Unconfigured Ad

Collapse

Elektro konvertering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Elektro konvertering

Ok alle elektro-eksperter

For noen år siden scratchbyggde jeg en Giles 202 i .40 size. Den er 135 cm i vingespenn, og hadde en OS .46 FX i nesa.
    Jeg visste når jeg begynte på dette flyet at det ideellt burde veie ca. 2,5 kilo, og ikke spesielt mere. Det er ikke et 3D fly, men et tradisjonelt semiskala Acrofly. Av forskjellige årsaker så røk vektbudsjettet til H#*#, og totaltvekta endte på 3 kg (!) når saken var ferdig. Likevel fløy det relativt bra, selv om det brukte lang stripe for å komme opp, og måtte landes i 110 for ikke å stalle (flikke).
    Selvfølgelig gikk det ikke bedre enn at det til slutt flikket i en landing, og gikk bokstavelig talt rett på nesa i åkern. Skadene var små, men pgs andre prosjekter, så ble "vraket" satt på hylla, ribbet, og motoren ble solgt.

Nå er imidlertid vidunderet restaurert, og er klart for installasjon av nytt utstyr. Jeg har i reparasjonsprosessen klart å slanke det noe, og i dagens tilstand veier det 1,9 kg, men da er det HELT ribbet for utstyr.

Jeg er en tradisjonell Glowflyger, så mitt søk etter ny motor begynte der. OS .50 SX, Irvine .53, og J'en 56 er glimrende alternativer, som ikke skiller seg stort fra den opprinnelige motoren hva gjelder vekt. Disse vil gi meg en beregnet totalvekt på ca 2,6-2,7 kg, alt etter valg av øvrig utstyr.
    Så begynner jeg å gruble..... hva med elektro? Det koster sikkert 10 ganger hva glow gjør (vi glowflygere tenker ofte sånn), sikkert ikke mulig...

Så begynte jeg å jakte litt rundt, etter data på hva disse elektriske snurrebassene faktisk kan prestere. Forutsetningen er at oppsettet skal gi meg minst samme ytelse som en .46 glow motor, og ikke veie mer enn den alternative glow motoren + trottleservo + mottagerbatteri.

Her er altså sakens kjerne:
    Så langt har jeg greid å pnske meg frem til et oppsett med AXi 2826/12 på 4s lipo, og antagleligvis omkring 14*7 propell. Dette vil gi en beregnet totalvekt på ca 2,5 kg, altså innenfor mitt opprinnelige designkriterie
    Spørsmålet er om dette oppsettet faktisk kan yte som en .46?
    Hva finnes fra andre merker som kan sammenlignes mhp vekt/ytelse?

Neste steg hos Axi er 4120, men da ender totalvekten over det den gjør med en av de store glow motorene, så det blir uaktuelt.

Alle kommentarer, synspunkter eller erfaringer mottas med takk
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

hei når jeg spurte på forumet her en gang om elektro til en 40size ouya så fikk jeg denne anbefalningen 2826/12 med 5S2P 5200 mAh PolyQuest batteri og APC 13x6,5E propeller. har ikke prøvd det selv enda. 4120 tror jeg blir litt tung som du sier til 40 size konvertering passe vel heller til 60size. lykke til videre og må få høre hvordan det går
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Ok, men da er jeg ikke helt på jordet...

Med de nye Lipo batteriene som har kommet nå, så hadde jeg håpet å kunne slippe unna 2p batterier. F.eks ETEC 5s eller 4s på 3700 Mah, som kan levere mer enn nok Ampere. Jeg aner selvfølgelig ikke om det er nok kapasitet

Regner med jeg må ha en separat BEC modul (aner ikke hva de heter), men hvordan er det å kjøre BEC fra et 4s eller 5s batteri?

En annen sak jeg akkurat kom på er at jeg nok må ha ny lader Den jeg har nå tar ikke mer enn 3s

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Du kan helt sikkert slippe å kjøre med 2P batterier med dagens batteri. Kjøper du en esc som ikke har bec (opto) så tar de vel opp til 5S mens de vanlige tar opp til 3S. (gjelder i hvertfall hyperion sine) så må du ha en seperat BEc eller du kan kjøre med ett vanlig 4.8v mottaker batteri i tillegg. Lader så har jeg swallow den tar 5S og lader med max 5A. den lader alt mulig annet også. og koster ikke alverden. http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...r&kategoriID=3
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Heyhey... Takk for tipset med lader! Jeg har swallow selv, men den gamle versjonen, og den tar ikke mer enn 3s. Jeg så for meg et Shultze-monster til minst 2xprisen (selv om det sikkert også er en kjempegod lader)

