Unconfigured Ad

Collapse

Hva gjør nå da?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Hva gjør nå da?

Hei der ute. Er superny på alt som heter børsteløst og LiPo og trenger hjelp og råd.
    Har nettopp stt sammen en ZoomZoom med Mega 400 outrunner, 10x4,7 prop, Esc fra Jeti, 2S Lipo fra graupner, micro servoer og micro mottaker. Tok en tor på fotbollsbanen i kveld for jomfrutru. Maskinen flyr nydelig men for en skuffelse. Hadde forventet meg litt trøkk fra motoren men denne orker ikke mye. Må stort sett holde full trttel for ens å holde meg i lufta - ikke noe vertkalt her ikke. Er klar over at jeg kanskje burde ha 3s acc oppi, men Mega anbefaller faktisk 2S så jeg forventet meg mer som den nybegynner jeg er.
    Så spørsmålet er, hva sier dere - får jeg ut den trøkk jeg etterlyser gjennom å bytte til en 3S acc? Trenger jeg noe annet?

Please help me...

Peppe
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Kommer nok an på hva slags 400 du har. Der er en masse typer å velge mellom... Er det en "standard" Mega 400 uten gearbox og den er av 4, 5 eller 6 turn utgaven skal den ikke ha mer propell enn ca. 7x4. 10x4,7 kan være alt for mye... Er den 2 eller 3-turn MÅ den ha gear eller brukes i vifte osv.
    De fleste Mega-motorene har høy RPM og vil ha liten propell hvis du ikke bruker gearbox. Hva er det hele og fulle navnet på motoren?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Propepperell
      • Jun 2005
      • 1093

Zoom

Hei Joo. Takk for svar. Den heter Mega 400/7/12. Hele pakke ble som helhet anbefalt av forhandler så jeg har ikke selv hatt noe med valgen å gjøre. Det er direktedrift uten gear.
      Hva trekker du for konklusjon?
      Peppe
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

Comment

• Propepperell
        • Jun 2005
        • 1093

Zoom

Hei Joo. Takk for svar. Den heter Mega 400/7/12. Hele pakke ble som helhet anbefalt av forhandler så jeg har ikke selv hatt noe med valgen å gjøre. Det er direktedrift uten gear.
        Hva trekker du for konklusjon?
        Peppe
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

Comment

• sigve
          • Apr 2005
          • 484

hei

jeg fant litt info om den motoren hos elefun.dk:

Vi anbefaler APC 9 x 3.8 til 2 x Li-Po 350HD celler.
          Denne kombination trækker godt og er fint hvor laveste vægt er vigtigt.
          For begynder op til 200g og godt for erfarende piloter på under 185g.

Vi anbefaler APC 8 x 3.8 til 3 x Li-Po 640SHD celler.
          Denne kombination anvendes bedst til 3D hvor max power er vigtig.
          For erfarende 3D piloter og vægt på op til 220g.
          Vejer modellen under 200g kan 3 x Li-Po 350HD anvendes.

Vi anbefaler APC 9 x 3.8 til 3 x Li-Po 640SHD celler.
          Denne kombination anvendes bedst til 3D hvor max power er vigtig.
          For erfarende 3D piloter og vægt på op til 270g.
          Motoren har brug for god køling.
          Så vidt jeg vet så veier vel en zoom zoom mer enn 300g og da kan det jo bli litt slapt.

sigve
          Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
          www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Propepperell
            • Jun 2005
            • 1093

ZoomZoom

Min zoom veier 372gram med 2S...
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

Comment

• sigve
              • Apr 2005
              • 484

ja der har du nok svaret ditt, modellen er altfor tung.

Hvem var det som anbefalte den kombinasjonen?

Hvilket batteri er det du bruker (mah)?

sigve
              Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• Propepperell
                • Jun 2005
                • 1093

Det er Graupner 1250Mah, 2S.
                Hele pakka er fra Thorbjørn & Kåre her i Oslo. Ingen skygge over ham (så langt god servise og hjelp til meg som nybegnner). Men hva er da løsningen? Kan ikke se at det er noe vekt å spare... Må det til fetere motor eller holder det med mer batteri - eller begge deler?
                Blir ikke klokere foreløpig.
                Peppe
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

Comment

• sigve
                  • Apr 2005
                  • 484

Med 3S batteri vil det selvfølgelig bli bedre, jeg har ingen erfaringner det flyet.
                  Men vil tro at en motor som yter ca 100W burde holde til en 400g modell, hvertfall når man er nybegynner. (hvordan var nå den tommelfingerregelen igjen? noen?)

