Unconfigured Ad

Collapse

E-starter/Beaver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

E-starter/Beaver

Hei.
    Har lyst på en ny liten float-modell. Valget står mellom E-starter og Beaver. Begge kan kjøpes hos Elefun. Lurer på hvilken av disse modellene jeg bør velge.
    Noen som vet noe om begge flymodellene og kan sammenligne?
    Har selvsagt lyst på børsteløst oppsett. Hvilken børsteløs motor vil være egnet på disse modellene? Batterivalg: 2 eller 3 S Li-Po?

Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Originally posted by arntum
    Hei.
    Har lyst på en ny liten float-modell. Valget står mellom E-starter og Beaver. Begge kan kjøpes hos Elefun. Lurer på hvilken av disse modellene jeg bør velge.
    Noen som vet noe om begge flymodellene og kan sammenligne?
    Har selvsagt lyst på børsteløst oppsett. Hvilken børsteløs motor vil være egnet på disse modellene? Batterivalg: 2 eller 3 S Li-Po?

Arnfin
    Jeg har hatt E-starter (smadra til slutt i et gjerde på grunn av personlig feil ) Kjempeartig fly. Har fløyet mest med floats. Brukte originalmotor og brukte 3c lipo 1500mah og gws 1080 propell. Viktig kun bruke full gass i take off og for å vinne litt høyde , for deretter å redusere gassen for å unngå å brenne motoren.
    Sikkert helt feil å bruke så kraftig batteripakke, men fikk det anbefalt av Elefun og det har funka utmerket inntil jeg smadra flyet. Har fløyet det mange timer. Er ikke god på alt dette med elmotorer og børsteløst og synes mye av det koster mer enn det smaker. Ihvertfall greit å lære seg på dette.

Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Alf Surdal
      • May 2005
      • 680

Uten at jeg vet så mye om beaveren tror jeg de er ganske like. har en e-starter selv som er tatt frem igjen og skal lakkeres i kveld.

bruker hyperion 2213-20 med 9*5 - 10*5 propell og 3s lipo
      drar greit vertikalt, men ikke så veldig lenge pga høy vekt (var nok litt drøy med epoxyen under byggingen. dette flyet kan anbefales sterkt for nybegynnere, men originaloppsettet er i svakeste laget, i alle fall uten 3s lipo, men da tror jeg nok motoren brenner ganske fort.
      Alf Surdal
      Hovsherad

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Jeg vurderte begge for et par uker siden og endte opp med E-Starter fordi Beaver har depronvinge. Begge er populære modeller men Beaver er vel eldre. Jeg har ikke sett en GWS Beaver i virkeligheten.

Jeg flyr min E-Starter med CD-ROM motor på 3S batteri med 8040 propeller.

Comment

• Gisle
          • Dec 2005
          • 575

Originally posted by tahustvedt
          Jeg vurderte begge for et par uker siden og endte opp med E-Starter fordi Beaver har depronvinge. Begge er populære modeller men Beaver er vel eldre. Jeg har ikke sett en GWS Beaver i virkeligheten.

Jeg flyr min E-Starter med CD-ROM motor på 3S batteri med 8040 propeller.
          Et spørsmpl fra en amatør som meg, Hva er CD-ROM motor ?

Gisle
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Ben_E
            • May 2003
            • 621

Beaveren er et flott fly, man kanskje et bedre nybegynnerfly enn e-starteren. Jeg har begge, og de er fortsatt intakte! Beaveren har jeg tatt vare på for å ha et sakteflyvende fly som ungene kan få prøve seg på.

Det er riktig at Beaveren har depronvinge, men den flyr så sakte at det ikke er noe minus dersom uhellet skulle være ute!

På Beaveren trenger man ikke børsteløst, den flyr mer enn bra nok med 300 motoren på 2 lipoceller.

Valget mellom de to er egentlig litt avhengig av hva man ønsker, E-starteren er en yppeerlig balanserortrainer mens Beaveren er et perfekt nybegynnerfly med høyde og sideror.

Klokere? neppe...

Ben_E
            Ben-Erik Ness
            Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
            http://www.jetsofbergen.no

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Det er hjemmelaget børsteløs motor som er laget av deler fra en CD-ROM avspiller.

Bildene viser en jeg har laget tidligere.
              Attached Files

Comment

• arntum
                • Sep 2002
                • 252

Kjempegreit med så mange svar. Jo, jeg ble klokere - det blir nok E-starter mest på grunn av at denne har balanseror.
                Men børsteløst må det bli. Det må vel være inrunner p.g.a. plassen?? Ellers svermer jeg for Axi outrunners.
                Kanskje en Himax motor hos Moss Hobby kan være en løsning? Har noen peiling her, er jeg fortsatt takknemlig for svar!

Arnfin
                ........................................
                Fly:
                Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                Wingo (Phasor 15-3)
                Soarus Sports El.glider (600 børste)
                E-Starter (Axi 2212-24)
                ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                Formosa (Himax C2812-1200)
                Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                Cessna Skywagon 185 elektromodell
                Heli:
                Twister Bell 47
                Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                Radio:
                Graupner/Jr MX-12
                Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Originally posted by arntum
                  Kjempegreit med så mange svar. Jo, jeg ble klokere - det blir nok E-starter mest på grunn av at denne har balanseror.
                  Men børsteløst må det bli. Det må vel være inrunner p.g.a. plassen?? Ellers svermer jeg for Axi outrunners.
                  Kanskje en Himax motor hos Moss Hobby kan være en løsning? Har noen peiling her, er jeg fortsatt takknemlig for svar!

Arnfin
                  Jeg hadde uten tvil kjøpt E-starter. Det flyr helt fantastisk.

Lett å fikse. Deiset 5 ganger hodestups i bakken, og det er fortsatt flybart. Utrolig løfte evne på flyet, selv med svært svak motor (Kontrolleren min har røket, så jeg har kanskje 30 % av full guffe)
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...