Unconfigured Ad

Collapse

GWS Formosa

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

GWS Formosa

Noen gode byggetips? Skal i gang med byggingen nå og i alle fall ferdig til jul

Skal sette følgende utstyr i flyet:

ACT 6ch micro receiver
    Hyperion Titan 30A ESC
    Hyperion Z2213-20 motor
    E-tec 1700 mah 10C 3s Lipo
    9*5 E GWS eller 10*5 E APC prop

Har tenkt å forsterke kroppen i lengderetningen med et tynt karbonrør. Dette gjorde jeg på e-starteren og (er overbevist om at den ikke fortsatt hadde vært hel uten det karbonrøret)

Erfaringen fra e-starteren er at landingshjulene og understellet er noe dritt. hjula sprekker lett og pianotråden bøyer seg fort. har derfor tenkt å bruke understellet med hjul fra mini-funtanaen (karbon) vis jeg får tilpasset det riktig

Hvilket lim bør brukes? liker ikke GWS sitt da det er saktetørkende. har epoxy, CA og UHU POR liggende. vet ikke hvordan UHU limet bør brukes da jeg ikke forstår tysk skikkelig. noen som vet hvordan dette limet skal brukes?
    Alf Surdal
    Hovsherad
  • Warbirdpilot
    Administrator
    • Sep 2004
    • 2878

UHU limet kan brukes som vanlig lim ved å påføre på vanlig måte ELLER som er den beste måten å bruke det på, nemlig som kontaktlim. Ha på lim på begge flater og vent i 10 min, sitter som støpt...

Har brukt GWS sine flottører på min formosa og det er veldgi artig, kanskje litt dumt nå som det er vinter men det fungerer ihvertfall veldig bra..

se på hjemmesiden min for bilder av flyet i aksjon..
    - Håvard Glad Andreassen
    - YouTube.com/Warbirdpilot
    - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• Harpoon
      • Nov 2003
      • 168

Jeg gjorde følgende modifikasjoner på min Formosa.

Kuttet høyderor og balanseror slik at de gikk helt til enden av respektive vingeflater. På den måten ble det ikke noen tapp igjen på enden som lett brekker av. Landingstell kuttet jeg ut, da den er lett å håndstarte og lander enkelt på gress/sne. Jeg flyr med standard motor og litt for lite batteri og det går ennå bra å håndstarte. Har heller ikke knekket noen propeller ved buklanding. Har ikke sett behov for forsterkning av kroppen men pass på at den blir rett. Sideror kan du kutte hvis du ikke absolutt vil ha det.

Jeg vurderte å endre innfesting av canopy men den har ennå ikke falt av med standard festet. Kuttet også ut bøy på støtstengene og festet disse heller med skrue fester på servoene. Disse har holdt bra og har vært kjekke å ha ved trimming. Flyr bra med små rorutslag og litt expo.

Skulle ønske at jeg gjorde noe med balanserorene. Har hatt litt problemer med at bøyen som går inn i balanserorene løsner (brukte 30min epoxy). Da dette er litt trøblete å fikse etterpå vil jeg anbefale at små plasthylser limes inn først som støtstangen passer i. Det blir da en bedre løsning. (Pass på at de blir rette). Balanserorene kan være litt myke og flekse litt. Burde også ha gjort noe med det.

Håper dette kan være noen nyttige tips

Anders

PS Du kan eventuelt vurdere å benytte 2 servoer på balanseror for mer kraft.
      Last edited by Harpoon; 12-12-05, 13:34.

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

takker for tips

har limt sammen kroppen nå, skikkelig drittjobb med masse tapebiter for å holde alt stramt på plass mens gws limet tørker (ja brukte gws sitt der siden en har god tid til å jobbe da)

limte inn et 3-4 mm karbonrør i ene skroghalvdelen, synes halen flekset veldig ellers, hadde sikkert knukket av temmelig fort med mine landingsferdigheter ellers

ser heller ikke poenget med å bøye støtstengene i V og Z, bruker heller setteskruer. skal sette i naro+ servoer som ligger her og sletter i skuffen. de drar 1.7 kg så det burde være nok med 1 servo på balanseror da tror jeg.
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Har bygd, fløyet og krasjet en formosa hvis du går for de orginale stengene til ballanserorene så gjør som harpoon sa med å lime inn noen plasthylser som passer tight til stengene. men vil anbefale deg å ta to mindre servoer som du feller ned i vingen rett utenfor kroppen med rette støtstenger til rorhorn som du limer fast til rorene. er ikke så pent men fungerer mye bedre. gjorde det på det andre gws flyet jeg har hatt en corsair. Setter du servoene på undersiden så synes de ikke så godt heller. ellers så er det å få kroppen rett, og kutt både ballanseror og hyderor helt ut, for den delen som blirigjen på vingen knekker garrantert av. Pass på at den ballanserer rett til første turen. min var litt baktung, og da det var ett av mine første fly så tenkte jeg ikke så mye på det før jeg var i lufta. hehe. bør ikke ha så mye ror utslg heller i starten den er gnske følsom. Ellers så flyr den kjempebra bare du blir vant til den og den tåler faktisk litt vind også. lykke til
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

Working...