Unconfigured Ad

Collapse

Balanse på formosa

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

kan ikke forstå at det nødvendigvis er servoene (gws eller waypoint) som skulle trekke så mye strøm, flydde selv minifuntanaen med 4 gws naro+ servoer på relativt store rorflater uten å merke noe til reduksjon i strømtilførsel til motor...

en annen ting når det gjelder stivheten til høyderor: blir det ikke stivt nok ved å lime inn den metallstanga som følger med? (ser ut som en veldig bred U)
    Alf Surdal
    Hovsherad

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Yul_brünner: AXI 2208/8, fins vel ikke en sånn motor? Og de andre motorene i 2208-serien trekker så mye strøm at CC10 uansett vil redusere strømmen. Er vel 3S og ikke 3C-batterier du har? Med eldre 700mAh LiPoer vil også spenningen droppe under cutoff hvis det er en 2208-motor du kjører med.

Stiger som bare rakkern... på 1/4 gass og full gass eller bare på full gass? Skjer det bare med mye pådrag er det på tide å vinkle motoren nedover en del.
      At en modell vrir seg når man gir på sideror er ikke uvanlig. Formosaen har også en del kobling ved sideror-bruk.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Yul_brünner
        • Sep 2004
        • 249

Hei hvor det går i svingene...

det er selvfølgelig en 2208/20.. og 3s batterier ja..

Var vel litt ukonsentrert i siste post skal rette det ja. he he ikke lett å skrive noe fornuftig, med en formosa på fanget og en 2 åring som "skal se på flyet"

Men det stiger som bare rakkeren ved rolig pådrag fra 1/3 og oppover.

Under lang take-off uten ass. av høyderor begynnte modellen å dra seg til venstre da den kom i luften, og jeg endte opp med å prøve max trim motsatt på bal. ror for å sjekke om det skjedde noen forandring. Ved maks trim er det synlig forskjell på utslagene, men dette gjorde heller ingenting, bedre (vel litt) men jeg har vært ganske nøye med lengder på støt-stenger til bal. ror overføreing etc. så dette skal være rett (i nøytral poss. if orhold til flyet og ikke sender....) sjekket kroppen for uskjevheter med en lampe for å se etter skygger og lysbrytninger på hver side.. alle skygger og brytninger ER like på begge sider

Skal endre nedtrekket til neste flight.

Men den er vel ikke SÅ kilen denne modellen??? er den vel!

oh..nytt ord.. eh.. kobling.. jeg tar det for god fisk og siterer mcGyver: "Every action has a reaction" og ditto utfall fra siderorsbruk -> rotasjon i modellen..

takker for svar
        Joachim

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

slik jeg ser det så kan du jo også kanskje prøve med litt høyre trekk på motoren eller trimme sideroret litt til høyre.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

det kan jo også være tourqen fra motoren som gjør at den vrir seg rundt...
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by william123
              det kan jo også være tourqen fra motoren som gjør at den vrir seg rundt...
              Tenkte på det jeg også. men med den motoren og bare en 8x5 propell tror jeg ikke det. hadde selv en ST2212 med 3s og 10x4.7 propell på formosa og den hadde ikke det problemet. men som det er sagt tidligere her i tråden så kobler jo dette flyet en del på siderorer og hvis det står litt til venstre som jeg mistenker da det svinger til venstre ETTER takeoff så vil det vel også vri seg litt til venstre.

Bere noen forslag her. men jeg ville først i fremst prøvd å trimme sideroret litt til høyre
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Yul_brünner
                • Sep 2004
                • 249

takker for gode forslag.

tilbakemeldig kommer

ha en svevende dag
                Joachim

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

tyor: enig i at det er liten sjans for at det er tuorqen siden det er 8" propell, men kombinertr med alt det andre har det kankje noe å si...

men prøv å trimme sideroret litt først
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Yepp Yul; kobling vil si at du f.eks får rolleffekt av sideroret.
                    En annen type kobling er at modellen kanskje vrir seg ut av knife-edge, og det vet jeg Formosaen gjør...

Hvis du bruker 8x5 (ikke "E"?) trekker nok motoren minst 13-14 amp, og er det en E-propell trekker den mer. Er nok både batteriene og ESC`en som ikke henger med på belastningen hvis motoren fader.

Trim-forsøk til neste flightene: Fly level på drøyt halv gass, så trekker du opp i en stooor loop. Gjør dette flere ganger og se om den drar avgårde til samme siden hver gang. I så fall trimmer du motsatt med siderors-trimmen. Så trimmer du level flight med balanserorene og gjør looptesten igjen. (Regner med flyet er balansert sideveis...)
                    Ikke se bort fra at den flyr bedre etterpå
                    Er lettest å se skjevheter i looper hvis du flyr modellen rett fra deg og ser den bakfra når du drar høyderor...
                    Og ikke forvent at en Formosa skal fly nøytralt alle veger, men til prisen er det mye fly!
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Yul_brünner
                      • Sep 2004
                      • 249

SWEEET!..

Da er det strålende sol og ingen vind (for øyeblikket) så vi får håpe en ny test vil gjøre susen..

Men jeg har kjørt det samme oppsettet på cuben, og på tigermoth 350d og da med 4 servoer på TM´en uten drop i motor. (med dog med apc prop og ikke M.A prop. skal også prøve å bytte til APC.
                      Joachim

Comment

Working...