Ok alle elektro-eksperter
For noen år siden scratchbyggde jeg en Giles 202 i .40 size. Den er 135 cm i vingespenn, og hadde en OS .46 FX i nesa.
Jeg visste når jeg begynte på dette flyet at det ideellt burde veie ca. 2,5 kilo, og ikke spesielt mere. Det er ikke et 3D fly, men et tradisjonelt semiskala Acrofly. Av forskjellige årsaker så røk vektbudsjettet til H#*#, og totaltvekta endte på 3 kg (!) når saken var ferdig. Likevel fløy det relativt bra, selv om det brukte lang stripe for å komme opp, og måtte landes i 110 for ikke å stalle (flikke).
Selvfølgelig gikk det ikke bedre enn at det til slutt flikket i en landing, og gikk bokstavelig talt rett på nesa i åkern. Skadene var små, men pgs andre prosjekter, så ble "vraket" satt på hylla, ribbet, og motoren ble solgt.
Nå er imidlertid vidunderet restaurert, og er klart for installasjon av nytt utstyr. Jeg har i reparasjonsprosessen klart å slanke det noe, og i dagens tilstand veier det 1,9 kg, men da er det HELT ribbet for utstyr.
Jeg er en tradisjonell Glowflyger, så mitt søk etter ny motor begynte der. OS .50 SX, Irvine .53, og J'en 56 er glimrende alternativer, som ikke skiller seg stort fra den opprinnelige motoren hva gjelder vekt. Disse vil gi meg en beregnet totalvekt på ca 2,6-2,7 kg, alt etter valg av øvrig utstyr.
Så begynner jeg å gruble..... hva med elektro? Det koster sikkert 10 ganger hva glow gjør (vi glowflygere tenker ofte sånn), sikkert ikke mulig...
Så begynte jeg å jakte litt rundt, etter data på hva disse elektriske snurrebassene faktisk kan prestere. Forutsetningen er at oppsettet skal gi meg minst samme ytelse som en .46 glow motor, og ikke veie mer enn den alternative glow motoren + trottleservo + mottagerbatteri.
Her er altså sakens kjerne:
Så langt har jeg greid å pnske meg frem til et oppsett med AXi 2826/12 på 4s lipo, og antagleligvis omkring 14*7 propell. Dette vil gi en beregnet totalvekt på ca 2,5 kg, altså innenfor mitt opprinnelige designkriterie
Spørsmålet er om dette oppsettet faktisk kan yte som en .46?
Hva finnes fra andre merker som kan sammenlignes mhp vekt/ytelse?
Neste steg hos Axi er 4120, men da ender totalvekten over det den gjør med en av de store glow motorene, så det blir uaktuelt.
Alle kommentarer, synspunkter eller erfaringer mottas med takk
For noen år siden scratchbyggde jeg en Giles 202 i .40 size. Den er 135 cm i vingespenn, og hadde en OS .46 FX i nesa.
Jeg visste når jeg begynte på dette flyet at det ideellt burde veie ca. 2,5 kilo, og ikke spesielt mere. Det er ikke et 3D fly, men et tradisjonelt semiskala Acrofly. Av forskjellige årsaker så røk vektbudsjettet til H#*#, og totaltvekta endte på 3 kg (!) når saken var ferdig. Likevel fløy det relativt bra, selv om det brukte lang stripe for å komme opp, og måtte landes i 110 for ikke å stalle (flikke).
Selvfølgelig gikk det ikke bedre enn at det til slutt flikket i en landing, og gikk bokstavelig talt rett på nesa i åkern. Skadene var små, men pgs andre prosjekter, så ble "vraket" satt på hylla, ribbet, og motoren ble solgt.
Nå er imidlertid vidunderet restaurert, og er klart for installasjon av nytt utstyr. Jeg har i reparasjonsprosessen klart å slanke det noe, og i dagens tilstand veier det 1,9 kg, men da er det HELT ribbet for utstyr.
Jeg er en tradisjonell Glowflyger, så mitt søk etter ny motor begynte der. OS .50 SX, Irvine .53, og J'en 56 er glimrende alternativer, som ikke skiller seg stort fra den opprinnelige motoren hva gjelder vekt. Disse vil gi meg en beregnet totalvekt på ca 2,6-2,7 kg, alt etter valg av øvrig utstyr.
Så begynner jeg å gruble..... hva med elektro? Det koster sikkert 10 ganger hva glow gjør (vi glowflygere tenker ofte sånn), sikkert ikke mulig...

Så begynte jeg å jakte litt rundt, etter data på hva disse elektriske snurrebassene faktisk kan prestere. Forutsetningen er at oppsettet skal gi meg minst samme ytelse som en .46 glow motor, og ikke veie mer enn den alternative glow motoren + trottleservo + mottagerbatteri.
Her er altså sakens kjerne:
Så langt har jeg greid å pnske meg frem til et oppsett med AXi 2826/12 på 4s lipo, og antagleligvis omkring 14*7 propell. Dette vil gi en beregnet totalvekt på ca 2,5 kg, altså innenfor mitt opprinnelige designkriterie

Spørsmålet er om dette oppsettet faktisk kan yte som en .46?
Hva finnes fra andre merker som kan sammenlignes mhp vekt/ytelse?
Neste steg hos Axi er 4120, men da ender totalvekten over det den gjør med en av de store glow motorene, så det blir uaktuelt.
Alle kommentarer, synspunkter eller erfaringer mottas med takk

Comment