Unconfigured Ad

Collapse

Propell til MPX Twin Star (Spd 400)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Explorer
    • Jun 2004
    • 139

Propell til MPX Twin Star (Spd 400)

Hei.
    Jeg er den lykkelige eier av en Multiplex Twin Star II. Flyet funker flott, men har hatt svært lite tid i luften med denne av forskjellige grunner. For et par uker siden så var jeg oppe på flystripen her i Bodø med flyet og skulle fly litt. Hadde utstyrt det med en 3S LiPo-pakke (har tidligere flydd på 7S NiCd 1400mAh SubC-celler). Vet at 3S LiPo e litt mye for 6V Permax400-motorer med standard Gunther-propell, men med prisene på motorene og slikt så tar jeg det ikke så tungt om en tar fyr..
    Fløy en stund, og kom lavt i en skarp sving med under halv gass på motorene. Begynte å miste høyde, og ga derfor full gass for å få steget litt, stor feil. Som kjent så er jo Gunther-propeller bare trykt inn på akslingen, de sitter derfor ikke så alt for godt. Propellen spratt av på ene siden, flyet vridde seg raskt rundt og gikk rett i bakken.

Siden den gang har jeg nå bestemt meg for å la motorene leve litt, har gått ned til 2 celler LiPo. Har ikke prøvd å fly det, men tror det kommer til å bli ganske slapt i forhold til 3-cellers oppsettet.

For å komme til saken:
    Jeg trenger propeller til 400-motorene som vil gi meg mer skyvekraft enn standard Günther (5x4,5"). Tenker det ikke skulle være stort problem å belaste motorene litt mer, når spenningen er lavere, for å få lignende effekt ut, eller?

Har så vidt sett på en eller annen Graupner-propell (CAM-slim eller CAM-speed kanskje), noen tanker?
    -
    Jan-Ove Sandnes

Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Graupner CAM 6x3 (ikke speed CAM) vil gi deg merkbar bedre ytelse på 2S uten å belaste med særlig mer strøm faktisk. Günterne er ikke særlig bra i grunnen
    Erstatter du 400-motorene med 480 7,2 er det masse guffe å hente og du kan kjøre på 3S.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Explorer
      • Jun 2004
      • 139

Takk, høres flott ut! Hvor kan jeg få tak i disse propellene da til en overkommelig pris, har sett Moss Hobby har endel Graupner-propeller, men har ikke sett de vanlige CAM-propellene der.

480-motorer blir det nok når jeg har brent opp en av motorene med et "uhell", slik at jeg får et påskudd for å skaffe nye, tror det vil gi ganske god futt i dette flyet, kanskje tilogmed mulighet for å bære litt last i form av et kamera..
      -
      Jan-Ove Sandnes

Modeller:
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

Comment

• Explorer
        • Jun 2004
        • 139

Ingen som vet hvor jeg kan få tak i disse propellene?
        -
        Jan-Ove Sandnes

Modeller:
        MPX Funjet
        MPX Dogfighter
        Hotliner i bestilling...

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Du får dem garantert hos noen forhandlere i Norge, men det popper ikke opp i bakhodet mitt hvorhen...
          Men dimensjonen fins: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1252
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Explorer
            • Jun 2004
            • 139

Hmm, det var en klapp-propell.
            Tror forsåvidt det ville vært en suksess på twin staren, men det er nok endel dyrere og vil kanskje ikke se så alt for flott ut (men prisen er problemet.. )

Så det ble anbefalt på RC Groups med CAM Slim av en eller annen dimensjon (noe omkring 6x3 det og), har dersverre ikke greid å finne disse noe sted.
            -
            Jan-Ove Sandnes

Modeller:
            MPX Funjet
            MPX Dogfighter
            Hotliner i bestilling...

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
              • May 2002
              • 178

Hva med GWS sine HD propeller for direkte drift. Disse skulle vel passe noenlunde:

http://www.mosshobby.no/pd-1091833710.htm?categoryId=51. For middels batterispenning (6X3) (7 celler NiXX) .

http://www.mosshobby.no/pd1093549685.htm?categoryId=51. For lavere batterispenning (7X3,5) (kanskje 6-7 NiXX).

http://www.mosshobby.no/pd1071124496.htm?categoryId=51. For noe høyere batterispenning (5X3) (8 NiXX eller 3s Li-Po).

Angitt for S400 6V motoren.

Disse propellene er billige også 12kr/stk. Har ikke prøvd de selv, men vil tro de i hvertfal er bedre en gunther.

Comment

Working...