Unconfigured Ad

Collapse

Kamera

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nomore
    • May 2006
    • 517

Rally-Kåre er en stor inspirasjon for at eg begynner med FPV hvertfall.
    Flotte filmer du lager!
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• bajas
      • Aug 2009
      • 54

Jeg andbefaler at alle som tror på 2.4 video og 2.4 RC-sender å prøve dette på et veldig stort jorde og med en RC-motager som de ikke gråter hvis brenner ingengen...heheheh..

Det er en god regel for FPV og utstyr:
      Jo flere hertz du har mellom video og styring desto bedre,

Når det kommer til merker så har jeg selv en 9C og det er merklig med det, de fleste som flyr FPV har en slik en...
      Jeg er SUPER-fornøy med min etter at jeg byttet fra en Hitec Eclipse 7.

Har selv også en GOPRO og har INGEN planer om å kjøre noe signal ned til bakken via dene før de har kommet med en ny firmware.

Comment

• chrstein
        • Jan 2010
        • 37

Blir nok 9C på meg og da.
        Bajas; hvorfor vil du ikke bruke video-ut muligheten på GoProen?! Kan det være no problem tror du? Må jo være genialt å så gjennom samme "øyet" som tar opp HD-videoen.
        Christoffer
        Dingseblogg http://christoffer.iflogg.com/
        Fotosiden http://christofferfoto.com/
        Haugaland Modellklubb

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by chrstein
          Bajas; hvorfor vil du ikke bruke video-ut muligheten på GoProen?! Kan det være no problem tror du? Må jo være genialt å så gjennom samme "øyet" som tar opp HD-videoen.
          Helt klart en fordel å se det man skal filme, videre leverer GoPro kameraet vesentlig bedre bilde kvalitet til downlinken enn det meste som brukes som FPV kameraer der ute i dag.

Det eneste problemet som du kan oppleve er at ved bruk av live video så kan det hende at kameraet bli stående på etter at jeg hadde koblet fra USB/PWR og normal power off fungerte ikke - da var det bare å ta ut/inn batteriet og alt er OK
          Dette har skjedd et fåtalls ganger når jeg testet kameraet og er ingen ting å henge seg opp i.
          Ellers funger løsningen perfekt.

Skal du vente på en Firmware Upgrade så kan du vente lenge - den siste kontaktene jeg hadde med GoPro (ca 1 mnd siden) var ikke "oppmuntrende" i.h.t. en oppgradering i nær fremtid. (FPV stå ikke øverst på prioriterings listene deres)
          Last edited by Quadrocopter; 20-04-10, 15:48.

Comment

• chrstein
            • Jan 2010
            • 37

Det høres bra ut! Har du brukt ditt GoPro mye på denne måten? Kan ikke se for meg at elektronikken i Video TXen skulle kunne skade kameraet, den er jo tilpasset bittebittesmå kameraer.
            Har du lagt ut noen inspirerende videoer på nett forresten, linker?
            Christoffer
            Haugaland Modellklubb

Comment

• chrstein
              • Jan 2010
              • 37

Takk til alle dere dedikerte forumdeltakere som gidder å hjelpe forvirrede nybegynnere som meg selv igang! Dere gjør dette forumet gull verdt! :0)
              Christoffer
              Haugaland Modellklubb

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Det høres bra ut! Har du brukt ditt GoPro mye på denne måten? Kan ikke se for meg at elektronikken i Video TXen skulle kunne skade kameraet, den er jo tilpasset bittebittesmå kameraer.
                Har du lagt ut noen inspirerende videoer på nett forresten, linker?
                Jeg hadde en lang dialog med GoPro for å få tak i ny FW, men det var TinyD som fant mod'en på nettet, jeg gjorde noen tester for TinyD siden han allerede hadde et kamera i bestilling (du kan sjekke tråden hans - Mitt MK L4-ME, der ligger det noen videoer)
                Ser at det allerede er firmaer der ute som selger ferdige Video og USB kabler for live video fra GP'en (finner adressen til disse lenger ned i Quad tråden)

De fleste videoene hos meg er langs gulvet i "lab'en" min hvor GP'en henger i nesen på Hexapod'en og jeg vet ikke hvor interessant det er å se Hex'en jage "hybelkaniner" under senga

Jeg er en tekno freak som elsker å få det tekniske til å virke - andre får kose seg med opptak og video redigering
                Last edited by Quadrocopter; 20-04-10, 22:54.

