Unconfigured Ad

Collapse

Mini Katana på vei

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • panzerulven
    • Nov 2004
    • 118

Mini Katana på vei

Vi er 3 karer i Bodø som har bestilt denne lekre snertene saken fra Australia. Ser mft.nu i Sverige har denne også. Denne skal bli gøy å leke seg i vintermørket med de få timene det er lyst. Den leveres i 4 forskjellige farger Lilla,rød,blå og gul.
    Hadde tenkt å pakke i en axi 2808-20 og en 40 amps regulator og 3s 2000mha pakke til denne med en apc 11x5,5 e.
    Dette er det første børsteløs oppsettet jeg handler så jeg er jo litt usikker på om det blir nok futt dette.
    Den må klare å hovre på ca halv gass hvis det skal bli noe gøy. Ser på forumet til Rc groups http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=413358 att det er flere som bruker oppsett med gear b,la hacker og himax, men har mest lyst på en ren outrunner her.
    Tar imot tips og råd gjerne.
    Attached Files
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Om miniFuntana'n min noen gang skulle bli vrak kommer jeg til å kjøpe en slik en...

Jeg bruker nippy 1812/100 i min (miniFuntana) sammen med en 18A regulator og et BBP 1600mah 3s1p batteri. Da hovrer minifuntana'n greit på noe i mellom 1/2-3/4 throttle. Den drar også fint ut av hover. Om jeg skulle valgt en annen motor ville jeg gått for enten axi 2808/xx eller aller helst en nippy 2510/114 for å få det siste lille ekstra som er mulig å hente ut i motorer i denne kategorien.

Nevner dette siden de to flyene er ganske like i vekt, vingespenn og fasong (men skal innrømme at katana'n er penere å se på pga. fargevalget).

Tror ikke dere kommer til å angre med det motorvalget. Dere kan jo sammenligne den motoren med min nippy evnt. nippy 2510/114 på mft.nu og velge det som leverer mest statisk. Fordelen med min motor syntes jeg er at den leverer nok til at jeg kan hovre anstendig samtidig som den ikke trekker så mye A som f.eks axi 2808 og nippy 2510/114. Jeg flyr litt i overkant av 10-12 min med det oppsettet, dette er da med stikka godt plassert over 1/2 throttle hele turen og inkludert en del hovring mm.

Jeg bruker forresten en APC 10x4.7 SF. Jeg har prøvd andre propeller også men denne gir bra med kraft til hovring etc. uten at den får noen uheldige vibrasjoner slik GWS propellene jeg prøvde fikk.

Med et giret oppsett har dere jo større valgmuligheter mtp. utveksling og propell kombinasjoner. Men siden vekt er helt vesentlig på slike modeller spesielt om de skal brukes til 3D flyging så kan det jo være verdt å offre det en tanke også når dere velger motor...

Husk å si i fra hvordan den fungerer med hva enn dere måtte finne på å putte i nesa på den Og ikke minst hvordan det flyr... Kanskje et lite bruker review hadde vært på sin plass?!?!
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Gratulerer og velkommen til en renere og bedre verden panzerulven

Har ikke prøvd den maskinen selv, et eller annet har fått meg til å ikke handle den ( lite tid, for mange fly, for lite fritid... for mange fly... ? ja for mange fly i stallen) Har lest en del tråder uansett. Og det har sikkert du også? Er et par små snag, men til å leve med.

Eneste grunnen til at jeg blander meg inn er propellvalget på AXI`en din; jeg har en mistanke om (hmmm, jeg vet...) at det blir for stor last på motoren. Nå er det ikke uvanlig at mange AXI-eiere overlaster de små motorene uten at det går galt, (i motsetning til feilraten på de stooore AXI`ene) men sjekk at du ikke havner langt forbi de 25 ampererne som er anbefalt som max... Skal alle ha samme motoren i flyet? Få lånt et amperemeter og sjekk strømtrekket før dere skader noe.

