Unconfigured Ad

Collapse

Kommentarer til tema: Lithium Polymer Informasjon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

Kommentarer til tema: Lithium Polymer Informasjon

Lagt til av Supra25:
    "For å gjøre den flotte oversettelsen til Joo litt mer tilgjengelig syntes vi at kommentarene gjorde seg best i egen tråd.
    For de som eventuelt falt helt av lasset nå så er alt i denne tråden relatert til følgende artikkel: http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=4188"

Genialt bra!
    Bør egentlig skrives ut og henges på hobbyrommet for jevnlig lesing!!

Takk Joo!
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Takk Alfalfa
    Kostet noen kvelder å oversette, mye tunge ord og vendinger.
    Var godt å få releaset reine facts.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Alfalfa
      • Jul 2002
      • 988

reine facts.
      Words, man!

Ei hånd i været de som visste om at LiPO bør "kjøres inn"....
      Har vært veeeeldig lite snakk om det rundt om, så jeg tror ikke det har vært så utbredt info!

Takk igjen!

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Jeg har visst det siden jeg kjøpte mine første FlightPower LiPo`er fra Griffin i fjor. Ser at flere leverandører og fora har kommet etter i det siste når det gjelder innkjøring av LiPo, tror nok det er viktigere på den nyere generasjonen batterier som er ratet til langt høyere C (gjerne 14-20C) enn de gamle som hadde anbefalt maks 5-6C.

Helt klart vi bør holde oss oppdatert på denne teknologien, den er framtida uten tvil.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• erlend
          • Apr 2004
          • 528

Det med innkjøring leste jeg på Mosshobby.no før jeg begynte med lipo.

Første utlading

Hold flytiden på 6 minutters sesjoner med 15 minutter pauser.
          Men det glemte jeg fort og først nå husker jeg det igjen nå som du skrev det. Etter å ha kjøpt og brukt 4-5 lipo-pakker. Men jeg har ikke hatt problem med batteriene så det er nok riktig som det nevnes her at det er viktigst på større batterier.
          Run, live to fly, fly to live, aces high!
          Erlend Larssen

Comment

• Isak
            • Apr 2004
            • 680

Kjempebra Joo, ikke uvanlig å svette litt når en skal oversette teknisk engelsk.

Men satt igjen med et lite spørsmål, å det gjaldt temperatur på lipo etter flyving. Ser i Schulze bruksanvisningen ( er det ikke det det heter? ) at temperaturen etter flyving ikke bør overstige ca 60-70 grader. Er det ok at batteripakken blir oppimot så varm ? ? Har hatt mine batterier bra varm etter flyving noen ganger og da er det ikke like morro å legge pakken på benken over natten.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by joo
              Helt klart vi bør holde oss oppdatert på denne teknologien, den er framtida uten tvil.
              At den er framtiden for de som vil ha elektro er jeg enig i. men at elektro vil ta over for glow tror jeg ikke vil skje, til det er det alt for mange som er motor/teknisk intresert som driver med denne hobbyen. Jeg tror det kommer til å jevne seg ut slik at elektro og glow blir likeverdige side om side.

på den annen side. det går jo nesten ikke å få tak i byggesett lengre heller. nesten bare 3D fly i ARF utgaver
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Guest

#8 Unapproved

på den annen side. det går jo nesten ikke å få tak i byggesett lengre heller. nesten bare 3D fly i ARF utgaver

There are many and varied kits on the market of excellent quality and technology and take it from an old fart like me who has enjoyed this hobby since 1953 that those of you that can be called the younger guard and have as yet not tried to build their own models are missing at least 50% of the enjoyment.

THE SHEAR PLEASURE OF FLYING AN AEROPLANE WHICH YOU HAVE BUILT YOURSELF IS HARD TO DESCRIBE - TRY IT.....

Comment

• uylum
                  • Aug 2004
                  • 38

jeg er av denna yngre generasjonen jeg bygger mere fly enn jeg flyr høhøø driver å bygger på en liten undervinga dings som heter trush light
                  jeg driver å titter etter Lipo batterier nå.. så takker for all denna informasjonen den tror jeg jeg må printe ut og henge opp som en sa her
                  lipo er fremtiden (når det gjelder elektrisk naturligvis)
                  flyyy *sikle sikle*

Comment

• Ja9
                    • Dec 2002
                    • 572

Veldig flott oversatt joo!!
                    Enenste som jeg slet litt med er forklaringen av batteri størrelser f.eks 3s4p. Du skrev at en 3s4p pakke består av" 3 celler i serie og 4 celler i parralell" dvs 7 celler.
                    Dette er jo ikke riktig, En 3s4p består jo av 4 paralellkoblede serier, med 3 celler i hver serie totalt 12 celler.
                    Er det bare jeg som er trangsynt i lesingen eller er det andre og som har misforstått??
                    Jan Eric Klausen
                    Forus RC Klubb

Comment

• LN-WNH
                      • Dec 2003
                      • 426

Originally posted by Ja9
                      Enenste som jeg slet litt med er forklaringen av batteri størrelser f.eks 3s4p. Du skrev at en 3s4p pakke består av" 3 celler i serie og 4 celler i parralell" dvs 7 celler.
                      Dette er jo ikke riktig, En 3s4p består jo av 4 paralellkoblede serier, med 3 celler i hver serie totalt 12 celler.
                      Er det bare jeg som er trangsynt i lesingen eller er det andre og som har misforstått??
                      Joo skriver selvfølgelig helt korrekt:
                      " Har du en 3S4P-pakke og en 4S4P-pakke i serie (f.eks i en LOGO 20) må du dele totalspenningen i oppsettet på 7 (3S + 4S = 7S) "

Joo forklarer altså hvordan man skal finne den gjennomsnittlige cellespenningen basert på en divisjon av den totale spenningen i eksempelbatteriet.

