Unconfigured Ad

Collapse

EPP VS. ISOPOOR

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

EPP VS. ISOPOOR

hei jeg lurte bare på om flyene som er laget av EPP slik som free air flyene er mere holdbare en de i isopoor som foreks. GWS.

Er EPP noe lignende depron?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • Bonito
    • Sep 2004
    • 265

EPP har intet med depron å gjøre. Det er to totalt forskjellige materialer. EPP tåler juling, depron går i stykker bare det ser bakken!

EPP er forholdsvis tungt. Men brukt på rett måte kan det gi lette fly. Til "små" 3D fly har EPP sine fordeler og bakdeler. Selv flyr jeg et epp 3D fly. Det har fått så mye juling at hvis det hadde vert depron hadde jeg sikkert brukt opp 20-30 fly nå. Det lever ennå!

Eneste problem er at det er forholdsvis vanskelig å få kjøpt epp her på berget. De som selger det har det kun i store blokker. Det krever "spesial" utstyr for å kutte det til 3 eller 4mm plater som er egnet til å bygge disse 3D kjerrene.

Happy hover!

Mvh
    Simon B. Nielsen
    Attached Files
    Damn these things are hard to fly!

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

takker for svar. er det da så å forstå att de flyene til free air tåler mye mere juling en de fra GWS, grunnen til at jeg spør er fordi jeg har 2 stk fra GWS og de begynner å bli tunge av ekstra epoxy
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      + diverse små ting

Comment

• Bonito
        • Sep 2004
        • 265

Hvorfor bruker du epoxy? Greit at det skal gå raskt å fikse en skade. Men til hvilken pris/vekt?

PU lim er mye lettere. Det tar bare lengre tid å herde. Alternativ har du CA for skum med kicker! Det herder raskere en epoxy.

Disse Free Air modellene har jeg sett på da jeg var i butikken til elefun siste uke. Sikkert helt greie. Men jeg tror ikke du kan fly i så veldig mye vind. Det var en her på forumet som startet en tråd på dem med CD-r motor. Mener også det ble lagt ut noe video av dem!

Prøv å legg inn et søk og se hva du finner!

Mvh
        Simon B. Nielsen

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6935

Et par i EPP:
          http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=103
          http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=92

Cobraen min er det ikke ei skramme i, mens Rock ble flydd til døde gjennom utallige landinger i knife-edge. Utrolig hva den tålte før jeg gav den opp! Og selv da jeg ga den opp var den fullt fix-bar. EPP er genialt.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

høres ut som om epp passer meg

Tenlte jeg skulle ha ett lite elktrofly for å leke meg med på seine varme sommerkvelder. er det noen som har prøvd denne http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...px?vareID=2217

faller alltid for to dekkere
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6935

Den er jeg sikker på at Thinnthinn har.

Har selv Microbat som er monoplane-versjonen, nesten da. Samme produsent, lignende vinger. Microbaten min virker ganske stor i lufta, og de utvendige loopene er perverse Har en AXI 2212/34 i min på 3S LiPo og det flyr greit. Men tror jeg hadde satset på 30-60 watt mer i 2Cool. F.eks Nippy 1812/100...

Comment

• Bonito
                • Sep 2004
                • 265

Hei Joo!

Hvilken propel bruker du på den motoren?

10X4,7 er tingen på den motoren!!! Det gir 779gram trusth og et forbruk på Ca. 7A

Mvh
                Simon B. Nielsen

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6935

Jeg mener bestemt jeg har brukt både 9x4,7 og 10x4,7 og at den trivdes best på den største. Og at jeg målte strømtrekket til å være godt under max anbefalt fra AXI. Så det stemmer nok, kanskje den handler en 11x3,8 eller 11x4,7 bra også hvis man er ute etter stor diameter (til 3D) .
                  Det var "nok" motor til Microbaten, men jeg ønsket meg 200 gram mer i kraft for hovring...