Artig når flere bygger samme saken samtidig. Gjør at det blir kjappere bygging og mer flyging. Spent på å høre om erfaringene deres!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• panzerulven
        • Nov 2004
        • 118

Hehe ja el-fly er jo lettvint, ikke gris og bare å slenge ut av bilen å plugge i kontakten å fly. Men samtidig er det godt å kan fyre opp ysen i funtanaen og dra på en og annen gang, men den krever jo en del rigging så. Har sett på denne nippy 2510 motoren og den ser absolutt aktuell ut. Kan jo gå ned litt på propell for å ikke komme over 25 a på fulllast for å spare motor. Har sett på hyperion titan 50a reg på elefun. Er det noen som har noen erfaring med disse? er ganske prisgunstig kr 695.- da har man jo regulator en stund? Samtidig har jeg tenkt å prøve de nye 20c evo batteriene til flightpower 2500 mha 3s?? Dette er vel også bra greier??

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Har prøvd Hyperion50 ESC ja. Sammen med den største Hyperion-motoren. Virket som forventet det lille jeg har testet oppsettet i en tung trainer. Godt over 2 kilo fly dro vertikalt med 13x4W
          Oppsettet er plukket ut for å monteres i en stor 3D-EPP... 140cm vingespenn. Med 4S4000 skal det bli gøy!

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Nå har dere jo tenkt å sette inn motor som står i stil, men jeg hadde et FP 2500mah batteri i mitt og det flyr mye bedre nå som jeg kutta ned ca. 40-50g ved å gå for 1600mah. Da snakker jeg ikke om hover for det fungerte greit med 2500mah også men snakker mer om high alfa manøvre etc. Den er mye mer stabil nå enn med det tunge batteriet.

Forskjellen er jo at dere har planer om å putte inn motorer som trekker en del mer strøm så det er kanskje ikke så dumt å bruke 2500mah batteriene... selv om det blir en del gram ekstra. Nå veier jo evo 2 batteiene noe mer enn de gamle også. Med mindre dere har tenkt å bruke batterienen i noe annet senere betaler dere jo for mer enn dere har behov for.
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• panzerulven
              • Nov 2004
              • 118

Jepp jepp da var mini katanaen på plass for ett par dager siden, ser meget bra ut kvalitetsmessig med mye carbon detaljer her og der, har begynt å bygge så skal legge ut litt info og bilder etter hvert.
              Har ikke bestilt verken motor, batteri osv. Tror det blir nippy 2510 i denne. De andre 2 skal vist ha axi 2808 i sine. Er etec batteriene bra som moss hobby selger samt apache regulatorene?? ganske prisgunstig??
              Så litt på etec 1900mha 3s http://www.mosshobby.no/pd-2077466154.htm?categoryId=28
              og denne 30mha apache reg http://www.mosshobby.no/pd991616069.htm?categoryId=35

Mener dette skulle vel funke bra eller hva??

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Om du skal ha rundt 2000mah sammen med den motoren bør du vel strent tatt kjøpe batterier som leverer minst 15C.

Bruker BBP (1600mah burst=15A) nå da har jeg noen A å gå på med min motor. Batteriet er slik passe lunkent når jeg er ferdig. Det har også kommet noen 20C BBP batterier...men jeg syntes de er alt for dyre sammenlignet med andre batterier med samme specs

Jeg ville gått for FP... Hør med xmode, de har noen FP batterier som er dugandes, ihvertfall i nettbutikken. Å så kommer jo den nyeste versjonen av de om ikke så lenge... Griffin har vel dem på lager snart...

EDIT: ser det står 22/29A i overskrifta på det batteriet... så det kan vel hende de holder. Jeg presser jo også batteriet mitt litt i det oppsettet jeg har nå uten at det virker som det gjør noe.
                Espen Melby

Comment

• klausre
                  • Oct 2025

Originally posted by esmel
                  Dere kan jo sammenligne den motoren med min nippy evnt. nippy 2510/114 på mft.nu
                  Dere trenger ikke svømme over dammen for å skaffe Nippy, tror fortsatt Elefun er forhandler av disse i Norge.

