Unconfigured Ad

Collapse

Signal lost.. formosa gjemte seg..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • galmania
    • Jul 2005
    • 604

Signal lost.. formosa gjemte seg..

Fløy mye i både går og i dag, vi fløy små modeller fra et jorde. Tok som vanlig en høy runde over området rundt for å høre folk som skriker "å se et fly!" Men i dag mistet jeg plutselig all styring på flyet ikke mer enn 50 meter unna, prøvde å rette opp men flyet glitchet villt før det sluttet å reagere på stikkene mine totalt.

Dybdesynet er jo ikke det mest nøyaktige på stor avstand så det ble myyye tramping rundt med snø opp til lårene før vi fant det, på andre side av en vei i en brøytehaug. Flyet var like helt så det kan ikke ha foretatt en hard landing, men servoer sto bare og knitret. Koblet fra batteriet og koblet til igjen men servoer låste seg, knitret, og reagerte ikke på signalene, ei heller motoren.

Jeg var nå ganske frossen og lei så jeg slengte bare flyet inn i bilen, får se på det i morgen. Hva kan få elektronikken/mottakeren til å oppføre seg sånn? Tviler på at det kan ha vært bløtt i flyet ettersom det blir blåst av og tatt med inn i varmen etter hver flygning.

Utstyr i flyet er:
    Hyperion 6ch mottaker
    Hyperion titanium 20 esc
    Waypoint servoer
    Geir Amund Lindberget
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

kan være overbelstning av BEC. min hyperion låser seg og bare står å knitrer(den går i failsafe) hvis bec en kutter. noe den ofta gjør påeasyglideren hvis jeg kjører med 3s og heftig rorbruk. har da bare en gws regulator i den.
    hvis du ser her http://www.aircraft-world.com/prod_d...itanmanual.htm på spekken på titan20 (gjelder vel alle titan regulatorene) så takler den maks 2 servoer ved 12v
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• galmania
      • Jul 2005
      • 604

Merkelig.. Har flydd masse med dette oppsettet og har flydd mye heftigere enn dette. Nå var det bare rolige sirkler over området da det plutselig bestemte seg for å slå seg vrangt. Gjelder dette store servoer i specs eller micro tro? Er vel uendelig mange som flyr med denne escen og 3-4 servoer, jeg har 3. Kan jo ha noe med luftfuktighet, noe som har skjedd i mottaker ettersom flyet har blitt dratt ut og inn mellom 20 pluss og 10 minus.
      Geir Amund Lindberget

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

ja det høres egentlig rart ut synes jeg. var bare de opplysningene jeg fant om titan. normalt så skulle man ikke tro at 3 servoer i en formosa skulle være moe problem heller er vel ikke den største belastninga. kom den ikke tilbake når du satt inn strømmen igjen heller. i såfall prøv mottakeren i noe annet oppsett hvis du har. kan være mottaker krystallet også som tok kvelden.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• galmania
          • Jul 2005
          • 604

Nei, kom ikke tilbake, oppførte seg som den gangen (ikke lenge siden) 2 servoer gikk dukken på en dag med samme flyet. Bare at nå var det alle servoene og motoren det gjaldt. Mistenker litt at det er esc som herper flyet mitt nå. Servoer forsøker å ta selvmord ved å presse til en side med en gang jeg kobler til strøm.
          Geir Amund Lindberget

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

har du en annen mottaker du kan prøve så ser du fort om det er den. vil jo tro det er enten mottaker eller esc. hvis ikke en ødelagt servo kan gjøre slikke utfall?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• galmania
              • Jul 2005
              • 604

Jeg har ingen andre mottakere tilgjengelige nå desverre. Skal prøve igjen i morgen når flyet har fått varma og tørka seg over natta, så får vi se. Vurderer jo uansett å kjøpe et eksemplar av disse nye spectrum radioene, så er vel like greit, hehe.
              Geir Amund Lindberget

Comment

• tomasjo
                • Sep 2005
                • 573

Dette hörtes da veldig rart ut ja. Har selv en Titan baade 20 og 30Amp. kjorer begge med baade 3 og 4 servoer. Aldri oppleved saa mye som en glitch.

Det har sikkert kommet inn fuktivhet i regulator eller motor. Kan ogsaa hende at batteriet ikke hadde nok spenning = Fail Safe paa ESC?

