Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med Klepaker eXtreme 17t

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sub_sonic
    Moderator
    • Mar 2005
    • 409

Problemer med Klepaker eXtreme 17t

Hallo... fikk Klepaker eXtreme 17t i posten i dag... har en CC10 ESC..
    Har satt den opp som det sto i brukermanualen til motoren...

Slå av brems
    Fast start
    Soft stop

Motoren starter og går rundt... men når jeg gir på gass er det akuratt som at motoren ikke klarer og følge med... det slår i motoren og kommer rare lyder..

Noen som vet hva det kan være?`
    Har brukt samme ESC på en AXI motor å der virka den fint!
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic

• Nitro
    • Sep 2003
    • 376

Hei.

Du er ikke den første som har dette problemet. Desverre fungerer Klepaker ext 17t og CC10 dårlig sammen. Jeg hadde samme problemet som deg, løsningen ble å bruke en JETI speed controller. Da fungerer motoren upåklagelig, og jeg er svært fornøyd med den.

Se her for tidligere diskusjon rundt samme tema:
    http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=2906

Lykke til!

Comment

• LN-WNH
      • Dec 2003
      • 426

Re: Problemer med Klepaker eXtreme 17t

Originally posted by sub_sonic
      Hallo... fikk Klepaker eXtreme 17t i posten i dag... har en CC10 ESC..
      Har satt den opp som det sto i brukermanualen til motoren...

Slå av brems
      Fast start
      Soft stop

Motoren starter og går rundt... men når jeg gir på gass er det akuratt som at motoren ikke klarer og følge med... det slår i motoren og kommer rare lyder..

Noen som vet hva det kan være?`
      Har brukt samme ESC på en AXI motor å der virka den fint!
      Hei
      klepaker eXtreme skal ikke kjøres med CC10 ESC'n. Jeg har tidligere redegjort for problemet med denne ESC på forumet, alle forhandlere er orientert og jeg har skrevet om dette på nettsiden min.

Castle Creation har problemer med denne ESC'n på denne konkrete motoren, de innrømmer problemer med CD rom motorer, og de har også store problemer med CC25 på en rekke andre motorer. Det går for tiden en stor tråd om problemene på RC Groups ref.: http://www.rcgroups.com/forums/showt...&page=42&pp=15

Det finnes en rekke bedre løsninger, den siste jeg har prøvd ,og som virker fint er Hyperion 10A som elefun forhandler. Alle Jeti og TMM'er går fint.

AXI er konstruert på en noe annen måte enn KE17 og det er også min erfaring at CC10 virker greit nok sammen med de AXI'ene jeg har prøvd.

Håper du får til en god løsning. Hvis ikke så si i fra så skal vi se hva som kan gjøres slik at du blir fornøyd.

Comment

• sub_sonic
        Moderator
        • Mar 2005
        • 409

ok.... da er det vell ikke stort mer å gjøre enn å kjøpe en ny ESC...

Tror det blir en jeti etter vert...
        sigpic

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Stemmer det ikke at Klepakeren fungerer på Phx-10 med den eldste softwaren i Per? Syntes å huske det var tema her for ei stund siden...
          Sitter tilfeldigvis å flytter min Klepaker eXtreme over fra en vraket Vertigo til Lierideren jeg endelig har begynt på og mener bestemt at noe i bakhodet mitt sier at jeg for all del ikke må koble den Phoenixen mot PHX-Link-programmet siden jeg risikerer at ting ikke vil virke lenger!
          Min Klepaker fungerte godt i Vertigoen, men det var litt hard lyd.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

Enten så har jeg flaks eller så er det noe som lurer meg. Mine 3 Klepaker motorer snurrer og låter nydelig med mine 3 forskjellige CC10 kontrollere. Nyopppdatert software på 2 av CC.

Men prøv Hyperion elller Jeti, du kommer til å bli glad i Klepaker`n !

God sommer Per !

Comment

• LN-WNH
              • Dec 2003
              • 426

Heisann folkens

Takk for sommerhilsen - blir mest snekkerarbeide nå ...... he he he, men akkurat nå ble det regn ....... så:

jo, det stemmer at "tidlige" CC10 les: hardwareversjoner fra før juli 2004 med "orginal" software fra denne tiden fungerte greit. (husker ikke versjonen - CC har et uhyre intrikat versjonsregime)
              Senere, jeg tror det var i begynnelsen av august 2004, ble det gjort vesentlige endringer i softwaren og jeg mistenker at hardwaren også ble endret noe (ny microcontrollerversjon?).