Comment

• Geir68
                    • Sep 2005
                    • 37

Heldiggriser!! Jeg synes katana'en er direkte vakker(ringer kontofonen ).

Originally posted by panzerulven
                    Så litt på etec 1900mha 3s http://www.mosshobby.no/pd-2077466154.htm?categoryId=28
                    Mener dette skulle vel funke bra eller hva??

Etec er vel kjent for å levere mye for pengene.
                    Jeg kjøpte nettopp to av disse og har flydd de nesten hver dag den siste tiden.Jeg drar i overkant av 20A med en Hacker A20-20L og APC10x4.7.
                    200W i et fly på 480g. Det flytter på seg!! Pakkene virker bra bygd og har en hendig form.

Du har vel planer om å dra enda mere strøm enn jeg gjør?

Hvis "hypen" til Flightpower om de nye 20C EVO batterier skulle vise seg å stemme, hadde nok EVO 1800 pakken(evt 2500 pakken) vært det ultimate. Flightpower lover over 3.5Volt pr celle ved 10C belastning!!

Ikke er de så mye dyrere enn Etec heller....

Geir Solvik

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Originally posted by Klaus A.
                      Originally posted by esmel
                      Dere kan jo sammenligne den motoren med min nippy evnt. nippy 2510/114 på mft.nu
                      Dere trenger ikke svømme over dammen for å skaffe Nippy, tror fortsatt Elefun er forhandler av disse i Norge.
                      Sammenligne i forhold til trekk kraft...hehe Der har de jo testet dem.

Elefun seler de jo for under 600,- (!) Det er vel å få bra uttelling for penga vil jeg tro
                      Espen Melby

Comment

• panzerulven
                        • Nov 2004
                        • 118

Her begynner flyet å bli byggeferdig, mangler alt av utstyr foreløpig. har tatt en del bilder så en bygge og teste review kan jeg prøve meg på etter hvert. Driver på å skal flytte så da blir prosjektet noe forsinket hos meg, de andre karene har både fått utstyr og bestilt, han ene har fått en axi 2808-24, eflite 40amp esc, 2100bpp lipo og 10x5 apc-e. Innmontert idag men ikke fløyet. Han andre har vist bestilt seg noe HYPERION saker uten att jeg har fått detaljene på det enda. Skal komme med tilbakemeldinger etterhvert som de blir testet disse flyene. Regner med at den ene modellen med axi blir testet i helgen..

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Spennende!

Lag gjerne tekst og ta bilder så får du sikkert en i redaksjonen til å snekre et fullt" review på saken. Spesielt spennende siden dere er flere som gjør dere erfaringer med samme flyet og forskjellige motorer.

Comment

• TapZ
                            • Oct 2005
                            • 711

Har dere fått testet modellen enda? Jeg har selv bestillt en slik en, etter lang vurdering fram og tilbake. Hadde egentlig bestemt meg for minifuntana, men jeg havnet tilslutt på en minikatana.
                            Har også bestillt en nippy 2510 til den.
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

Comment

• toommy
                              • Oct 2005
                              • 97

Hiver meg på her.

Kjøpte en Mini Katana fra T&K seilflysport, da han har denne på lager til fornuftig penge. Hadde en Mega 400/15/5 og 2S 2000mah kokam og det ble litt slapt. Etter en tlf samtale med Thorbjørn loddet jeg om cellene til 3S og da ble det fin sprut også ut av hover (ps 27A på full gass). Modellen er snill med CG på 90mm (også prøvd 94mm med hell). Utslagene i boka var ganske bra og full rates kan brukes med 50% expo. Litt lite guffe i sideroret, så her har jeg mer enn anbefalt utslag. Vekten endte på 750g.
                              Attached Files
                              Arild Hagabråten

www.vfkm.no

Comment

Working...