Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Starter -- tips før jomfruturen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E-Starter -- tips før jomfruturen?

    Ja nå er endelig doningen klar, bare decals og sjekking av CG igjen.

    Var litt uheldig her i kveld når jeg skulle koble til for å justere inn endepunkter på servoene: Hadde litt dårlig lys og var sikker på at batteripolen ble koblet riktig til speed kontrolleren men dengang ei. I det den andre polen skulle settes på startet motoren (selv om ikke esc var aktivert) og det kom en liten "røykdott" fra esc. Hadde selvfølgelig byttet om på polene (amatørmessig) Det var vel snakk om et lite sekund med reversert strøm gjennom esc og motor (BEC var ikke koblet til mottaker heldigvis).

    Uansett, motoren og esc ser ikke ut til å ha tatt noe særlig skade, men det er en pipelyd i motoren på de to første trinn av throttle stikken som ikke var der før dette. Motoren begynner heller ikke å gå før trinn nummer tre på throttle stikken lenger, tidligere tror jeg den begynte å gå på trinn 1 eller 2.

    Tror dere jeg har klart å skade esc eller motoren? Har en skysport 14A regulator og originalmotor til e-starter 350.

    SÅ til det som jeg egentlig skulle spørre om: Noen tips før jomfruturen????

    Går det an å launche dette flyet fra hånden på et 2S oppsett?? Da kan jeg i tilfelle fjerne understellet og buk lande i gresset bare.
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Pipelyd er normalt pga regulatoren sender ut strømmen i pulser. Det kan hende regulatoren har blitt skadet og feiler senere en gang. Vanskelig å si.

    Jeg har tatt jomfruturen på to E-Startere og de flyr utrolig fint. Når de er balansert på anbefalt punkt og med rorutslagene som anbefalt og rett vei så flyr de nydelig.

    Comment


    • #3
      Kan være en FET som har tatt kvelden i ESC`en, sjekk om den blir veldig varm etter første turen.
      Egentlig kan ALT handlaunches. Senest i går fløy jeg med Formosaen min, og den sender jeg bare av gårde med et underarms-kast hver gang.
      Andre tips: Ikke ha for store rorutslag, og IKKE rot for mye med stikka. De fleste fly flyr best hvis piloten ikke blander seg inn med fulle stikkeutslag og hjertebank... Er vindforholdene rolige og isopor-hagen i passe balanse, radioutstyret virker og du ikke kaster saken rett oppover bør det kun være en ting igjen å passe på; la flymaskinen få lov å få fart nok til å fly før du svinger brått osv.
      Happy landings.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Re: E-Starter -- tips før jomfruturen?

        Originally posted by Alf Surdal
        Ja nå er endelig doningen klar, bare decals og sjekking av CG igjen.

        Var litt uheldig her i kveld når jeg skulle koble til for å justere inn endepunkter på servoene: Hadde litt dårlig lys og var sikker på at batteripolen ble koblet riktig til speed kontrolleren men dengang ei. I det den andre polen skulle settes på startet motoren (selv om ikke esc var aktivert) og det kom en liten "røykdott" fra esc. Hadde selvfølgelig byttet om på polene (amatørmessig) Det var vel snakk om et lite sekund med reversert strøm gjennom esc og motor (BEC var ikke koblet til mottaker heldigvis).

        Uansett, motoren og esc ser ikke ut til å ha tatt noe særlig skade, men det er en pipelyd i motoren på de to første trinn av throttle stikken som ikke var der før dette. Motoren begynner heller ikke å gå før trinn nummer tre på throttle stikken lenger, tidligere tror jeg den begynte å gå på trinn 1 eller 2.

        Tror dere jeg har klart å skade esc eller motoren? Har en skysport 14A regulator og originalmotor til e-starter 350.

        SÅ til det som jeg egentlig skulle spørre om: Noen tips før jomfruturen????

        Går det an å launche dette flyet fra hånden på et 2S oppsett?? Da kan jeg i tilfelle fjerne understellet og buk lande i gresset bare.
        Går helt fint å kaste i gang dette flyet, har selv e-starter med 350 opsettet. Faktisk lettere å kaste det i gang enn å ta av fra bakken synes jeg, ettersom flyet flyr nesten av seg selv, taper ikke høyde etter kast i hele tatt, bra drag i flyet med 1080 propellen. Men sleit med at batteriluken under ble ødelagt under buklanding. Nå teiper jeg bare inn batteriet, hehe Går faktisk fint å lande i handa også, hehe (men husk å stoppe motoren først!!!)
        Geir Amund Lindberget

        Comment


        • #5
          ser dere fokuserer på at ESC kan ha tatt skade, dere nevner ikke motoren så jeg regner med at den tålte en liten "revers". Regner med den bare sveiv feil veg når den fikk motsatt polaritet på strømmen??