Jau, det jeg mente er om de separate BEC modulene kan operere på en 4s eller 5s pakke, eller om spenningen blir for høy? Hva bør man i såfall bruke?
          Det er vel spenningen som er årsak til at de ikke har integrert BEC i regulatorer som kan ta 4 og 5s lipo?
          Har lite lyst til å kjøre separat mottagerbatteri pga liten vektmargin

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Tror du kanskje må ha ett eget 2S batteri til en slikaeperat bec. men det bør da bli liten vekt i forhold til ett nimh batteri. mulig de kan opperere fra 4-5s batterier også for å si det rett ut så vet jeg ikke. men det er skrevet en del om det på forumet her før og det er kanskje noen annen som svarer her også

Når det gjelder swallow laderen er jeg kjempefornøyd. og har selv en axi4120 liggende som jeg har planer om å kjøre på 6S, tenker da å serie koble 2 3s pakker for å kunne bruke laderen og at de pakkene da kan brukes i andre fly også.

ser elefun har en som takler helt opp til 25v inn. men den gir 3A ut til mottaker og det blir vel litt lite for ett litt større fly kanskje http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=39
            prisen er nå lav i hvertfall
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Oki, fant den andre tråden du snakket om, og der var jo det meste besvart egentlig
              Til mitt forsvar, så prøvde jeg å søke i forumet før jeg postet denne tråden, men fant ikke noe interessant da.

Skal si fra hva det blir til, men glow er i mitt hode fortsatt et godt alternativ, spesielt siden prisen ikke er fordelaktig for elektro.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

har bare glow selv foreløbig (bortsett fra små modeller) men fikk den 4120 motoren billig brukt og har lenge hatt lyst til å prøve ett større elektro opsett for å teste det ut- skal nå i gang med ett scratch bygge av en fieseler storch og det er mulig den havner der da. for det flyet har også en veldig tynn snute som det er vanskelig å skule en glow motor i.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Ikke for å være en gledesdreper nå, men du har sett RCV?
                  Den kan du jo skjule enkelt, men de er jo ikke akkurat billige...

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

yepp har tenkt på den. men så på nettet en som hadde bygd maken fly med en rcv120 og han måtte lage en bulk på covlingen (som forøverig er aluminium) for å få plass hehe. se litt ned på denne siden http://www.aonx97.dsl.pipex.com/RC-page/rcpage.htm
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Myse litt på Hyperion sine 40xx-motorer?
                      Egen BEc kalles normalt UBEC... Du har vel mysa på denne skjønner jeg: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=132
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
                        • Dec 2001
                        • 909

Hyperion 40xx blir for store, for høy vekt, hvis det stemmer som står på sidene til elefun, 356 gram.
                        Kanskje hyperion 30xx, men er det noen som har data på ytelse fra disse?

Ellers har jeg myst litt på LRK, men jeg aner ikke hva som er brukbart...

Har ikke lest hele den UBEC artikkelen, men takler den 5s lipo?

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

hyperion 3025/8 er kanskje ett alternativ. hadde selv en tråd om konvertering av 40size akrofly for en god stund siden er kanskje noen tips der http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=8358
                          Ellers er det slik jeg har skjønt at så lenge det ikke er snakk om 3d flyging bør du ha rundt 200W pr kilo. Så du skulle vel da trenge 500W
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Har ikke "data på ytelse" å henvise til når det gjelder 3025, men har hatt mine første turer med et nytt 3D-fly med Hyperion 3025-10 i nesa... Og 4S som drivpakke. Flyet veier drøyt 1,6 kilo, og den hovrer uten antydninger av anstrengelser med oppsettet selv med mindre propell enn den maksimalt kan dra rundt... Ca 600 Watt input blir det til neste flightene med større propell enn den jeg har brukt foreløpig og da klarer jeg meg ennå med Titan50 ESC, men vurderer å bytte den ut med Jeti77 jeg har ledig. Take-off-strekke på ca. en meter og unlimited vertikaler. KoolFlight UBEC ombord blant annet.
                            Du trenger ikke lese hele artikkelen på KoolFlightene, allerede i headinga står det at dem er designet for input-spenninger fra 35 til 45 volt max etter hvem man velger. Det vil si at den ene modellen takler 10S og de andre 9S LiPo. Jeg bruker 35/5 Volt utgaven i modellen min, med 4 servoer på diiigre ror.

Har vurdert å konvertere en .40-modell selv (fikk ikke solgt den på RCMarked) og kommer sannsynligvis til å prøve med Hyperion 3025-8 og forsøke om det duger med det jeg har av 4S-pakker. Så er det vel lettere å selge .40-motoren enn et komplett fly
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
                              • Dec 2001
                              • 909

600 watt burde jo holde da, hvis man sier ca 200 watt pr kg, men ellers kan jeg vel ikke sammenligne "blyloddet" mitt med en fjørvekter på 1,6 kg

Legger med noen bilder av flyet i dagens tilstand. Legg merke til understellet
                              Attached Files

Comment

Working...