Unconfigured Ad

Collapse

Tips til formosa-oppsett

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Tips til formosa-oppsett

Hei! har lest masse i forumet her og funnet masse gode tips og godt lesestoff, og det er på tide med min første post.
    For ikke så lenge siden kjøpte jeg meg en f-27 stryker, og noe av det jeg er mest fornøyd med med denne er at jeg bare kan stikke ut og fly når som helst (bare været tillater det), uten store tiltak som jeg har opplevd tidligere med fuel-fly (hadde en fuel-trainer for mange år siden). Derfor vil jeg gjerne fortsette med elektro-fly. Nå har jeg kommet til det stadiet at jeg vil ha litt mer "guffe" og litt mer akrobatikk enn hva jeg klarer å få ut av strykeren (har bare kjørt med standard-oppsettet).
    Etter å ha lest litt rundt har jeg fått veldig lyst på en formosa. Jeg søker da litt tips til ett oppsett som ikke blir altfor dyrt, og som gir mye morro for penga. Har veldig lyst på et oppsett som gir meg lange vertical climbs, store fine loops osv. Jeg så at mosshobby selger formosa inkl børsteløs motor til 799,- Er dette en god nok motor til dette formålet?
    Noen som har gode tips?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Jeg har ikke prøvd det oppsettet du nevner, men hvis du har lest reviewet her på forumet ser du at med 250Watt børsteløs i nesa har du langt mer enn nok.
    Det billigste blir å handle originalmotor (med børster) og bruke NiCd som motorbatteri siden steget til børsteløst ikke bare omfatter motor men også LiPo og lader. (Eller kanskje du ikke har en standard multilader allerede?) Gir et "OK" fly men ikke vertikaler til den blir borte!

Har du lyst på børsteløs motor og tror du vil holde på med modellfly ei stund er det greit å finne et oppsett som passer både Formosa og kanskje det neste flyet du får lyst på. Formosaen fungerer både med en motor med høy kV og lav kV (RPM pr. volt) Men skal det neste flyet ditt være 3D bør du ha en lav kV-motor. Skal det være en skala liten warbird bør den være høy kV. Osv osv i det uendelige.

Sa ikke det var lett, men verdt å tenke på hvis du har lyst å legge litt tid og penger i denne farlige hobbyen.

(Farlig siden man blir avhengig)

Sannsynligvis noen som har prøvd oppsettet fra Moss og gir deg svar her håper jeg.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• widowmaker
      • Mar 2004
      • 317

Tjena grabben. Jeg for min del, har en nybygd Formosa med et heftig oppsett, som jeg kun venter på batteripakka til. Så fort jeg får den, og får målt litt effekt etc etc med litt hjelp fra joo, samt testflydd litt, så skal jeg komme tilbake med en kommentar på oppsett. se forøvrig denne siden for heftige formosa videoer, og anbefalte oppsett: http://www.e-flightline.com/
      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• widowmaker
        • Mar 2004
        • 317

Og her fant jeg oppsettet jeg har brukt: Motor: Mega 16/15/3, girboks: Cobri 28, med 24t-72t drev, Esc: Castle creations 25, batteri: Flightpower evo20 3s 1800mah pakke, propell: apc 9x6E.
        Som sagt så har jeg ikke fått prøveflydd enda, men ryktene sier at dette oppsettet skal flå skinnet av pølsa! Har forsterket modellen en del, samt brukt 2 aileron servoer. Modellen har også blitt trekt med oracover. Glæææær mæ ja!
        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

TapZ: hvis du finner et oppsett som fungerer (evt ikke fungerer) er det suverent om du hiver en kommentar på det i diskusjonstråden til Formosa-reviewet så er det lett for andre å finne det

Jada wm, du må se å få sakene dine klar til testbenk snart! Vi får legge bilder og test av din også under review-tråden. (Husk å få seilflyet ferdig til helga også!)
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• widowmaker
            • Mar 2004
            • 317