Comment

• Guest

#38 Unapproved
                  Gopro

Hei godtfolk.
                  Takk til Quadrocopter for bidrag med løsning ang. Gopro kameraet...Har et splitter nytt gopro liggende og vente på og bli satt i Twinstaren
                  Løsningen med live out er i og for seg til og leve med men litt irriterende det interne osd som blir i bilde. Batteriet er i og for seg greit, med et digert kamera-icon kunne jeg vert foruten..
                  Opnet firmwaren i word og det openbarte seg mye tall og tegn...Tro om noen data-guruer kan fixe noe der???
                  Forøvrig venter jeg på 2.5mm RGB plugg og usb med 90 graders vinkel som er et sted i verden på vei til meg. Må ha dette fordi Goproen skal settes på pan/tilt fra readymadeRC...
                  Spørsmål til Quadrocopter: Ok og bruke +5V i usb slik at Goproèn får strøm fra extern kilde under opptak og live out???
                  Takker for svar

Comment

• bajas
                    • Aug 2009
                    • 54

Det er av to grunner:

1. Driftsikkerhet. Jeg stoler rett og slett ikke på at dette fungerer en hel flytur. Når man har fløyet litt FPV så lærer man fort at man må minimere kilder til feil..hehehe.. Bare det at man må "lure" kamera for at det skal fungere er litt skremmende for meg. Og at det er et batteri til som kan gå tomt....og så videre...
                    Med et CCTV-camera som man vanlighvis bruker så er det "strøm in, video ut". Er klar over at det skjer feil her også...hehhehhe... men mye mer stabilt hvertfall i mitt hode.
                    For jeg har flere ganger opplevd at ting blir "svart" når jeg flyr og det er "like morro hver gang"..

2.Alt for mye "knoting" på stripa.. når man skal ha det til å funke så må man ut med kabel, inn med kabel, på, ut med kort, inn med batteri, danes en dans, synge en sang, sette inn kort.... du forstår.
                    Liker det med å trykke på en knapp og ferdig.. Har brukt et Aiptek en stund og bare det blie mye trykk og vri.. GoPro er jo så enkel at det nesten er syndig å komplisere det..

Og det er bare å stille begge kameraene slik at de ser cirka det samme.. Når man flyr så klarer man ikke 100% framing alikevell.

Det man kan for å roe nervene med punkt 1 er jo å få deg en signal-switch på flyet mellom de to kameraene..

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

En del feil som må korrigeres:
                      Originally posted by bajas
                      ........Bare det at man må "lure" kamera for at det skal fungere er litt skremmende for meg
                      Kamera virker hele tiden - grunnen til at du en skjeden gang må ta ut batteriet er at kameraet ikke slår seg AV men blir stående på!

. Og at det er et batteri til som kan gå tomt
                      Du bruker ikke det interne batteriet - driftspenningen til kameraet hentes gjennom USB kabelen og på samme måte som det gjøres ellers.
                      Fordelen er at skulle du få problemer med tilførsels spenningen grunnet kabelbrudd e.l. så vil batteriet i kamera ta over og du har stadig bilde - redundans.

Med et CCTV-camera som man vanlighvis bruker så er det "strøm in, video ut". Er klar over at det skjer feil her også...hehhehhe... men mye mer stabilt hvertfall i mitt hode.
                      GP'en er designet for å operere i meget røffe forhold med mengder av harde støt og vibrasjoner - et vanlig "CCTV" kamera er laget for å stå stille og fastmontert på veggen.
                      Hadde du gjort den samme med "CCTV" kamera som man gjør med GP'en så hadde vært defekt etter noen minutter!

