Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjemme fly...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjemme fly...

    Jeg har lyst til å kjøpe et lite elektro fly, til å fly litt hjemme med...
    har sett litt på edgen fra ultramicro...
    har ikke noe peiling i det hele tat med el fly... så jeg trenger hjelp til motor oppsett, bateri og alt sånt...

    Jeg vil helst ha børst løst og li-po...

    og helst ikke alt for dyrt... vet ikke hva dette koster så ikke så altfor dyrt utstyr... 2000- 2500(???)


    Takker på forhond

  • #2
    Kommer litt an på hvor "flink" du er med stikkene og plassen du har å fly på.

    Av flyene fra Ultramicro syntes jeg:

    - Edge`n er litt vel kjapp og kilen, men flyr ganske bra. Vanskelig å feste batteriet ombord ... Ikke MIN favoritt. Men vil jeg ta den helt ut med xtreme manøvre i fart er den god. (Jeg har Klepaker Xtreme 17 i min, overkill av motor...)
    - Den store Vertigoen er både sedat, snill og megamoro. Har hatt noen av den og liker den ennå, blir ikke lei. (Min favoritt-motor i denne er Nippy 0808/98, men en Klepaker duger nok. Eller en annen lett på 70-100 watt)
    - Den lille Vertigoen er sannsynligvis den du vil ha mest glede av! Litt kjappere enn den store, men manøvrerbar som fy og lett å fly likevel. (AXI 2204/54, CD-rom-kit eller Klepaker i...)
    - LieRider: Den som absolutt flyr rettest og riktigst. Ikke nødvendigvis det du jakter på...? God depronkjerre!

    Alle flyene kan fly OK på den aller minste AXI`en (2204/54) og 3S 340 LiPo, evt 450. Spesielt Edgen og den lille Vertigoen bør ha så "liten" motor og lett LiPo. Putter du større pakker i må du fort opp i motorsize og da er runddansen i gang og vekta øker... Men Nippy`en og 3S700 LiPo gir deg velflygende moro i 10-14 minutter pr. batteripakke
    Den lille AXI`en med 3S lipo må ha liten propell. 8x4 SF er nok absolutt den største du kan bruke uten å svi tingene. ESC: I denne lille-klassen er min favoritt CC Phx-10. Ingen tvil.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      TAKKER.



      vet egentlig ikke hva jeg vil ha.. hehe... men jeg har bare fløyet ca 10 turer med 40size fuel..

      men jeg hadde lyst på et lite morsomt fly til ferien.. for alle modell gutta er på ferie...

      hadde lyst på edgen fordi jeg liker utsenende på acro fly..(extra cap osv)

      men den lierideren falt i smak også.. . det er det at den er 200 kr dyrere og da... ikke all verden men men...

      jeg så en billig reg. fra ele fun:
      Skyborne 14A LiXx regulator, regulerbar cut-of opp til 8,5V. Tåler 14A kontinuerlig, opp til 3 celler Li-Poly/ion, opp til 8 celler NiXx.
      Vekt 6,7 gram, bec 1,0A på 5V.::

      er denne grei til den lierideren og minste eller et hakk større axi motor med den reg...

      er egentlig ute etter et så billig alt. som mulig hakke allverden med penger..

      som sagt har ikke peiling på el drevene fly...

      Comment


      • #4
        den regulatoren fra elefun du snakker om er til børstemotor tror jeg og ikke til børsteløs.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          den regulatoren fra elefun du snakker om er til børstemotor tror jeg og ikke til børsteløs.
          hmm... takker...


          men en cc25 og AXI2208/20, eller holder det med cc10?

          og bateriet, lurer på et 600mah 3cellers..
          41g.. det er vel ikke for tungt?... hvis noen vet hva ca. flytiden på det bat hadde blitt hadde det vært konge...

          og tre slike er vel ikke så galt: Dymond D44 JR 4gram???

          tenkte denne holder: GWS 4CH mottaker Naro 35 mhz 300m rekkevidde









          AXI2208/20 Børsteløs Motor 1x 599kr 599kr

          Castle Creations Phoenix 25 1x 695kr 695kr

          Dymond D44 JR 4gram 3x 198kr 594kr

          GWS 4CH mottaker Naro 35 mhz 1x 250kr 250kr

          LieRider 1x 645kr 645kr

          Poly-Quest 600mah 3S 1x 310kr 310kr

          Sum totalt inkl mva: 3093kr ...

          dette er vel ikke så ille...?

          det blir vel et par kvelder med mas på pappa om freskyndet måneds lønn...hehe

          lurte også på lader... dette er vel ikke så altfor dyrt??...

          og hvor lang tid tar det å lade et 600mah lipo batt.. sånn ca.
          erdet verdt å slenge på et ekstra bat eller 2...?


          btw.. alt er fra elefun

          Comment


          • #6
            Har akkurat tømt de første batteriet i Lierideren min nå og det kan absolutt anbefales!!! Kjempemorro, snilt og utrolig presist fly er min oppfatning ! Værd hver eneste krone, trenger litt tillvenning i starten fra andre ting depron og isopordoninger jeg har fløyet men har på følelsen at det er et fly jeg garantert kommer til å bli glad i !! ! !

