Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan velge riktig børsteløs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mel
    • Oct 2005
    • 22

Hvordan velge riktig børsteløs

Hei
    Jeg er forholdvis ny innen modellfly og helt nybegynner når det gjelder oppsett / valg av børsteløs motor. Det jeg lurer på er hvilke kriterier en må velge motoren etter. Jeg har bygd et Pilot byggesett av en Hyde Away som er beregnt for en 15 fuel motor, men jeg kunne tenke meg elektro isteden. Vekten på flyet er selfølgelig en ting. Men må en velge motor utifra hvilke propell en vil bruke eller hva?

Hvis det er noen som har noen gode tommelfinger regler for dette er jeg takknemlig.

Poenget mitt er at det må vel ikke være nødvendig å kjøpe flere forskjellige motorer/regulatorer/batterier for å teste ut i praksis hva som går an å bruke
    M.V.H
    Melvin Øigaren
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

En av flere gode regler:

Seilfly/trainer: 150Watt motor pr. kilo fly.
    Acrofly: 200Watt motor/kilo fly.
    3D: 300Watt motor pr. kilo fly.

3D og seilfly: Lavt kV-tall (omdreininger pr Volt), bruk propell med stor diameter og liten stigning.
    Acro: Velg en motor med høyere kV-tall, propell med mindre diameter og mer stigning.

Eksempel: Hvis din Hyde blir å veie 1,3 kilo (komplett!) og siden det er et acro-fly bør du ha en motor som yter ca. 200x1,3= 260Watt. Om vi ser på et merke som AXI har dem følgende motorer som er aktuelle:

2808/16: 240Watt, kV=1750
    2808/20: 250Watt, kV=1390
    2808/24: 300Watt, kV= 1160.

Se på produsentens hjemmeside: http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=domu

Alle passer mht effekten, alle er dønn like store/tunge men det er spesielt kV-tallet som forteller oss hvorfor vi må velge blant disse i forhold til flytype.
    Du skal ha den til et acro-fly, altså vil du ha en del turtall på saken (høyt kV-tall!) Valgets kval blir en av de to første... Den siste er dedikert 3D/seilfly...
    Batterivalg: sannsynligvis 3S LiPo?
    Hvis du går for det tilsvarer det drøyt 9xNiCd.

2808/16 med 8x4 APC(E) vil gi deg lange men ikke uendelige vertikaler hvis batteriet holder spenninga godt.

2808/20 med 9x4,5 APC(E) gir deg omtrent samme "trekkraften", litt lavere strømforbruk, lavere turtall, mer aksellerasjon fra lav fart og samtidig mindre toppfart.

Her må du velge...
    Alternativt velge en større motor (mer watt, mer vekt, høyere strømforbruk) hvis du vil ha overkill. Og omvendt.

Sammenligne med andre merker: er ikke alle som oppgir watt-tallene så det er ikke lett!!!

Regulator og batteri: regn med å trekke drøyt 25-26 ampere ut av oppsettet. Velg regulator og batterier som har litt margin til dette strømtrekket! Velg så om du vil ha lang flytid på ei (tyngre) pakke, eller om du vil optimalisere vekta og evt ha flere batteripakker.

Osv.
    Men husk: ikke bruk SF-propeller på motorer som har høy kV og er over 100 watt ca!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• mel
      • Oct 2005
      • 22

valg av børsteløs

Hei

Tusen takk. Dette forklarer endel. Jeg får studere litt forskjellige motordata, så får jeg se hva jeg velger
      M.V.H
      Melvin Øigaren

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Bra mel.
        Kom gjerne med nøyaktig vekt så kanskje vi kan spinne litt mer rundt temaet. jeg brukte kun AXI i eksemplet, der er flere gadgets å velge mellom.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• mel
          • Oct 2005
          • 22

Flyet er oppgitt till en totalvekt på 900-1000g. I MI nr 4 er det en test av flyet og blir oppgitt å ha en vekt på 930gr med en OS 15LA.
          Jeg har sett litt på Elefun sine
          Hyperion Z-3007 26Turn 1236Kv og
          Hyperion Z-3007 30-Turn 1050Kv

26T
          Prop Volts Amps RPM Watts
          APC9x6 E 9.9 21.8 9120 216
          10.1 22.5 9270 227
          30T
          APC12x6 E 9.9 21.4 6465 212
          10.1 24.1 6600 243
          Av disse blir det vel for stor propell med 12x6 , valget mitt måtte blitt den
          øverste her. Har jeg da forstått dette riktig?

Batteriene kunne jeg tenke meg å bruke 8-9-10 NiMh på ca 12000-1800mh. Blir det helt feil i dette oppsette, jeg tenker på tyngde og flytid eller må en ha Lipo?
          M.V.H
          Melvin Øigaren

Comment

Working...