Alt for mye "knoting" på stripa.. når man skal ha det til å funke så må man ut med kabel, inn med kabel, på, ut med kort, inn med batteri, danes en dans, synge en sang, sette inn kort.... du forstår.
                      keep it simple: 1 kamera - 1 sender - 1 mottaker
                      Last edited by Quadrocopter; 21-04-10, 13:13.

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by Deltadeville
                        ...Spørsmål til Quadrocopter: Ok og bruke +5V i usb slik at Goproèn får strøm fra extern kilde under opptak og live out???.....
                        Riktig - det er måten det gjøres på, hvis jeg ikke tar feil så virker GP'en helt ned til 3.3V på USB pluggen.
                        Last edited by Quadrocopter; 21-04-10, 13:09.

Comment

• chrstein
                          • Jan 2010
                          • 37

Quadrocopter;

Høres fint og flott ut synes jeg!
                          Da gjenstår kun ett avgjørende spørsmål slik jeg ser det;
                          -Må GoProen brukes UTEN beskyttelseshuset når man skal koble det opp slik du beskriver? Finner ingen gode bilder på nett av det vann- og støtsikre huset..men tipper det må av for å komme til kontaktene på kameraet?!
                          Christoffer
                          Haugaland Modellklubb

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

........Da gjenstår kun ett avgjørende spørsmål slik jeg ser det;
                            -Må GoProen brukes UTEN beskyttelseshuset når man skal koble det opp slik du beskriver? Finner ingen gode bilder på nett av det vann- og støtsikre huset..men tipper det må av for å komme til kontaktene på kameraet?!
                            Du må ofre det "vann sikre" huset siden pluggene kommer så langt ut til siden at det ikke er plass til dem inne i selve huset.
                            Hvis du trenger å bruke GP'en i vann vil jeg anbefale å kjøpe et nytt hus - koster en 250-300 kroner fra USA.
                            Da kan du lage et par små hull til pluggene i siden på beskyttelses huset og du vil stadig ha full beskyttelse mot alt unntatt rennende vann.

Det kommer et nytt bakstykke med LCD slik at du kan se hva som er filmet uten å koble til PC'en. Dette displayet er ekstrautstyr så det krever at GP'en får en ny beskyttelses kasse - kanskje dette blir en utgave som gir mulighet til plugger i siden....

Hvis man er meget fingernem og god med loddebolten så kan man modifisere kablene enda mer slik at de vil passe inn i boksen - men det krever et hull i alle tilfeller.

Comment

• chrstein
                              • Jan 2010
                              • 37

Sant nok, hehe, jeg var ikke klar over at ekstra hus er så billig.
                              Da kan man selvfølgelig spandere et par hull i huset og fremdeles ha et like støtsikkert kamera!:0) Har aldri hatt noe dragning mot undervannsflyging uansett!;0)
                              Christoffer
                              Haugaland Modellklubb

Comment

• chrstein
                                • Jan 2010
                                • 37

Originally posted by Rally-Kåre
                                Eg flyger med Futaba 9c (krystalftitt) og Futaba R319DPS med 4m antenne, som gir UUUTRULEG rekkevidde
                                Har grublet litt rundt valg av radio for FPV. Jeg har ikke lyst å kjøpe en relativt dyr 35Mhz radio, da alt annet fungerer utmerket med min Spektrum DX7 som jeg er fornøyd med.
                                Derfor tenker jeg å kjøpe en rimelig 35Mhz og beholde min DX7, tror det er beste løsning.

Har tenkt på Futaba 6EXP som koster under tusenlappen brukt. Med 3-kanals fly så har jeg da 3 kanaler til over til kamerastyring etc.
                                Men hva sier ekspertene, har 6EXP god nok rekkevidde og de funksjonene som jeg vil trenge til å styre et PTZ kamera?!

Hadde vært fint med innspill her, for jeg er helt fortapt i radiojungelen, hehe
                                Liker min DX7 og ønsker å beholde den da den vil bli mest brukt uansett.

Takk
                                Christoffer
                                Haugaland Modellklubb

Comment

Working...