Unconfigured Ad

Collapse

Multiengine

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Geir J.

    #1 Unapproved

    Multiengine

    Jeg driver og skisserer en 2-motors modell for filming/fotografering og bombedropp. Kunne tenke meg å benytte 2 Axi 4120-motorer.
    Er det noen som kan si meg beste måte for å koble opp disse motorene? Jeg tenker da om det er mulig å seriekoble børsteløse motorer, evt paralellkoble eller hver sin regulator.
    Børstemotorer er helt greie å koble, men børsteløst blir straks verre. Håper noen vet mer om dette temaet enn meg.

    Skal oppdatere denne tråden med tekst og bilder ettersom prosjektet går fremover.
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

    #2
    Jeg sjekket opp det samme selv i forbindelse med en elektro-mosquito jeg driver og planlegger.

    Med børsteløse motorer så må de ha hver sin regulator, fordi regulatoren også føler på turtallet til motoren, og justerer seg etter det. Men du kan selvfølgelig paralellkoble de to regulatorene på samme batteri.

    Comment

    • Geir J.

      #3 Unapproved
      Takk for opplysningen!
      Med to regulatorer kan man vel ikke være sikret helt likt turtall på begge motorene slik som på to seriekoblede børstemotorer?

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #4
        hei tror du er sikret ganske likt turtall så lenge du har helt like propeller. skal vist være mulig å høre det ganske lett fordi det blir en slags resonans når de har samme turtall.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • pleym
          • Dec 2001
          • 909

          #5
          Det blir som å stemme en gitar men det kan hende du ikke har erfaring med det da...

          Hvis motorene ikke går i samme turtall, så vil du høre en svingning i lyden som kommer av interferens mellom frekvensene fra de to motorene. Når denne svingningen blir borte så snurrer de likt.
          Pga doppler effekten så vil du fortsatt høre denne merkelige svingningen i lyden når du flyr forbi deg selv, noe av det som gjør tomotors så stilig

          Tror du det har noen praktisk betydning om de snurrer bittelitt forskjellig?

          Comment

          • Lumbajack
            • May 2002
            • 635

            #6
            Sniker meg inn her....gutta som kjører store twin og multimotormodeller sier at en forskjell i motorturtallet på 200-300 rpm ikke er noe å bry seg om. Det som er viktig er at de throttler likt.....begge motorene har symetriske effektkurver over hele turtallsområdet. Tror neppe du vil støte på det problemet med elektromotorer.
            Mvh

            Olav Lund

            Comment

            • Geir J.

              #7 Unapproved
              Jeg er enig i at litt forskjell i turtall spiller ingen rolle. Jeg har flydd Catalina nå i flere år med to firetaktere på, så den problemstillingen kjenner jeg.
              Det var bare det at denne gangen dreier det seg om to elektromotorer som hver yter ca 2,5 KW, så der er en del krefter i sving hvis motorene ikke går likt.
              Vi får se. Med mange gode hjelpere kan dette gå riktig bra

              Comment

              • pleym
                • Dec 2001
                • 909

                #8
                Hvor stort fly regner du med å klare med de to motorene?

                Vekt og vingespenn

                Comment

                • tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

                  #9
                  hvilken batteripakke og propell på 4120 for å få 2.5kW? har en 4120 selv som jeg ikke har fått prøvd enda
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  • jørgen123
                    • Jul 2005
                    • 706

                    #10
                    På MFT står det: Maks effekt:
                    AXI 4120/14 1100W
                    AXI 4120/18 1320W
                    AXI 4130/16 1750W
                    AXI 4130/20 1950W
                    AXI 5320/28 1950W
                    AXI 5320/34 1750W
                    AXI 5330/18 2900W
                    AXI 5330/F3A 2900W
                    AXI 5330/24 2250W
                    Jørgen Wake Stensen
                    Bodø MFK
                    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                    Comment

                    • Geir J.

                      #11 Unapproved
                      Jeg regner med vingespenn på 4,4 m og maks takeoff over 9,5 kg. Tallene om effekten var bare hentet fra en australsk nettside der en kar fløy acro med en motor og oppga ca 2.3 - 2.5 KW effekt. Jeg vet ikke hvilket strømforbruk han hadde, men der var en LiPo-pakke på 10 celler, 8000 mAh. Batteriet burde i hvertfall tåle belastningen.
                      Uansett hvor jeg legger nivået selv burde der være krefter nok til å håndtere et bra stort fly.

                      Comment

                      • tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

                        #12
                        må få høre vordan det går. hvis jeg ikke husker feil så er det velle denne motoren som ble brukt i hercules´n i Aviator filmen. men da 8 stk
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        • Psyko-lefse
                          • Feb 2004
                          • 1438

                          #13
                          Litt inspirasjon

                          to-motors pico-stick, fungerte perfekt
                          Attached Files
                          Morten Smøraas

                          Comment

                          • jørgen123
                            • Jul 2005
                            • 706

                            #14
                            stilig den der!!! flyr den bra, eller er den tung?
                            Jørgen Wake Stensen
                            Bodø MFK
                            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                            Comment

                            • tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

                              #15
                              Originally posted by Geir J.
                              Jeg regner med vingespenn på 4,4 m og maks takeoff over 9,5 kg. Tallene om effekten var bare hentet fra en australsk nettside der en kar fløy acro med en motor og oppga ca 2.3 - 2.5 KW effekt. Jeg vet ikke hvilket strømforbruk han hadde, men der var en LiPo-pakke på 10 celler, 8000 mAh. Batteriet burde i hvertfall tåle belastningen.
                              Uansett hvor jeg legger nivået selv burde der være krefter nok til å håndtere et bra stort fly.
                              De motorene klarer nok fint å fly en så stor og tung modell så lenge vingebelastningen er normal. Du vil få ca 146 W/kg (eller 70 W/lbs) og kan sikkert fly på halv gass hele tiden. Jeg tviler på at de motorene er særlig glad i mer enn 800 W på full gass.

                              Comment

                              Working...