Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan rolle med wingo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan rolle med wingo?

    hei.
    jeg har prøvd og rolle med min wingo. det ender alltid i en misslykket spinn.
    vet at jeg må bruke høyde/sideror kombinert får å få det til, men ikke hvordan.

    noen som vet slikt?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

  • #2
    Se for deg modellen mens den roterer om lengdeaksen. Når den flyr rett frem i "normal" stilling er rorene slik du vanligvis oppfatter dem (dvs. høyderor er høyderor). Når modellen legger seg over på siden med siderors-input vil nesa begynne å falle. Derfor skal du ved inngangen av rollen være i stigning. Når modellen ligger 90° på siden er høyderoret blitt til sideror, og sideroret til høyderor.

    Hvis du startet rollen med opp på høyderoret og venstre på sideroret vil modellen nå ligge 90° til venstre. Du må derfor gradvis flytte sideroret ditt til høyre for å hindre at nesen faller for raskt. Høyderoret (som nå fungerer som sideror) vil sørge for at modellen fortsetter å rotere.

    Når modellen har rotert 180° og ligger oppned skal sideroret fremdeles holdes mot høyre for å fortsette rotasjonen, mens høyderoret skal gi nedover for å hindre at nesa faller.

    Fortsetter vi til 270° skal sideroret tilbake mot venstre for å holde nesa oppe, mens høyderoret holdes nedover.

    Når du er tilbake til "normalen" skal rorene selvsagt i nøytral.


    Akkurat hvor mye utslag som må til er individuelt for hver modell, og hvor raskt du transitterer fra venstre til høyre/fra opp til ned er også en sak som må tilpasses modellen.

    Tenk gjennom sekvensen på forhånd, tørrtren gjerne 10-15 ganger på radioen. Kjenner du responsen på modellen din? I så fall skal det ikke være mer enn trening til for å få til dette.

    NB! Husk å ha MINST 3 tabbehøyder med luft under modellen før du starter. Definisjonen av en tabbehøyde er: 1cm + høyden du mister etter først å ha tapt orienteringen til modellen + høyden du mister når du prøver å rette opp det du tror var feilen (= panikk som fører til spinn) + høyden du trenger for å dra ut av stupet du uvegerlig satte modellen i fordi du mistet orienteringen.

    Med tre tabbehøyder har du altså 3 cm klaring til bakken når modellen er tilbake og flyr skikkelig igjen.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Hei
      Tror nok at det stokket seg for Anders der. Om du starter rollen med venstre sideror for så å gå over til høyre, vil du ikke komme rundt. Modellen roller til venstre med venstre ror, og til høyre med høyre. Siderors-modeller roller sjeldent fint, men om utslagene er store nok vil man komme rundt. Anders kommer med et par gode tips : Begyn rollen i en slak stigning, og ha høyde nok til minst to tabber (en tabbe-høyde er den høyden som må til for å bomme på moder jord om man trekker høyderor når modellen ligger på ryggen). Mitt tips :
      I god høyde med full fart løft nesen noe (20-30 grader), legg høyderoret tilbake til nøytral før du gir fult utslag på sideroret til en side og hold fult utslag helt til du er rundt. Når modellen er passert 90° av rollen start å gi mykt litt dykkror (nedover-ror). Trikset her ligger i å time dykkroret synkront med rollbevegelsen, og med riktig menge. Når modellen har passert 180° av rollen kan du begyne mykt å redusere dykkroret slik at du er på null når modellen er kommet 270° rundt. Ofte kan det være nødvendig med litt høyderor på slutten av rollen for å ende opp i vannrett flukt.
      Wingo'en er ikke den beste akro-modellen som finnes (understatment of the year), men jeg vil da tro at det skal være mulig å få til noe som man kan kalle en roll.
      Uansett, lykke til.
      Ola
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Min erfaring er at man trenger å bruke sideroret som høyderor for å komme rundt. Ellers ender du "rollen" i et vertikalt dykk..... dette er ikke balanseror.

        Jeg bruker denne metoden når jeg roller fly med kun høyde- og sideror.

        Tenk på hvordan sideroret virker når du er oppned. Holder du venstre på radioen så svinger modellen til venstre når du flyr vanlig, og til høyre når du er oppned.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Min erfaring er at man trenger å bruke sideroret som høyderor for å komme rundt. Ellers ender du "rollen" i et vertikalt dykk..... dette er ikke balanseror.
          Om du tar sideroret andre veien mitt i "rollen", hvilket ror er det da som skal føre rollen videre???

          Høyde- siderors roll (blir egentlig en snaproll) går fint om man gjør som Ola sier. Begynn med litt høy nese og god fart. Maks sideror rundt hele og en dert dykkror når modellen er på hodet, så går det bra. Pent blir det derimot ikke....
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            Men, om du roller med balanseror, da skal du skifte retning på sideroret underveis for å "støtte" opp nesa.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Legger meg flat... ... selvsagt er det slik....sorry, er i feriemodus.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment

              Working...
              X