Hvis man har den "gamle versjonen" og bruker PHX link med software fra juli 2004 vil man få KE17 og CC10 til å snakke sammen.
              Nå heter PHX link "CastleLink" v2.03. Den fikser ikke det problemet vi drøfter her, snarere tvert i mot.

Ved de innledende KE motortester i april/mai 2004 brukte jeg en slik CC10 versjon og anbefalte kanskje ikke uventet (fordel: vekt) denne.
              Endringene som skjedde etter juli 2004 medførte at jeg ikke ville anbefale CC10 lengre, og jeg gjorde følgelig CC oppmerksom på dette.
              Men det er noe med lille meg og Norge her.......

------

Castle Creation har i det siste fått usedvanlig mye pepper (se link til tråden ovenfor) på RC group, men også ros for sin serviceinnstilling selv når de er presset. Eieren, Patrick del Castillo, har etter påtrykk i nevnte tråd innrømmet at utviklingen av stadig nye motorer kanskje har løpt fra CC's egen ESC utvikling - særlig gjelder det CC25.

Som en følge av alt dette er det nå satt igang utvikling av en ny CC25. Den er for tiden på interntest-stadiet. Patrick del Castillo har dessuten antydet at en ny CC10 muligens blir realisert en gang i fremtiden.

Det som er litt synd for CC er at en rekke nye leverandører lager billige og velfungerende ESC'er uten videre dikkedarer. Jeg har faktisk testet en kinesisk ESC også, men den er ikke helt "ferdig" for vår kjørestil ennå.

De fleste har, som CC, manøvrert "stikke" programmeringen litt i bakgrunnen til fordel for lettere, mere bekvem og sikrere programmering.
              TMM ,Tsunami-10 og Hyperion kan programmeres fra PC og Jeti har en egen programmeringsboks med jumpere.
              Hyperion kan også programmeres fra sitt E-Meter i felten. (Et review om Hyperion / E-Meteret kommer snart).

Hva som er CC's egentlige problem er vanskelig å forstå, men de synes fastlåst til et eller annet som for oss utenfor synes udefinerbart.
              Når det konkret gjelder CC10 kan det synes som om at man sliter med et hardwareproblem knyttet til utgangstransistorene og at dette forsøkes løst via "snarveier" i controllerens software. Det er videre antydet at man muligens har problemer både med med timing og "lesning" (derav begrepet sensorless) tilbake fra motorer som er slik laget at de går i magnetisk metning ved et mere eller mindre definert punkt.
              Dagens outrunneremotorer er gjerne hardt presset og når antakelig slik metning tidligere enn hva som var/er tilfellet med inrunnere.

Outrunner fra AXI og en rekke andre motorer benytter 12 polet stator og et viklemønster (LRK) forskjellig fra CD-rom (CDR) prinsippet som benytter 9 polet stator og et "enkelt" viklemønster.
              Sett i forhold til vekt har CDR motorer (de med gode magneter) forbausende høy ytelse, men begrepet magnetisk metning kan være noe uforutsigbar. Dagens ESC'er må altså kunne takle disse betingelser - og som kjent er et ufattelig høyt antall slike motorer i drift globalt. KE 17 bygger på CDR prinsippet. Jeti, TMM, Tsunami-10 og Hyperion er blant de ESC'er som uten problemer snakker sammen med CDR motorer.

Når det gjelder Schulze, Hacker og Kontronic så vet jeg ikke spesielt mye om disse i forhold til CDR utover faktisk å ha oppfattet at dette er ESC'er som mange foretrekker til større (LRK) motoroppsett. F3A gutta har også tilgang til avanserte kombinasjoner, men det er pr. idag ganske utenfor mitt erfaringsområde.

Det som diskusjonen på Rc groups har fokusert på er at varmgang (også et CC10'er problem) inntreffer allerede ved omlag 20% throttle. Teorien om magnetisk metning virker derfor noe utilstrekkelig, og min høyst personlige konklusjon er at CC pr. idag har noe vanskeligheter med grunnleggende hardwaremessig design, selve controlleren og softwaren til denne. (en 8051 derivat).
              Tsunami-10 bruker en Atmel microcontroller og Hyperion bruker en moderne Atmel Atmega versjon bare så det er nevnt. Dette er microkontrollere med begrenset minne målt mot 851 derivatet, så glupe softwareingeniører trenger tydeligvis ikke så store programsnutten for å få til en velfungerende ESC med de faciliteter som kreves i dag.