Du kan kanskje vurdere et litt lettere batteri (mindre mah)

Når alt dette er sakt så bør du snakke med noen som har hands on erfaring med ZOOM ZOOMen

ser at du bruker 10x4,7 prop, er ikke det i meste laget, kanskje du bør prøve noe mindre?

PS titelen på denne tråden var vel kanskje ikke av de beste, du bør velge noe som sier noe om det denne tråden inneholder.

sigve
                  Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• Celtic-Griffin
                    • Oct 2004
                    • 873

The propeller recommended by your source is too large - try 9"x4" max.
                    proper electro propeller (not slow fly).

Ken Bates
                    Never Mind the Label

Comment

• Propepperell
                      • Jun 2005
                      • 1093

Hi Celtic. I was recomended APC (slow fly) propeller. Is that the wrong one for this setup?
                      I just bought a new 3S, 900mAh, 15C battery and an APC 9x4,7 propeller. Hope i get a chanse to try it out tonight. I'll get back to ya about this later.

Sigve, ser din poeng, skal tenke på dette neste gang jeg ønsker hjelp herfra!
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

Comment

• Celtic-Griffin
                        • Oct 2004
                        • 873

I personally would not use a so called slow-fly propeller on a high torque out running brushless motor of any kind particularly on a cold day - they are designed for what their name implies 'slow flying' and not the stresses of high torque/direct drive. But then that is only my humble opinion.

The 9" propeller will probably show some improvement over the 10" but I still feel you will need to reduce your propeller geometry somewhat further.

Be aware that Mega Motors recommends 2S LiPoly for the motor in question.

Du kan svare meg på norsk - jeg har en liten handikap når jeg prøver å skrive norsk.

Ken Bates
                        Never Mind the Label

Comment

• Propepperell
                          • Jun 2005
                          • 1093

Hei igjen og takk! Og du - du har IKKE noe handikapp, du skriver plettefritt så langt jeg kan se. Jeg er selv Svensk så jeg har vel samme handikapp.
                          Jo jeg vet at mega anbefaller 2S, men som sagt da orker ikke flyet det aller minste. ca 3-4 meter vertikal stigning (på full trottel) ifør den stopper og staller. Thorbjørn sa selv at den bør flyes på 3s til tross for anbefallingen om 2s.
                          Nå har jeg testet nye oppsettet (i stuen vel å merke) og finner ut følgende. Har altså nettopp kjøpt og satt i en 3S acc på 900mAh og 15C.
                          MYE bedre trøkk nå; ser at den i hvert fall ville klare å hovre på ca 85-90% trottel.
                          Jeg testet så klart dette oppsett med begge batteriene og fant ut att den aller beste trøkket ble det med 10" proppeleren.
                          Hmm... Nå er jeg litt confused. Jeg har nettopp fått beskjed at med 2S lipo trenger jeg større propell og med 3S må jeg gå ned i størrelse.

Hva sier dere? Nå har jeg så langt jeg kan finne ut her i stuen nok med trøkk i motoren for å kunne fly litt mer tøfft (så tøfft det nå blir med meg bak spakene), men vilken proppell skal / bør / må jeg bruke med de ulike batteriene?

Jeg er som sagt nybegynner - men en ivrig sånn og ønsker hjelp og kunskap i masser!
                          Attached Files
                          Peter Rahm
                          Siggerud
                          Cirrus RCFK

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

hei nå vet ikke jeg så mye om akuratt den motoren. men med den største propellen på 3s så kan det jo hende du trekker for mye strømm slik at motoren brenner opp. spesielt så lenge motoren er anbefalt med 2S. jeg ville prøvd å fly med den minste først for å se om det ble nok. for hvis den minste propellen gir nok så får du også lengre flytid
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

Comment

• kapia
                              • May 2005
                              • 1435

vor har du kjøpt den saken deR?