Unconfigured Ad

Collapse

Hva gjør nå da?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Hei Kapia. Det står i tråden.
    Hos Thorbjørn & Kåre
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

Comment

• kapia
      • May 2005
      • 1435

åååååå hehe, såg bra ut den modellen der asså :P takk takk! varn dyr eller?

Comment

• sigve
        • Apr 2005
        • 484

jo større propell du bruker desto mer strøm trekker motoren, målet er å bruke en propell som trekker akkurat nok strøm for at motoren skal yte riktig effekt.

Motoren har en maks effekt, Effekt finner man ved å gange strøm og spenning (P=U*I)

Når du bruker en 3S pakke så er speningen høyere en når du bruker en 2S pakke, derfor må du redusere strømen for å få samme effekt, det gjør man ved å redusere propellstørelsen.

3S=liten propell
        2S=stor propell

På 3S bør du IKKE bruke 10X4,7 propellen, prøv heller med en 8Xxx propell.

Griffin: I use SF props for DD motors, it works fine With 3D but When You are going acro it is best to use DD props

sigve
        Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
        www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Propepperell
          • Jun 2005
          • 1093

Takk for inspill igjen alle dere!
          Modellen er ikke særlig dyr, som andre EPP modelle gjetter jeg. Husker ikke helt men rundt 600-700 eller så. Men såklart koster det noen tusenlapper før man har med seg de dingser man trenger, hehe.

Sigve! Mener du at jeg burde downsizea fra den 9"x4,7 som jeg nå har på og som ser ut til å funke bra? Hva NØYAKTIG mener du jeg burde ha? Er det fler som mener som Griffin at APC ikke egner seg her? Hva skal jeg ha? Hvor finner jeg det?

Fortsatt takksam!
          Peppe
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

Comment

• Celtic-Griffin
            • Oct 2004
            • 873

With 2S Lipoly pack no more than 9"x4.5" (ca. 7.5A) - with 3S LiPoly pack no more than 8"x4" (ca.8A).

My concern with slow fly propellers is the safety aspect - throwing a prop blade due to light blade root construction and brittle material at low temperatures, otherwise I am sure they work well, (its difficult to fly with only one eye...)

Ken Bates
            Never Mind the Label

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

APC SF propellene er bredere og gir derfor mere motstand, ergo de trekker mere A(strøm) noe som igjen fører til kortere flygetid.

Jeg har prøvd både APC SF og E propeller på min Nippy 1812/100 som jeg har på mini funtana'en min. SF propellen egner seg best til hovring og sakte flyging, derav navnet. Mens APC E propellene er mer egnet til "normal" flyging med looper, roller og mer basic flyging. Men dette er nevnt i tidligere poster i denne tråden, bare bekrefter dette...

Jeg anbefaler deg å kjøpe 3-4 propeller i ulik størrelse/type og rett og slett teste. Det blir så mange faktorer å ta hensyn til som f.eks vekt på modellen, tiltenkt bruk, luftmotstand, batterier +++ om du skjønner hva jeg mener

Om ingen har hatt nøyaktig samme modell med samme motor og batteri så er det egentlig ganske meninsgsløst å gi noen flere konkrete forslag enn de du allerede har fått.

Divider diameter x diameter x pitch (vridning på propellen) på de propellene du har fått anbefalt . Det tallet du får da er PLF (Propeller Load Factor). De propellene du kjøper inn bør gi ca. det samme tallet / PLF.
              Skjønner? Da vet du at du ikke er så langt unna der du skal være.
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• sigve
                • Apr 2005
                • 484

Mener du at jeg burde downsizea fra den 9"x4,7 som jeg nå har på og som ser ut til å funke bra? Hva NØYAKTIG mener du jeg burde ha? Er det fler som mener som Griffin at APC ikke egner seg her? Hva skal jeg ha? Hvor finner jeg det?
                1: Ja du bør gå en storelse ned fra 9x4,7 når du bruker 3S

2: Jeg kan ikke si noe nøyaktig, dette må DU prøve selv(som tildlgere nevnt)

3:Jeg mener IKKE at griffin sine APCer er dårlige men at jeg har brukt GWS sine slowfly propeller og de virker fint for meg. jeg har aldri opplevd at et blad bare har løsnet i luften på oppset som trekker opp til 500g trust.

