a la Schulze eller Multiplex. Da er du sikret minimal forekomst av glitch og har god beskyttelse mot annen støy.

Hva kostet disse herlighetene?
          Det er litt vanskelig å si i mitt tilfelle fordi jeg hadde det meste liggende fra før. Men sjekk ut diverse nettsider, det er mange gode tilbud rundt om.

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Takk for informasjon!

Hvordan er AXI motorene sammenlignet med PJS motorene?

vet ikke hvor du har sjakket pris på mini funtana. men ringte hobby norge i trondheim for en liten stund siden og de sa 1195kr
            Så bare på den linken som var lagt med innlegget over...

1195,- er ikke SÅ verst...

Har dere noen flere EPP forslag som jeg kan føre på gode alternativ-lista?

(Huff så mye det er å velge i...)
            Espen Melby

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Hvordan er AXI motorene sammenlignet med PJS motorene?

Browse Hobby Lobby's website - a good source for comparison...

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Har sjekket en del på nettet nå... Katana mini, Jumping Jack(Fliton) og Prodigy 3d(Fliton) står nå øverst på lista etter diverse søk rundt om.

Fliton modellene har vistnok en tendens til å være baktunge når de er satt opp med lipo, samt at bl.a. Jumping Jack måtte forsterkes diverse steder. Ikke nødvendigvis så avskrekkende, men håper ikke det medfører masse klundring. Er noen mil til nærmeste hobbybutikk, litt kjett å finne ut at en MÅ ha ei lita flis med balsa for å få det flygeklart...
                Siden jeg kommer til å bruke ei større batteripakke enn det som er "normalt" så vil vel antagelig ikke CG bli så veldig feil...

Katana mini ser veldig fin ut! Om den er mer solid bygget enn f.eks Jumping Jack vet jeg ikke, men det kan se slik ut. Noen som vet noe om det? Liker også at understellet er tilsynelatende litt større da gress vil bli den mest brukte formen for stripe.

Vektmessig veier katana'n litt mer enn Fliton modellene, noe jeg antar vil føre til litt kortere flytid, samt at jeg kanskje nærmer meg grensa for hvor mye ESC'en min klarer å takle... Eller? Skal jo inn 4 stk. servoer også...

Argumenter for å kjøpe en av Fliton-modellene:
                + Litt billigere
                + Litt lettere
                + Jumping Jack har et veldig tiltalende utseende...
                - Trengs noen modifiseringer, ihvertfall på JJ for å få den til å tåle litt mer

Argumenter for å kjøpe Katana:
                + Litt tyngre (takler kanskje et vindpust ekstra )
                + Virker som det er mindre "krøll" med dem
                + Ser veldig bra ut
                + Virker som om det er grovere understell og større hjul noe som kan være en fordel på gress... Stemmer denne oppfatningen?
                - Tyngre, noe kortere flytid?? Bør ha sterkere motor enn Fliton modellene?
                - Dyrere (om en ikke så mye...)

Hmmmm.... Gruble gruble.....
                Espen Melby

Comment

• affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5877

Har akkurat bygd og flydd en Fliton Quiet Storm som det snart slippes review på.

Kan ihvertfall si følgebde om Fliton; Meget pent bygd, bør gås over med litt forsterkinger samt sjekk amerikanske forum for å finne svakhetene. Fliton har etter ryktet hatt noen vingeknekk.

Lett og fin modell som flyr meget godt.

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Hvor lang tid brukte du på byggingen? Hva trengs av deler / trevirke for å få utført modifikasjonene? Hva slags oppsett hadde du på den mtp. motor, regulator og batteri? Dugandes til 3D?

(Lenge til den review'en kommer? )
                    Espen Melby

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6935

Fliton-modellene jeg har hatt/har ble som du sier anelsen baktunge i utgangspunktet, men jeg lagde batterifester helt framme og delvis inni cowlingen og løste sakene.
                      JJ skulle forsterkes på et punkt, nemlig med en lask på trailing-edgen inni kroppen. Tok 30 sekunder ca...
                      Svakeste punktene på JJ og Flubber er understellene som har for svake tråder. Modellene er ikke rå-sterke selvsagt, er bygd for å ikke veie noe. JJ fløy ganske pent og rent i stille vær, men stoppet helt opp når motoren ble kuttet helt. Var ganske kjapp i flight. Fikk dessverre ikke prøvd særlig hovring og andre 3D-øvelser med den før det smalt... Men diverse videoer jeg har sett viser at rette mann bak stikkene kan gjøre det meste. Og Flubber er enda mer 3D visstnok... Ingen av disse kan ta av fra gresstripe uten å modde hjul/understell.

JJ: http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4347

Flubber: http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=233 Og det er tydelig av bildene at Donald Duck sine maskiner alltid flyr fra høyre mot venstre og ikke hovrer....

Husk at Katana Mini og Mini-Funtana er to forskjellige maskiner, noen som misforstod her Jeg har ikke prøvd noen av dem, men det er tydelig at Per er fornøyd med sin Funtana! For den lille Funtanaen fins det i alle fall masse tråder på RCGroups etc... Hvem som pusher Katanaen i Norge vet jeg ikke.

Hvorfor velge? Ta en av hver...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Det ringte ei bjelle i huet mitt når jeg hørte Futana og Katana også, jeg så til og med at det var forskjell på de men men.... ding ding

Hvorfor velge? Ta en av hver...
                        Tja, etter hvert kanskje...

Hva slags motor / ESC / propell kombinasjon passer til Fliton flyene mener dere? Flyene veier ca. det samme og varierer bare noen cm i størrelse så jeg regner med at en motor som passer den ene også vil passe den andre... Gidder ikke kjøpe noe som ikke fungerer optimalt når jeg først skal kjøpe...

Når det gjelder motor ser jeg at mange bruker motorer med kv over 4000 og girer de ned. Er det noen fordeler / ulemper med det fremfor å kjøpe en outrunner med lavere kv uten giring? Hvordan er det å montere motorene? Noe som er å foretrekke? Har en mini AC med 4800kv, funker det å gire ned den så den funker i disse flyene? Kan jo i såfall bare kjøpe gir til den...

Bekymring nr. 1 : Kan noen svare meg på om regulatoren min gjør nytta i disse flyene sammen med en motor som gir bra 3d power? Håper på et rungende "JA!" Eller selvfølgelig "NEI" om det er en liten selvmordsaksjon for regulatoren...

Edit: Virker som mange går for AXI 2808/24 på disse flyene, spesielt Jumping Jack. I følge http://www.mft.nu/elmotortest/ trekker denne over 20A med de fleste oppsett på 8-10 celler...(hva tilsvarer det i 11.1V lipo egentlig?) Det betyr vel at jeg må krype til korset og handle ny regulator også????
                        Espen Melby

Comment

Working...