Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med j-3 piper cub elektro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • orsvend
    • Jul 2005
    • 1

Problemer med j-3 piper cub elektro

Hallo!

Jeg har kjøpt meg nybegynner-pakken med piper cub! Jeg har lyst til å prøve meg litt på denne hobbyen her siden det virker veldig morsomt, så jeg bestemte meg for å kjøpe noe billig først til jeg vet om det er noe for meg. Og så til problemet:

Første gangen jeg started motoren hoppet tannhjulet bakerst på propell-akslingen av. Typisk. Det viste seg at propellen dro akslingen ut av tannhjulet når jeg ga mer enn halv gass. (Akslingen sitter bak motoren på dette. Så rekkefølgen blir propell-motor-tannhjul) Jeg prøvde å sette på igjen tannhjulet, men det bare falt av igjen. Jeg prøvde dermed å lime fast akslingen inni tannhjulet. Det som skjedde da var at akslingen rett og slett slet i stykker sporene inni tannhjulet + limet som var der, så tannhjulet spant videre mens akslingen bare lå inni. Er det noen som har en løsning til meg? Skal jeg prøve å få tak i noe av sterkere materiale? (tannhjulet var av plast)

Har tenkt å prøve å lime det igjen i kveld og se hva som skjer. Det fløy tross alt en liten stund etter jeg hadde limt det. Jeg hadde en liten krasjlanding, så det kan hende det brøt opp igjen der jeg hadde limt. (Min første flytur noensinne. Gikk uansett ganske bra =))

Vil også utnytte anledningen til å hilse på alle som er her siden dette er mitt første innlegg =)
  • sigve
    • Apr 2005
    • 484

hei

Hvilket merke er flyet? Hvis det er kyosho sitt (det virker sån ut fra beskrivelsen) ville jeg ganske enkelt kjøpt delen ny, hele aksel+tannhjul koster rundt 100kr. ettersom tannhjulet løsnet før første tur burde du dessuten klage til den du kjøpte det hos (hvis du kjøpte den i en butikk da)

Hvis du fortsatt vil fikse det selv, er dette en grei metode: (virker best på 3mm eller tykkere aksling)

- kjøp en 1 mm borr
    - plaser tanhjulet der du vil ha det på akslingen
    - bor gjennom både tannhjulet og akslingen
    - enten knekk borete inni slik at den virker som en pin eller bruk en 1mm pianotråd
    - fest alt med lit epoksy.

Lykke til og gratulerer med 1ste flytur

sigve
    Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

Comment

Working...