          Har en reserve ESC liggende som fulgte med flyet, men den har egentlig alt for lav cutoff for LiPo derfor satte jeg heller i Skysporten. Viste seg imidlertid at også Skysporten (som er markedsført som en LIxx regulator) har for lav cutofff (5.5V) for et 2S oppsett. Synttes det var litt merkelig, cutoff burde jo være 6V?

          Var uansett bra at jeg kobler til BEC etter batteriet slik at jeg ikke køddet til mottakeren (ACT 6ch). Skal være SVÆRT nøye med å dobbeltsjekke polariteten på batteriledningen neste gang
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            Re: E-Starter -- tips før jomfruturen?

            Originally posted by galmania
            Men sleit med at batteriluken under ble ødelagt under buklanding. Nå teiper jeg bare inn batteriet
            Måtte mekke litt med batteriluken jeg og. Endte opp med å feste batteriet med borelås. I tillegg har jeg skåret til batteriluken slik at jeg klarer å presse inn en 2S pakke, tror luken er beregnet for NIxx pakker. Men pga utsksjæringene vill den ikke lukke i lås så jeg får teipe igjen luken for hver gang tenker jeg.
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Jeg fløy med 2cellers Kokam på min E-starter og den medfølgene stock 350 motoren....fløy aldeles utmerket i 20-25 min med litt throttle managment.

              -pål-
              “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

              Comment


              • #8
                Da er alt klart

                CG havnet en liten centimeter bak anbefalt punkt, antakelig pga en ca 50 cm lang karbonforsterkning (4*2.5 mm karbonrør) på undersiden av skroget fra halen og fremover.

                Brukte balansering på en blyant for å finne CG, men "hakkene" i batteriluken gjorde at det måtte gjøres med flytting i trinn på ca 0.5cm a gangen. Er vel derfor en usikkerhet på en 2-3 mm i hver retning tenker jeg så CG ligger da 6-10mm bak anbefalt. Er dette mye baktungt som vil skape problemer for en nybegynner?

                Vekta flyklar er nøyaktig 450 gram..

                Til helga reiser vi sørover en smule til gården jeg kommer fra og der er det STORE jorder med langt mellom trærne så forhåpentligvis er flyet relativt helt også etter helgen Men kan vel fort bli noe harde landinger så da hjelper det lite med god plass...
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment


                • #9
                  Har ikke prøvd en så baktung E-Starter. Var kanskje 5 mm bak på det verste selv. Jeg anbefaler at du legger litt av med medfølgende vektmassen i cowlingen og flytter balansepunktet lengre frem. E-Starter ser rar ut i lufta når det er haletungt. Henger med halen, spesielt i svinger hvis man ikke er god med sideroret. Når det er balansert på punktet eller noen mm foran så glir det mye lettere gjennom lufta og flyr bedre.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, får legge på noe masse i snuten. Håper det ikke blir for mange gram da jeg synes vekta er høy nok allerede.

                    Hvordan ligger en vekt på 450-460 gram an i forhold til det dere andre med E-Starter har oppnådd??
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

                    Comment


                    • #11
                      Hvorfor ordner du deg ikke batterikontakter som gjør feilkobling umulig ???

                      Comment


                      • #12
                        Mine E-Startere har havnet på 360-390 g. Jeg brukte CD-ROM motor og lithium Polymer batteri i mine og det veier alvorlig lite, men måtte ha ganske mye ekstra vekt i cowlingen da.

                        Comment


                        • #13
                          Det skal egentlig ikke være mulig å koble feil siden det er forskjellig farge så jeg gidder ikke legge ut mer penger og arbeid ved å kjøpe nye kontakter som så må loddes på nytt. Vil i lufta nå!

                          Så lenge en har hodet med seg og sjekker fargen skikkelig går det bra, var litt slurvete i mørket her den ene kvelden...
                          Alf Surdal
                          Hovsherad

                          Comment


                          • #14
                            Kan du ikke bare bytte plass på kontaktene på den ene siden.
                            På escen kan du f.eks. ha hunn på + og hann på minus og tvert om på batteri, alt som kreves er 2 loddinger.....liten jobb i forhold til svidd esc...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Alf Surdal
                              Så lenge en har hodet med seg og sjekker fargen skikkelig går det bra, var litt slurvete i mørket her den ene kvelden...
                              Tro meg det kommer til å skje igjen - og regulatoren ender opp i røyk....

                              Ben_E
                              Ben-Erik Ness
                              Bergen Modellflyklubb

                              Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                              www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                              http://www.bmfk.no
                              http://www.jetsofbergen.no

                              Comment

                              Working...
                              X