Hei.
Jeg er den lykkelige eier av en Multiplex Twin Star II. Flyet funker flott, men har hatt svært lite tid i luften med denne av forskjellige grunner. For et par uker siden så var jeg oppe på flystripen her i Bodø med flyet og skulle fly litt. Hadde utstyrt det med en 3S LiPo-pakke (har tidligere flydd på 7S NiCd 1400mAh SubC-celler). Vet at 3S LiPo e litt mye for 6V Permax400-motorer med standard Gunther-propell, men med prisene på motorene og slikt så tar jeg det ikke så tungt om en tar fyr..
Fløy en stund, og kom lavt i en skarp sving med under halv gass på motorene. Begynte å miste høyde, og ga derfor full gass for å få steget litt, stor feil. Som kjent så er jo Gunther-propeller bare trykt inn på akslingen, de sitter derfor ikke så alt for godt. Propellen spratt av på ene siden, flyet vridde seg raskt rundt og gikk rett i bakken.
Siden den gang har jeg nå bestemt meg for å la motorene leve litt, har gått ned til 2 celler LiPo. Har ikke prøvd å fly det, men tror det kommer til å bli ganske slapt i forhold til 3-cellers oppsettet.
For å komme til saken:
Jeg trenger propeller til 400-motorene som vil gi meg mer skyvekraft enn standard Günther (5x4,5"). Tenker det ikke skulle være stort problem å belaste motorene litt mer, når spenningen er lavere, for å få lignende effekt ut, eller?
Har så vidt sett på en eller annen Graupner-propell (CAM-slim eller CAM-speed kanskje), noen tanker?
Jeg er den lykkelige eier av en Multiplex Twin Star II. Flyet funker flott, men har hatt svært lite tid i luften med denne av forskjellige grunner. For et par uker siden så var jeg oppe på flystripen her i Bodø med flyet og skulle fly litt. Hadde utstyrt det med en 3S LiPo-pakke (har tidligere flydd på 7S NiCd 1400mAh SubC-celler). Vet at 3S LiPo e litt mye for 6V Permax400-motorer med standard Gunther-propell, men med prisene på motorene og slikt så tar jeg det ikke så tungt om en tar fyr..

Fløy en stund, og kom lavt i en skarp sving med under halv gass på motorene. Begynte å miste høyde, og ga derfor full gass for å få steget litt, stor feil. Som kjent så er jo Gunther-propeller bare trykt inn på akslingen, de sitter derfor ikke så alt for godt. Propellen spratt av på ene siden, flyet vridde seg raskt rundt og gikk rett i bakken.
Siden den gang har jeg nå bestemt meg for å la motorene leve litt, har gått ned til 2 celler LiPo. Har ikke prøvd å fly det, men tror det kommer til å bli ganske slapt i forhold til 3-cellers oppsettet.
For å komme til saken:
Jeg trenger propeller til 400-motorene som vil gi meg mer skyvekraft enn standard Günther (5x4,5"). Tenker det ikke skulle være stort problem å belaste motorene litt mer, når spenningen er lavere, for å få lignende effekt ut, eller?
Har så vidt sett på en eller annen Graupner-propell (CAM-slim eller CAM-speed kanskje), noen tanker?
Comment