            Litt off-topic:

            Å ja Joo, for en stund siden på en annen tråd snakket vi om antall batterier en trenger hvis du husker, du har rett!!!!!!!! To tre batterier for en depronmodell er aaaaalt for lite

            Back to topic:

            Så mitt råd til deg .:blind:. er: Kjøp MANGE batterier!!!
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              takker....



              men hvor stor i mah har du???, og 2 eller 3 cellers...?


              hadde vært hyggelig om du kunne si hva slags oppsett du har ...

              det er bare det at far ekke helt villig til å la meg kjøpe noe som helst men det går nok snart over... mhohaha... mase mase...

              så kasje jeg bare får klare meg med 2-3 i starten...

              Comment


              • #8
                men tror noen at den minst AXI motoren funkerpå detta flyet??

                og iså fall hvor lang flytid på et 3s600mah bat??(li-po)

                Comment


                • #9
                  eyy, fikk et tilbud av papsen... enten fly eller walther p22 pistol...(ekte!!)

                  mulig hvis jeg skaffer1000 kr til så kansje jeg får den siste tusen lappen...
                  og pistol


                  hehe...

                  Comment


                  • #10
                    Jeg flyr akkurat nå med en Apogee 3sp 470mah, drygen 12-13 minutter med blandet flyving. Graupner Compact Control 10 regulator, standar mikro servoer og en Apache arf cd-rom motor som fungerer overraskende godt!! Koster ikke mer en 149kr heller. Kjøpte den hos mosshobby. Blir vel kjøpt Klepaker Extreme ganske snart tenker jeg, men utrolig bra prestanda på den Apache motoren. Drar LieRideren min (197gram) rett til himmels. Billig og bra motoralternativ.

                    Har du tid til å vente litt så holder det lenge med 2-3 batterier. Men det har ikke jeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by .:blind:.
                      tenkte denne holder: GWS 4CH mottaker Naro 35 mhz 300m rekkevidde
                      Ikke kjøp den GWS mottakeren, hadde den i formosaen min før og vet ikke hvor mange ganger jeg krasjet før jeg skjønte at det var mottakeren. siste gangen stod jeg 20m fra huset og mistet kontrollen fordi mobiltelefonen min som lå inne på kjøkkenet ringte. den er nå knust med vilje og kastet i søpla . legg i 100-200kr til så får du en mottaker du kan stole på.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        går det an med AXI2208/20 og castle creations 10 reg og et 3 cellers lipo bat?

                        eller må jeg kjøpe cc25 reg... det er bare at den virker litt tung(17g)



                        OG trenger jeg motaker batt??... eller bruker jeg kjøre batteriet??

                        Takker

                        Comment


                        • #13
                          Tar det igjen

                          Trenger jeg motaker batt eller bruker jeg kjøre batteriet??

                          Comment


                          • #14
                            tenkte også på en Nippy Black 0808/98....

                            tror den trekker litt mindre strøm en AXI2208/20...

                            og da kan jeg vel bruke den cc10 regen??

                            eller...?

                            hadde vært fint med svar...hehe

                            Comment


                            • #15
                              Først: en 2208/20 passer IKKE i depron-fly for 3D-leking. Det holder heller ikke med en 10Amp regulator... Dette er en motor med mye turtall for små propeller og raske fly, f.eks Alfa sine WW2-saker. Vil du ha en AXI så velger du heller en i samme størrelsen men med flere viklinger. Det gir lavere turtall, passer store propeller (best for 3D) og strømforbruket er ca halvparten på 2208/34. Men Nippyen du nevner er enda bedre, den har det bra med en 9x3,8SF propell, noe som passer Vertigoen godt. Har brukt en Nippy 0808/98 xtremt mye og det er en knallfin motor syntes jeg

                              Ja; med 0808/98 og AXI 2208/34 går det bra med en 10Amp regulator (ESC). ESC`er i denne størrelsen har vanilgvis innebygd BEC-krets som klarer å forsyne mottakeren og 3 servoer så du slipper mottakerbatteri.
                              Nippy og 3S600mAh batteri gir deg rundt 10 minutter flytid pr pakke. Og som Isak oppdaget så er det greit å ha noen LiPo`er hvis du ikke flyr rett utafor huset og kan hvile på terrassen med grillmat ++ mens du lader

                              Velger du en LieRider vil jeg anbefale å gå for den lille (2204/54) og f.eks 3S450 for å holde vekta nede... Og hvorfor ikke prøve den Apache-derten som Isak har i nesa på sin LieRider???

                              Kom plutselig på at jeg har prøvd disse motorene fra Griffin: (MFN) ModellflyNytt.no Den lille har jeg i min 75% Vertigo, og den gjør en glimrende jobb der med 3S og 8x3,8SF på akselen. Litt hard lyd, men det har Klepakeren også. Nippy er rundere i lyden.

                              Ble litt inspirert av dette og dro ut med nylada 3S450 LiPoer og den stakkars Edge`n min med Klepaker i nesa. Har ikke vært på vingene i år... Etter å ha tømt tre pakker er jeg fremdeles enig med meg selv: den er kjapp, kan virke nervøs for den uvante men det var jo gøy... Er det stille ute og du vil hovrer den ekstatisk Sjekk: (MFN) ModellflyNytt.no

                              Er det Walther GSP du skal ha deg? Brukbar .22 det...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X