Unconfigured Ad

Collapse

Fly under 150 gram AUW

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purple
    • Nov 2004
    • 298

    #1

    Fly under 150 gram AUW

    Hallo,
    Jeg lurer på om det er flere her på forumet som sysler med små fly og tenkte vi kunne poste de her. Flyet må være under 150 gram flyklart (m/batteri, motor etc) og kunne fly, ikke post prosjekter i denne tråden. Legg gjerne med bilder. Det er jo ikke lenge til innendørs sesongen...

    Litt om flyet:
    Modell:
    Vekt:
    Lengde:
    Vingespenn:
    Ant. kanaler:
    Motor:
    Propell:
    Annet:

    Håper vi kan få se mange flotte små modeller.

    Cheers
    Tore
    Cheers,
    Tore, Alta
  • purple
    • Nov 2004
    • 298

    #2
    Re: Fly under 150 gram AUW

    Jeg kan jo begynne med mitt favorittfly:

    Litt om flyet:
    Modell: C17-E Staggerwing
    Vekt: 108 gram
    Lengde: 420 mm
    Vingespenn: 550 mm
    Ant. kanaler: 3 (Gass, høyde- og sideror)
    Motor: GWS EDP50
    Propell: GWS 3X2
    Annet: Bruker 2 Bluebird 3,4 gram servoer, Jeti JES 006 Regulator, MKZ 5 kanals mottager. Dette er en modell som er konvertert fra en FriFly modell. Les mer i denne tråden om flyet:
    http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=3655

    cheers
    Tore, Alta
    Cheers,
    Tore, Alta

    Comment

    • sigve
      • Apr 2005
      • 484

      #3
      det har vert litt dårlig vær de siste dagene så derfor tenkte jeg at jeg kunne byge et fly, hadde lit radioutstyr liggende. siden det fortsatt er drittvær så kan jeg jo skrive litt om flyet her:

      Litt om flyet:
      Modell: hjemmesnekra etter hodet (har ikke noen navn enda)
      Vekt:75g
      Lengde: 46cm
      Vingespenn: 60cm (areal:9dm2)
      Ant. kanaler:3ch
      Motor:gws lps (pusher - 45g statisk trust)
      Propell: gws 6x5
      motaker: gws pico 4ch
      batteri: lipo 250 mah 2celler
      servoer: hyperion 3,7g (redusert til 3,4g )
      Annet: flyet er ikke flyd ute enda bare litt glideflygning inne på hybelen ,og det gikk kjempebra. lav vingebelastning og under-chambered profil, laget i 3 og 6mm depron.

      sigve
      Sigve Haugsnes

      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


      sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

      Comment

      • sigve
        • Apr 2005
        • 484

        #4
        no e det prøveflydd, det gikk kjempebra, den er veldig stabil og lettflyd. for de som vil ha tegninger, så må de lage dem selv, her er også et lite bilde...

        Purple: du gjenkjenner kanske utseende fra Aero-Xene som jeg har bygget om, kanskje jeg skal kalle den AeroX XL

        sigve
        Attached Files
        Sigve Haugsnes

        Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


        sigve.haugsnes.net
        www.youtube.com/bergenflyer

        Comment

        • purple
          • Nov 2004
          • 298

          #5
          Originally posted by sigve
          no e det prøveflydd, det gikk kjempebra, den er veldig stabil og lettflyd. for de som vil ha tegninger, så må de lage dem selv, her er også et lite bilde...

          Purple: du gjenkjenner kanske utseende fra Aero-Xene som jeg har bygget om, kanskje jeg skal kalle den AeroX XL

          sigve
          Så arti ut den der, kanskje AeroXL?
          Ser ut til at den kan fly ganske sakte?

          Jeg har ennå ikke fått konvertert min AeroX, har vært mye styr her hjemme med ferie og garasje bygging. Men nå blir dagene roligere...

          Cheers
          Tore
          Cheers,
          Tore, Alta

          Comment

          • sigve
            • Apr 2005
            • 484

            #6
            jepp den flyr kjempesakte, er ideel til å bruke som trainer, propellen knekker ikke, det er egentilg ingenting som knekker pga vekten og du får bra flytid, motoren trekker under 1A og jeg har tom flyd med en 700mah 2S pakke, da er flytiden opp mot 1 time

            Den har også en kraftig v (eller Y) profil på vingen så den er ganske stabil

            sigve
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment

            • purple
              • Nov 2004
              • 298

              #7
              P-51D Mustang

              Litt om flyet:
              Modell: P-51D Mustang
              Vekt: 106 gram
              Lengde: 430 mm
              Vingespenn: 550 mm
              Ant. kanaler: 3 (throttle, side- og høyderor
              Motor: GWS edp-50 motor
              Propell: GWS 3X2 Direktedrift
              Annet: 2 Bluebird 3.4 g servo, Jeti ESC, 2S 340 mAh Li-Po batteri, GWS Pico mottaker (ikke bra!). Dette er også en FriFly modell jeg har konvertert til RC. Flyr granske bra, men mottakeren er ikke helt god...

              Andre? Om ikke kommer jeg med flere
              Attached Files
              Cheers,
              Tore, Alta

              Comment

              • purple
                • Nov 2004
                • 298

                #8
                Re: Fly under 150 gram AUW

                OK, jeg kommer med en til, dette er den siste i min produksjon, tok ikke mer enn 1 - 1 1/2 time å få ferdig (inkl farging)

                Litt om flyet:
                Modell: Toonracer - Profile (av: Michael Hendriksen)
                Vekt: ca. 20 gram (med batteri)
                Lengde: 265 mm
                Vingespenn: 305 mm
                Ant. kanaler: 3 (throttle, høyde- og sideror)
                Motor: KP00 (fås på bla. www.MFT.nu)
                Propell: Medfølgende foldepropell
                Annet: Bruker 2 acctuatorer for styring og en JMP mottaker for acctuatorer. Dette er en meget enkel modell å lage! Jeg har brukt 3 mm depron som er pusset ned til ca 2mm. Jeg har bruket en 3mm balsa list for å stive av flyet. Batteriet er et 145 mAh Li-Po fra Kokam.

                Her finner du tegninger til flyet (dette en 20cm vinge versjon): http://www.rcgroups.com/forums/showa...hmentid=470183


                Cheers
                Tore
                Attached Files
                Cheers,
                Tore, Alta

                Comment

                • purple
                  • Nov 2004
                  • 298

                  #9
                  Sky Sedan

                  Siden det er litt få modeller i denne tråden...
                  Sky Sedan:

                  Modell: Sky Sedan strikkmotorfly konvertert til RC
                  Vekt: 53 gram
                  Lengde: 380 mm
                  Vingespenn: 475 mm
                  Ant. kanaler: 3
                  Motor: Falcon PU01 motor/gear
                  Annet: Bruker en Falcon Servo mottaker kombo. Mottakeren med 2 servoer på veier kun 5 gram! Batteri: 2S145 mAh Li-Po. Modellen som strikkfly veide 47 gram...

                  Cheers
                  Tore
                  Attached Files
                  Cheers,
                  Tore, Alta

                  Comment

                  • sigve
                    • Apr 2005
                    • 484

                    #10
                    Ser ut som det bare e meg og deg Tore som har de nødvendige "skillsa" for å lage fly under 150g

                    Her er link til tråden om mit nyeste 150g prosjekt, snowman-flyer :

                    http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=9688

                    arti liten sak
                    Sigve Haugsnes

                    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                    sigve.haugsnes.net
                    www.youtube.com/bergenflyer

                    Comment

                    Working...