Kven kveit?
                -----------------------------------------------
                Tomas
                Trondheim modellflyklubb
                www.heltpropell.com

Comment

• Alf Surdal
                  • May 2005
                  • 680

Originally posted by tyor
                  kan være overbelstning av BEC. min hyperion låser seg og bare står å knitrer(den går i failsafe) hvis bec en kutter. noe den ofta gjør påeasyglideren hvis jeg kjører med 3s og heftig rorbruk. har da bare en gws regulator i den.
                  hvis du ser her http://www.aircraft-world.com/prod_d...itanmanual.htm på spekken på titan20 (gjelder vel alle titan regulatorene) så takler den maks 2 servoer ved 12v
                  det er vel ikke normalt å kjøre servoer på 12V?
                  Alf Surdal
                  Hovsherad

Comment

• galmania
                    • Jul 2005
                    • 604

Nei, det er jo sant. Bec vil jo begrense dette til 4.8v? Eller var det 6v?

Edit:
                    Eller kanskje de mener inn spenningen til esc og ikke ut til servoene når de skriver 12v, det gjør de selvfølgelig, for det går jo ikke an å regulere ut spenningen. 12v er jo normal spenning på 3s, men merkelig at 2 servoer skal være max!
                    Last edited by galmania; 09-03-06, 19:11.
                    Geir Amund Lindberget

Comment

• Alf Surdal
                      • May 2005
                      • 680

Originally posted by galmania
                      Nei, det er jo sant. Bec vil jo begrense dette til 4.8v? Eller var det 6v?

Edit:
                      Eller kanskje de mener inn spenningen til esc og ikke ut til servoene når de skriver 12v, det gjør de selvfølgelig, for det går jo ikke an å regulere ut spenningen. 12v er jo normal spenning på 3s, men merkelig at 2 servoer skal være max!
                      nei det kan ikke stemme. les f.eks. her: http://www.trextuning.com/titan30.php

sitat

//
                      The following is an overview of the Hyperion Titan 30A ESC and it's functionality.

The Titan 30A is an Electronic Speed Controller for use in applications that will draw up to 30 amps. This makes it perfectly suited for use in the T-Rex with some capacity to spare.

As with most ESCs the Hyperion Titan has a number of options that can be configured either using the normal beep code approach or by using the Hyperion Emeter and interface cable. An overview of this functionality is included in the Hyperion Emeter review. Additionally a PC cable can be used and is covered later in this review.

The ESC contains a BEC which has adequate capacity for running the usual four servos, receiver and gyro when using a 3S lipo as the power source. However if you move into the realms of 4S or more then a separate BEC will be required. This is one area where the Titan 30A is very friendly in that it has incorporated into it a switch for turning on/off it's internal BEC. I have run the Titan is both 3S and 4S configuration with external BEC and in both instances it has functioned correctly using the BEC on/off switch appropriately for each configuration.
                      //

har selv fløyet mye med titan 30, den leverer 1.5A via BEC og var nok til 4 servoer i en mini funtana

i manualen står det at titan 30 f.eks. leverer nok strøm til max 5 servoer.

men jeg skulle likt å visst hva som menes med 12V.....
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

i den linken her på spesifikkasjonene på titan http://www.aircraft-world.com/prod_d...itanmanual.htm så står det
                        Hardware Specs:

*5.0V 1.0~3.0A BEC Circuit
                        (5 servos max, 2 servos at 12V)

*Over-Temp Protection: Soft Cutoff@80C

*Max Motor RPM (2-pole): 100,000
                        *Voltage Ranges:
                        10A-30A: 5~10 cells Ni~, 2~3 Cells Lithium
                        50A, 80A BEC: 5~12 cells Ni~, 2~3 Cells Lithium
                        50A, 80A OPTO: 5~18 cells Ni~, 2~5 Cells Lithium
                        Current Continuous: As Rated
                        Current Peak 10 sec: Rated + 20%

og slik jeg ser det så må det være med 12V inn altså 3s.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        + diverse små ting

Comment

• Alf Surdal
                          • May 2005
                          • 680

ja jeg har sett det tyor, men kan ikke få det til å stemme. da burde jeg gått i bakken for lenge siden..

kan det være max 2 stk standard servoer på 3s som menes?? microservoer trekker vel en del mindre strøm.

i hyperion sukhoi 31 manualen min er det anbefalt å bruke titan 20 esc og 4 stk waypoint 060 servoer. tviler på at de hadde anbefalt det vis ikke bec klarer å levere nok strøm til dem.
                          Alf Surdal
                          Hovsherad

Comment

Working...