4: det er ikke noen spesiell propeltype man MÅ ha, GWS sine er billige og helt OK. APC er en del mer kvalitet, (så vidt jeg har forståt) men jeg har ikke noe serlig erfaring med det.

Sigve
                Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

I tillegg til de nevnte APC propellene har jeg prøvd GWS 11x4,7 på min motor som da sikkert nærmer seg 1200g trust...

Det som skjer da er at de oppstår vibrasjoner i propellen så fort turtallet øker noe særlig over halv gass og den ikke belaster så mye(i vertikalen fungerer det helt greit) dvs. i level flight og stup. Jeg tviler på at den ville holdt særlig mange turer. Når jeg tenker meg om ble den første GWS 11x4,7 propellen min lysere innerst ved "rota", neppe noe særlig positivt. Dette skjer antagelig fordi propellen er for myk og bøyes når belastningen øker.

Om du finner ut at slike brede propeller (slowflyer) fungerer best på ditt fly så bruk ihvertfall apc...! De er mye stivere enn gws sine propeller.

PS: Å bytte fra 9x4.7 slowfly til 9x5 E bør gjøre en liten forskjell. E propellene trekker som sagt mindre strøm enn SF. Min APC 9x5 E fungerte bedre enn 9 x 4.7 SF fordi jeg fikk mer turtall. Rakk ikke å måle forskjellen (bare merket at det var litt) før propellen subbet nedi grusen mens den gikk rundt
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Ser ut som propepperell har fått nok av svar ja

Putter likevel inn det lille jeg har tenkt på og funnet ut (Mega er ikke noe jeg kjenner alt for godt):

- På 2S er det 9x5E som er nærmeste valget. Strømtrekket er da innenfor max anbefalt.
                    - På 3S er det 8x3,8 evt 8x4 som gir mest, og strømtrekket er fremdeles ikke over anbefalt. En 9x3,8 KAN fungere men nå er strømtrekket anelsen for høyt!

Legg merke til at det stod i den infoen noen hadde klippet inn for deg på første siden i tråden at motoren skal ha rikelig med kjøling. Det kan tolkes på flere måter; enten at den som skrev det er flink og vil minne brukerne om at elektromotorer generelt hå ha god kjøling, eller at denne motoren har lett for å bli for varm og ta skade av det! Hvis det siste er tilfellet kan den få kort levetid hvis man velger propeller som gir for stor belastning... Ikke bare fordi viklingene kan brenne av, men når den blir for varm vil magnetene bli ødelagt og miste effekten sin.

Den motoren skal ideelt ikke dra mer enn 8A på 3S, det vil si at den yter i underkant av 100Watt. Det er nok til å gi 3D-krefter til ca. 250 gram fly. Kanskje du skulle spare motoren til et depron-prosjekt (f.eks LieRider) og handle en motor med mer effekt til den maskinen du flyr nå?

At Griffin anbefaler å unngå "SF"-propellere når der blir for mye effekt er rett og slett en "precaution". Vi har ofte en meget lemfeldig omgang med disse små flya våre, hovrer i øyehøyde, toucher bakken litt med propellen men fortsetter å fly uten å sjekke osv osv. At det oftest går bra er ikke noen garanti for at det ikke løsner et propellblad fra din "SF"-propell neste gang du hovrer foran nesa di. Litt sånne sikkerhetstanker er bare godt å prøve å bake inn i bakhodet, ikke for å skremme men som en naturlig del av å prøve å unngå uhell.

Håper du får noen timer i lufta i helga uansett

PS: Det er ikke godt for noen elektromotorer å bli kjørt på full gass hjemme i stua (statisk) for mer enn noen få sekunder. Da kan dem bli svært varm svært fort...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Propepperell
                      • Jun 2005
                      • 1093

Takk alle sammen! Jeg gleder meg ut i sola i dag!
                      Takk for all hjelp!
                      Peppe
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

Comment

Working...