Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har ikke "cut-off"! Hva gjøre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har ikke "cut-off"! Hva gjøre?

    Hei igjen dere. Jeg har ett oppsett med MEGA 400 motor, JETI advance 12 plus ESC og flyr dette med 2S (1100mAh) og 3S (900mAh) li-po. Har gjort dette en stund og stusset allered første turen over at jeg ikke merket noe av "cut-off" på motoren når batteriet begynnte å gå tomt...
    Har vel flydd 8-10 ladinger på begge batteriene uten noen som helst cut-off. Synes dette er rart... Vet at man ikke skal kjøre ut li-po helt så klart at jeg luerer på om jeg nå ødelegger batteriene.
    Motoren tenderer å gå helt til den ikke lenger drar rundt proppelleren.
    Leste manualen til ESC nøye, men det enda jeg kom frem til der var instilling av "brems".

    Hva gjør jeg feil?

    Hva gjøre?

    Please help a novice!

    Peppe
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Denne controlleren har auto detect på cut off og er beregnet på 2-4 LiPo cells. Dette står i manualen:

    These controllers have automatic cut off with auto detection for the number and type of cells. This circuit
    provides the correct cut off for all types and number of cells. If the brake is on, the low voltage motor cut-off
    is sudden (controllers with BEC) leaving the remaining capacity for a safe landing (soarer mode). If the
    brake is not active (aerobatic mode or “opto” controllers) the ESC automatically provides a gradual low
    voltage motor cut-off. A gradual low voltage motor cut cut-off is preferable with an aerobatic model to avoid
    a sudden loss of power which would inevitably happen down wind and at low altitude.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Det var gutten sinn! Takk muttern!
      Mener vel att jeg skrudde brake off i oppsettet.
      Beyr dette altså at det er nprmalt at motoren går til den ikke lenger orker å dra proppelleren og att dette er ok / normalt og ikke ødelegger batteriet.

      Peppe
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Ja, er vel det VM sier: når spenningen blir lav begynner ESC`en å redusere på effekten til motoren i tide som et tegn til piloten at det er slutt. Det betyr at man skal lande og ikke tyne flere minutter ut av pakka Med "Brake ON" ville den slått av motoren, men du ville sannsynligvis kunne starte den igjen ved å dra stikka tilbake og gi forsiktig gass ei stund til for å berge (seilflyet) inn på landinga. (Brake er helst for seilere...)
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        Working...
        X