Det er altså snakk om et eksempel på seriekopling av to lipobatterier, et på 3s i serie og et på 4 i serie, begge med 4 i paralell.

For å føre dette litt videre så skal batteriet lades som 7 celler i serie hvis de lades samlet som en pakke. Konstruksjonen kan også lages slik at man lader 3s og 4s pakkene hver for seg.

I praktisk bruk er det særlig to forhold å minne om/gjenta ved bruk av en slik konstruksjon:
                      1.
                      Alle enkeltcellene må ha samme kapasitet (maH), noe som i praksis betyr celler av samme merke og type - og helst samme fabrikasjonserie - og det betyr at cellene til en slik konstruksjon om mulig bør kjøpes samlet fra forhandler hvis man skal lage den selv. Ledningstversnittet skal også være likt på de ledningene man bruker.
                      2.
                      Konstruksjonen består av i alt 12 + 16 celler. Etter noen tid må hver celle sjekkes slik at spenningsdifferansen cellene i mellom er mindre eller inntil 0.1 volt i forskjell. (Totalt skal 28 celler måles/sjekkes)
                      Til dette kan man anskaffe elektroniske balanseringsduppeditter, eller måle selv med et multimeter.

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

Originally posted by Per Klepaker
                        Originally posted by Ja9
                        Joo skriver selvfølgelig helt korrekt:
                        " Har du en 3S4P-pakke og en 4S4P-pakke i serie (f.eks i en LOGO 20) må du dele totalspenningen i oppsettet på 7 (3S + 4S = 7S) "

Joo forklarer altså hvordan man skal finne den gjennomsnittlige cellespenningen basert på en divisjon av den totale spenningen i eksempelbatteriet.

Det er altså snakk om et eksempel på seriekopling av to lipobatterier, et på 3s i serie og et på 4 i serie, begge med 4 i paralell.

For å føre dette litt videre så skal batteriet lades som 7 celler i serie hvis de lades samlet som en pakke. Konstruksjonen kan også lages slik at man lader 3s og 4s pakkene hver for seg.

I praktisk bruk er det særlig to forhold å minne om/gjenta ved bruk av en slik konstruksjon:
                        1.
                        Alle enkeltcellene må ha samme kapasitet (maH), noe som i praksis betyr celler av samme merke og type - og helst samme fabrikasjonserie - og det betyr at cellene til en slik konstruksjon om mulig bør kjøpes samlet fra forhandler hvis man skal lage den selv. Ledningstversnittet skal også være likt på de ledningene man bruker.
                        2.
                        Konstruksjonen består av i alt 12 + 16 celler. Etter noen tid må hver celle sjekkes slik at spenningsdifferansen cellene i mellom er mindre eller inntil 0.1 volt i forskjell. (Totalt skal 28 celler måles/sjekkes)
                        Til dette kan man anskaffe elektroniske balanseringsduppeditter, eller måle selv med et multimeter.
                        nå skjønner i hvertall ikke jeg noen ting . joo skriver :3S4P betyr en batteripakke som består av 3 celler i serie og 4 celler i parallell. og det som ja9 mener og som jeg nerer er riktig er vel at det batyr 3celler i serie også er det fire slike 3s pakker i paralell?
                        og 5S4P betyr en batteripakke som består av 5 celler i serie og fire sånne serie pakker i paralell igjen.
                        yrgningen viser en 3s4p
                        Attached Files
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        + diverse små ting

Comment

• LN-WNH
                          • Dec 2003
                          • 426

tyor:

Ikke overse at utgangspunktet fra Joo's oversetting var seriekopling av 2 enheter, enhet 1 på 3s og enhet 2 på 4s. Fokus var cellespenning og batterispenning.
                          Glem for et øyeblikk paralellkoplingen.
                          Batteriets spenning er lik summen av spenning i enhet 1 og enhet 2.
                          Skal du finne gjennomsnittlig cellespenning i oppstillingen må du dele batteriets spenning på 7 fordi 3 + 4 = 7. Tegningen din er grei nok, men den viser altså bare enhet 1 fra diskusjonens utgangspunkt. Det er altså ingen konflikter her.

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

Originally posted by Per Klepaker
                            tyor:

Ikke overse at utgangspunktet fra Joo's oversetting var seriekopling av 2 enheter, enhet 1 på 3s og enhet 2 på 4s. Fokus var cellespenning og batterispenning.
                            Glem for et øyeblikk paralellkoplingen.
                            Batteriets spenning er lik summen av spenning i enhet 1 og enhet 2.
                            Skal du finne gjennomsnittlig cellespenning i oppstillingen må du dele batteriets spenning på 7 fordi 3 + 4 = 7. Tegningen din er grei nok, men den viser altså bare enhet 1 fra diskusjonens utgangspunkt. Det er altså ingen konflikter her.
                            Det er greit nok. men det som jeg reagerte på var akuratt det som joo skrev først "3S4P betyr en batteripakke som består av 3 celler i serie og 4 celler i parallell, 5S4P betyr en batteripakke som består av 5 celler i serie og 4 celler i parallell og så videre"
                            det var det jeg syntes var villedende.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            + diverse små ting

Comment

• LN-WNH
                              • Dec 2003
                              • 426

Originally posted by tyor
                              Det er greit nok. men det som jeg reagerte på var akuratt det som joo skrev først "3S4P betyr en batteripakke som består av 3 celler i serie og 4 celler i parallell, 5S4P betyr en batteripakke som består av 5 celler i serie og 4 celler i parallell og så videre"
                              det var det jeg syntes var villedende.
                              Fristende å spørre hva Joo skulle ha skrevet.......?

Comment

Working...