Da er formosan testa, både i benken og i lufta. Med det nevnte oppsett og 9x6 apcn propell, så ga det meg 220W, og et trekk på 21A. Mega motoren skal fint klare opp til 30A, så her er det mer å gå på hvis man trenger det.... Flyvingen gikk som en drøm! Håndstartet ved å holde modellen vertikalt å gi 3/4 gass. Den forsvant som en rakett til værs! Ikke noe å si på effekten der nei. Dette oppsettet kan helt klart anbefales, og gir ca 15-17 min flytid pr pakke, med ganske heftig gassbruk. men det gikk jo som det måtte gå da widowmakern blir varm i trøya.... En liten lowpass på full spiker ble litt for lav, og plenen fikk seg en liten grop. Dette er faktisk en av de hardeste kræsjene jeg har hatt, og det eneste som skjedde var at kroppen knakk i to på midten! Et pent brudd, så modellen vil bli like fin igjen etter bare litt spjelking og epoxy.
            P.S Dropp hele understellet, bare no dritt. Bare å buklanden alikevel.

Comment

• erlend
              • Apr 2004
              • 528

Jeg gjorde akkurat det samme med min formosa i sommer, men min tålte ikke den krasjen. Alt foran vingen endte opp som isoporkuler. Ja, og så knakk jo kroppen bak vingen og
              Har kjøpt ny formosa nå, tenkte jeg skulle ta litt bilder av byggingen siden det var savnet i rewiev'et til Jarle. Men jeg glemte det, jeg og..
              Run, live to fly, fly to live, aces high!
              Erlend Larssen

Comment

• widowmaker
                • Mar 2004
                • 317

hva slags oppsett tenkte du å bruke? Kan virkelig anbefale det jeg har, men det koster jo litt med børsteløst og lipo. Den er forøvrig ferdig limt, og klar for ny tur. Trenger bare å hamstre litt forskjellige propeller. Tenkte å ta ut maksimalt av motoren, som tross alt tåler 30A. Pakka klarer å levere 36A kontinuerlig, og hele 54A i korte bursts.

Comment

• erlend
                  • Apr 2004
                  • 528

Nå har jeg gearet cd-rom motor med 10x6 propell og 12a apache regulator. Det holder egentlig men jeg kunne tenkt meg en Castle Creations 25A reg i stedenfor. Med ETEC 3S1P 1700 blir det bra flytid ihvertfall.
                  Ikke så altfor kraftig men det holder, og så går det OPPOVER
                  Run, live to fly, fly to live, aces high!
                  Erlend Larssen

Comment

• widowmaker
                    • Mar 2004
                    • 317

Ja da var formosan limt sammen igjen, og forsterka litt med et par finer lister under vingefestet. Jeg satte på en 10x7 propell nå, og kjørte oppsettet i wattmeteret mitt. Dette ga 250w, og et strømtrekk på 26A. Med andre ord så har jeg fortsatt litt og gå på.
                    Men jeg måtte jo prøvefly doningen nå også, og alt jeg kan si er SCARY!!! Den lokale fotballplassen hvor jeg alltid har flydd elektro er nå blitt for liten. Formosan går noe så inni h...... Ikke noe tegn til flutter eller andre lugubre ting, men jeg trenger nok litt mindre utslag nå. Farten er ihvertfall enorm!

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Originally posted by widowmaker
                      Ja da var formosan limt sammen igjen, og forsterka litt med et par finer lister under vingefestet. Jeg satte på en 10x7 propell nå, og kjørte oppsettet i wattmeteret mitt. Dette ga 250w, og et strømtrekk på 26A. Med andre ord så har jeg fortsatt litt og gå på.
                      Men jeg måtte jo prøvefly doningen nå også, og alt jeg kan si er SCARY!!! Den lokale fotballplassen hvor jeg alltid har flydd elektro er nå blitt for liten. Formosan går noe så inni h...... Ikke noe tegn til flutter eller andre lugubre ting, men jeg trenger nok litt mindre utslag nå. Farten er ihvertfall enorm!
                      Du wm, har du observert den stikka til venstre på senderen din som kan beveges frem og tilbake (poppulært kalt trottle stikke)? Med den kan du redusere hastigheten slik at fotballplassen blir stor nok igjen.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• widowmaker
                        • Mar 2004
                        • 317

he he! det var det da. Need for speed er det noe som heter.... Men skal modelllen overleve noe lenger så tror jeg nok det er en ide gitt.....

Comment

Working...