--------

Dette ble igjen en lang avhandlig som egentlig er komplett unyttig ganske enkelt fordi det er i dag mange og enkle alternativer til gamle gode CC.

-------

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Jeg har vært en ihuga fan av CC kontrollerene og har flere CC10, CC25 og CC35 kontrollere. Jeg har egentlig ikke hatt problemer med CC annet enn "governor" fuksjonen som de har på CC35'en. Den funker ikke bra nok til å brukes.

Etter å ha kjøpt meg et E-Meter bestemte jeg meg for å teste Hyperion regulatorene også. Dersom de var greie så var jo kombinasjonen Hyperion E-Meter og Hyperion regulatorer uslåelig i feltet. Ufattelig enkel programmering og regulatorene ser ut til å fungere fortreffelig. Tror nok CC'ene mine går på "salg" til fordel for nye Hyperion regulatorer ja, rett og slett pga. enkelheten ved programmering.
                Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Takk for masse herlig info igjen Per! Glad for å høre at du driver og snekrer

Så Castle henger kanskje igjen med en litt for tungvint/avansert/ microkontroller som base i konstruksjonen sin? Jeg syntes det høres merkelig ut at det skal gå i magnetisk metning, er det relatert til turtall? For ellers burde tingene være dimensjonert til å takle å lese samme størrelsen på poler som den skal drive... Eller kanskje det dreier seg om lisenser og at CC er bundet opp av noe lumske saker àla det vi så med Schulse og DSP-teknologien som Berg satt på.

andersh: Har du testet Hyperionene i praksis? Jeg får lagt lanken på en eller to ganske snart, og har stor tro på Hyperion-linjen når jeg ser hvor dem har lagt lista mht tilsynelatende jevn og fin mekanisk konstruksjon på motorer og ESCer. Må bare prøves i praksis...

Jada affa, jeg er glad i min Klepaker, skulle gjerne prøvd den på Jeti men den lille Jetien min sitter sånn at jeg må slakte en Cobra for å "finne" den
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Ja, jeg har testa Hyperion regulatorene mine i praksis, men svært lite. Jeg har kjørt en Hyperion TITAN 10 på en BabyAxi 2204 og det går som en kule. Programmeringen fra E-Meter funker som en drøm og er lekende lett.

Skal jeg anke på noe med den kontrolleren så er det at den er litt stor og klumpete, og veier 13 gram mot CC10 som veier 6 gram!
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• LN-WNH
                      • Dec 2003
                      • 426

Originally posted by joo
                      Så Castle henger kanskje igjen med en litt for tungvint/avansert/ microkontroller som base i konstruksjonen sin? Jeg syntes det høres merkelig ut at det skal gå i magnetisk metning, er det relatert til turtall? For ellers burde tingene være dimensjonert til å takle å lese samme størrelsen på poler som den skal drive... Eller kanskje det dreier seg om lisenser og at CC er bundet opp av noe lumske saker àla det vi så med Schulse og DSP-teknologien som Berg satt på.

andersh: Har du testet Hyperionene i praksis? Jeg får lagt lanken på en eller to ganske snart, og har stor tro på Hyperion-linjen når jeg ser hvor dem har lagt lista mht tilsynelatende jevn og fin mekanisk konstruksjon på motorer og ESCer. Må bare prøves i praksis...
                      Nettopp til både det med å "henge igjen med" og at magnetisk metning er årsaken. CC har problemer og jeg ser en fare for at de kan komme til å dette av hvis de ikke får sving på sakene før china kommer med velfungerende løsninger. Eventuelle softwarelisenser kjenner jeg ikke til i forbindelse med CC. Tilfellet Schulze og Berg...vel... lisenser er et tveegget sverd.

Jeg har, som vår venn AndersH prøvd Hyperion, - i mitt tilfelle 10A - i praksis og den fungerer strålende. Det blir spennende å følge Hyperion linjen framover. Glup mulighet med programmering også i felten via EMeteret! Eller strålende PC program hjemme.

Comment

• sub_sonic
                        Moderator
                        • Mar 2005
                        • 409

da har jeg fått tak i en jeti 12A ESC
                        Har prøvd den en tur å det ser ut som at motoren virker fint..
                        sigpic

Comment

Working...