Unconfigured Ad

Collapse

Elektrisk .60-size Velox Rev II

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Har endelig skaffet meg et incidence-meter. Kjekt verktøy som jeg ofte har tenkt på å skaffe meg men som jeg alltid glemmer å kjøpe når jeg handler. Jeg målte Velox'en og den høyre vingen har ca 0,5° negativ vinkel så da skal jeg justere litt. Jeg måtte trimme balanserorene litt til venstre i luften og nå vet jeg hvorfor. Ellers er tip og rot helt likt og halen helt rett.

Hvis været er bra i morra skal jeg ta en tur ut med denne.

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Originally posted by tahustvedt
      Har viklet om motoren igjen. 26 turn. Vil prøve å snurre en 20x10 i morgen eller mandag.
      Er disse motorene originalt viklet classic LRK? Har du noen formening om hva som er best (mest effektivt) av de to variantene? Har du testet denne opp mot originalen med tanke på effektivitet?

Fred
      Fred Larssen

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Originalt er de viklet som fordelt LRK. Det jeg har blitt fortalt er at hvis statoren er flat/tynn så lønner det seg å vikle fordelt, men når statoren er så høy som dette så er det ingen vits. Jeg kan poste et bilde av statoren når jeg kommer hjem.

Jeg har ikke målt virkningsgrad på noen måte, men jeg sammenlignet inn-effekt og turtall med originalviklingene med en som har samme flyet og Hacker motor/gir, og jeg får høyere turtall og lavere effekt på samme propeller (17x. Det er tykkere tråd i motoren nå enn det var originalt, til tross for at jeg har flere viklinger, så virkningsgraden burde være høyere.

EDIT:
        Rettelse.
        Last edited by tahustvedt; 07-04-06, 10:07.

Comment

• flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

Ja, andelen bortkastet tråd foran og bak stator blir vel så liten at det ikke har noen betydning. Hvilken terminering var og er brukt?

Det er et bilde i post 15.

Fred
          Fred Larssen

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Jeg brukte trekantterminering (delta). Det var det som var originalt også.

Har lyst til å vikle om en motor til for å snurre en stor fireblader til en spitfire men er redd for å ødelegge motoren når jeg tar av statoren. Kanskje varme er tingen.

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Prøvde meg igjen i dag med en 20x11 propeller i stedet for 20x13. Det ga en smule mindre thrust og merkbart lavere toppfart, men nok fart i massevis. Lurer på om jeg skal kjøpe meg en 20x12 Wide og prøve den.

Den var fin å fly nå som jeg har rettet på høyrevingen. Jeg trengte ingen trim og den var finere å fly. Tok 12,5 minutter med landingsrunder og stoooore manøvre med mye vertikal.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

På 12,5 minutter brukte jeg 1933 mAh. Ikke verst! Håper på å få flydd i dag og i morra også, da jeg trenger trening.

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Har fått flydd en del nå. I går fløy jeg to 11-minutters turer, og i dag fløy jeg lenge. Fløy 11,5 minutter på det lille batteriet og 19 minutter på det store. Er spent på hvor mye kapasitet jeg har brukt nå.

Merker ikke forskjell i vekten med det store batteriet og har samme vertikal som med det lille. Det store veier 200 g mer.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

En "grande barrote" i nesa. APCE 18x12 fire-blader. Trakk 46-47 A da jeg kjørte den opp kjapt i sted. Håper å få flydd den i morra. Skalastørrelse er 17-18" tror jeg og full-size har også fire blader.
                    Attached Files

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Nå har jeg prøveflydd fire-bladeren og den fungerte utmerket. Det var litt mer thrust enn 20x13 og samme om ikke bittelitt lavere hastighet, men det går fort nok i massevis. Lyden var ubeskrivelig, det var ikke noe lyd. Propelleren er så stille at det er helt rart. Man hører stort sett bare luftsuset fra skroget og noe sus fra propelleren.

Bildet viser flyet mitt sammen med en bittelitt mindre Hangar 9 Texan som tilhører en jeg flyr sammen med. Også den elektrisk.
                      Attached Files

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Malte litt på propelleren for å etterligne full size Velox.
                        Attached Files

Comment

Working...