Unconfigured Ad

Collapse

fikk min første børsteløs i dag

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #1

    fikk min første børsteløs i dag

    fikk min første børsteløs motor og regulator i da. det er en ST motor og ST regulator. linker til de her: http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...px?vareID=2675


    den skal trekke over 700g på 3s lipo og med 9x5 prop. så det blir spendene å prøve. tenkte å prøve den i en warbird fra ALFA MODEL.

    kommer med mere bare jeg har prøvd den. må lodde på kontakter og lade batteri
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    trenger litt hjelp. hvordan montere propell festet. må jeg demontere hele motoren . eller kan jeg snu motoren og bare montere det på den akslingen som stikker ut bak. det har vel ikke noe å si hvilken vei den står. eller er den slik som børste motorer at den går best en vei. er helt fersk på børsteløs så det kan jo bli litt dumme spørsmål her

    var med en tegning maken til denne som er lengere ned på siden her: http://www.ozhobby.com/product_info....roducts_id=672
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • esmel
      • Dec 2004
      • 2830

      #3
      Hvorfor må du snu den da, om jeg tør spørre...
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment

      • sigve
        • Apr 2005
        • 484

        #4
        hei

        som det stod i den tegningen du linket til er det bare å løsne skruen og dytte akslingen igjennom slik at den stikker ut på den andre siden

        eller så kan du snu motoren, det kommer egentlig helt an på hvilken type motorfeste du har

        børsteløse motorer går like bra begge veier, for å reversere bytter du om på to av fasene ( samme hvilke)

        sigve
        Sigve Haugsnes

        Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


        sigve.haugsnes.net
        www.youtube.com/bergenflyer

        Comment

        • tyor
          • Mar 2005
          • 9757

          #5
          takker for tipsene. skal se hvordan jeg skal montere den først. så får jeg se hvilken vei den blir stående. er vel det viktigste at den får bra kjøling.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          • tyor
            • Mar 2005
            • 9757

            #6
            hehe skjønte mere da jeg kikket nermere på motoren. måtte bytte til en annen aksling for at den skulle stikke ut på rett side. har prøvd motoren og regulatoren for å sjekke at den fungerer. den hakker veldig ved veldig lavt turtall. men fra 15% trottle og opp går den helt fint og er nesten lydløs . regulatoren kan programeres både med og uten brems, har det noe med den hakkingen å gjøre, og anbefaler dere å bruke brems?

            skal ut å lage motorfeste nå så blir det testtur
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            • sigve
              • Apr 2005
              • 484

              #7
              hei

              den hakkingen er ikke noe kritisk, jeg har hatt det sånn på noen av mine motorer også, man merker det ikke i luften hvis man ikke vet det.
              Brems kan være greit, jeg har sikkert spart noen propeller på sjokflyerne mine på det, men jeg tviler på at du har tengt å fly midt inne i en skog eller inne i stua med DET flyet så du trenger det egentlig ikke. tror brems er mest for seilfly med folde-propell.

              Lykke til med jomfruturen på ny modell, like spennende hver gang

              sigve
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment

              • tyor
                • Mar 2005
                • 9757

                #8
                har nå prøvd flyet og det ble en viss forskjell fra gws350 motoren som jeg hadde på det først. dæven det blir ikke flere børste motorer på meg i hvertfall . loop etter loop på under halv gass. full gass blir nesten for mye for flyet/piloten blir veldig følsom på rorene. nå kan de aandre i klubben komme med de små elektrocub ene sine .

                Den gir en kraftig ule lyd spesielt hvis jeg slår av gassen (har ikke brems på) men det er vel kanskje ikke noe unormalt. har en apce9x6 propell på nå, skal prøve med en gws 8x6 som jeg har liggende også for å se på forskjell.

                hvilket 3s lipo batteri anbefaller dere til en slik fly/motor kombinasjon.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                • sigve
                  • Apr 2005
                  • 484

                  #9
                  batteriet til den motoren bør være rundt 1200 mAh siden motoren trekker rundt 10A, men kan også være større, det kommer an på om flyet tåler den ekstra vekten. 1200 3s fra E-Tec har jeg og de virker bra til min axi 2212/34, den trekker også rundt 10A batteriet veier ca 80g

                  sigve
                  Sigve Haugsnes

                  Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                  sigve.haugsnes.net
                  www.youtube.com/bergenflyer

                  Comment

                  • tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

                    #10
                    ok hvor kjøper du de batteriene. har ett 1100mah fra ST nå og tror det er på grensen, blir i hvertfall veldig varmt
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment

                    • sigve
                      • Apr 2005
                      • 484

                      #11
                      hei

                      Er det de liion fra ST du har eller eller er det lipo?
                      liion tåler omtrent ingenting strøm (ca5A?). er det det du har? IKKE BRUK DET!!!

                      Det er ikke bare kapasiteten du må se på, også hvor mangen C batteriet tåler at du trekker fra det, E-Tec tåler omtrent 12C dvs. 12*1200=14400mA eller 14,4 A det er godt over det meste du kan trekke med den motoren

                      Mens ST liion tåler ca 5C!

                      her kjøper jeg batterier:

                      han er veldig kjapp å sende ut og har bra priser

                      sigve
                      Sigve Haugsnes

                      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                      sigve.haugsnes.net
                      www.youtube.com/bergenflyer

                      Comment

                      • tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

                        #12
                        det er lipo jeg har. det var egentlig ett 3s2p 2200mah som jeg delte opp selv i 2stk 3s1p. det skulle egentlig tåle 16A kont/22A max. så da blir det halvparten når jeg har delt det dvs 8A kont/11A maks. så det ligger helt på grensa. må få kjøpt meg noen ordentlige. da dette flyet tåler litt vekt så tenker jeg jeg går for 1800-2200mah eller noe sånt. så får jeg en del flytid også
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        • tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

                          #13
                          var ute og fløy igjen nå i kveld. men etter bare noen minutters flyging så begynte den å kutt på over 3/4 trottel. er det batteriet som har skylden i det, regulatoren er oppgitt til å tåle 25A og den var ikke lunken engang så jg tror ikke det er den. batteriet var godt og varmt men ikke veldig varmt

                          har forresten betilt to nye 3s lipo på 1700mAh
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment

                          • sigve
                            • Apr 2005
                            • 484

                            #14
                            det kan enten være batteriet som er dårlig eller regulatoren.
                            på mangen regulatorer kan man programere inn auto cut volt, sjekk bruksanvisningen til regulatoren for å se hvordan du kan endre spenningen.

                            sigve
                            Sigve Haugsnes

                            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                            sigve.haugsnes.net
                            www.youtube.com/bergenflyer

                            Comment

                            • tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

                              #15
                              det står i bruksanvisningen at den selv detekterer cut off spenningen. det eneste jeg kan gjøre er av og på med brems tror jeg. skal finlese den litt mere før jeg sier noe sikkert.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...