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Originally posted by joo
                    Den er jeg sikker på at Thinnthinn har.

Har selv Microbat som er monoplane-versjonen, nesten da. Samme produsent, lignende vinger. Microbaten min virker ganske stor i lufta, og de utvendige loopene er perverse Har en AXI 2212/34 i min på 3S LiPo og det flyr greit. Men tror jeg hadde satset på 30-60 watt mer i 2Cool. F.eks Nippy 1812/100...
                    Ser 2Cool kan flys med opp til 2000mah batteri... Siden flightpower batteriet jeg har (2500mah) er ganske lett i forhold til mange andre batterier i den klassen tenkte jeg kanskje det hadde vært mulig å putte det inn i f.eks 2Cool'n. Kommer det til å funke? Kanskje sammen med Nippy 1812/100...

Har sendt prisforespørsel til Elefun på LieRider m/tilbehør men etter å ha sett denne tråden tror jeg kanskje jeg har endret littt mening...

Da slipper jeg liksom å kjøpe masse utstyr som kun er brukendes til små lette depron modeller...
                    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• sskogen
                      • Feb 2005
                      • 403

ok, la oss starte med litt fakta om ting...

GWS bruker ikke ISOpor, men STYROpor...

Isopor (isopropylene polymer foam) og styropor (Styrenepolymer foam) er produsert på samme måte, men med to forskjellige plasttyper som grunnlag. Styren-baser plast (aka polystyrene) blir hardt, og sprøtt, har middels termoisolerende egenskaper. Polystyrene brukes i plastindustrien til HARDE flater, veldig ofte forsterket med glassfiberduk (glassfiberplast båtskrog er et eksempel). Polystyrene har handikapet at det kan knuse i belastning (Det har veldig lav fleksibilitet).

EPP (Elapor Polymer) er basert på en plasttype som har litt andre egenskaper. Elapor er mykere, og mer gummiaktig, og derfor vil det strekke seg som en strikk, istedetfor å knekke.

Depron er i virkeligheten polyetylene foam....

Isopor og styropor produseres med at formen ting skal støpes i fylles med plastgranulat, som flashvarmes, slik at granulatflatene smelter delvis sammen. Luftboblene dannes fordi granulatkulene ikke tetter helt imot hverandre.

Depron og Elapor produseres i lange tråder, som veves sammen som duk før det legges i formen og flashvarmes. For "plater" blir disse valset igjennom en fuser (samme prinsipp som en lamineringsmaskin). Dette gir en mye mer konsistent struktur, siden alle trådene er likeverdige (granulatkulene i isopor/styropor er ikke "like store").

Dette er en av grunnene til at EPP/Depron tåler mer "juling" enn isopor/styropor før det "ryker".

Dette er også grunnen til at EPP/Depron er dyrere enn isopor/styropor. Produksjonen av tråd->duk->form er dyrere enn granulat->from.

Håper dette ikke forvirret for mye!

//Svein
                      Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6935

Beklager, tok feil med profil på 2Cool...

Med det oppsettet får du så mye power at du aldri vil bruke full gass esmel Og det er godt å oppleve elektro med mer enn nok motor, ikke bare "såvidt nok" !

Comment

• esmel
                          • Dec 2004
                          • 2830

Da er bestlilling på 2Cool med nevnte Nippy bestilt.... Rapport kommer når jeg har fått testet det.. Blir sikkert "litt" tung i forhold til det som er anbefalt men det får gå... Håper på litt rakett tendenser....
                          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6935

Flott esmel!
                            Legg gjerne inn en liten rapport her på forumet under "Bruker produkt review" når du har luftet derten

Comment

• esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

Kan sikkert gjøre det... Hvis jeg ikke river motoren av festene ved første WOT da... Blir sikkert ikke så ille men tror det kommer til å dra bra. Gleder meg som en liten unge jeg...
                              Espen Melby

Comment

Working...