Unconfigured Ad

Collapse

Modellflybygging på skolen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purple
    • Nov 2004
    • 298

Modellflybygging på skolen

Jeg er lærer for en 4. klasse i Alta og fant ut at modellfly er sikkert interessant for elevene. Det passet bra siden vi hadde tema om flyvende objekter. Før jul tok jeg kontakt med Ultramicro for å høre om de kunne hjelpe meg med å skjære ut fly (BUMP) i depron. Og det gjorde de, GRATIS! Det var over all forventning (Så jeg kjøpte en Micro BearCat ), Tusen Takk til de!

I går begynnte vi med byggingen, og det gikk ikke mer enn 3 timer så var flyene dekorert og satt sammen. Siden jeg brukte UHU-Por var det jeg som satte flyene sammen og var absolutt flaskehalsen.

Meningen er at disse flyene skal være glidefly og vi skal ha en konkurranse hvor vinnerene får dekorere ett nytt fly som jeg setter radioutstyr i så vi får flydd litt innendørs også!

Kommer med noen bilder etter hvert!
    Cheers,
    Tore, Alta
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

Slutter meg til takken til UltraMicro, men også en stor takk til deg som på en flott måte bringer dette inn i skolen.
    Vi trenger å få inn tekniske fag i skolen på en måte som interesserer elevene, og hva er vel mer interresant for en flokk gutter og jenter enn modellfly!
    Håper slike tiltak kan spre seg mer i vårt lange land.
    Kunne du være interessert i å få tilsendt læreboken Modellfly av Ottar Stensbøl så si i fra, vi donerer gjerne noen eksemplarer.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

Comment

• Alfalfa
      • Jul 2002
      • 988

Heisann!
      Dette er bare helt fantastisk bra gjort!! Både av deg og UM!!

Jeg tipper det var mange som fikk tent en liten "gnist" og ble rimelig nysgjerrige på "neste steg" med fjernstyring og motor!

Nevn noen andre hobbyer som favner over så mange forskjellige fagområder...
      Mekanikk, fysikk (meteorologi/aerodynamikk), elektronikk osv...

Dette er glimrende!

Comment

• Celtic-Griffin
        • Oct 2004
        • 873

Good effort Purple - why not take a step further and teach your pupils the joys of building and flying gliders in balsa - if I can help with some small models(donation) take contact - I remember the joys of my first model at a similar age (over 50 years ago)
        Ken Bates
        Never Mind the Label

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Originally posted by tema95
          ..... og hva er vel mer interresant for en flokk gutter og jenter enn modellfly!
          Om jeg skal dømme etter de som frekventerer mitt hjem så skulle jeg si det meste annet, som TV etc

Men ellers syns jeg dette er et flott tiltak, en skikkelig avhengighetsskapende hobby som suger fra sparepengene holder dem unna flaska.

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

Kjempebra tiltak!!

I Drøbak er det en flittig gjeng damer som holder julegavekurs hvert år (deriblant min kjære fritidskoordinator). Hun lurte på om jeg kunne finne på noe lurium de kunne bygge, hvor jeg sporenstraks kastet meg over AutoCAD og lagde tegninger til to forskjellige fly, en Spitfire og en Mustang..
            De er av typen flat kropp som man lager en "slot" til å træ inn vinge og stab. Jeg handlet 100 flak 2,5mm balsa fra Junaiten til en slikk og ingenting. Stor suksess!!
            Barna måtte skjære ut kropper, vinger og stab, for så å male/tusje dekor.
            De kjøpte inn blylodd (fiske-varianten) som de måtte bruke for å få riktig tyngdepunkt.

Tror det var mange som fikk fly-byggesett til jul i Drøbaks-området )

Man MÅ ikke gjøre det mere avansert enn det! De brukte ca.1-2 kvelder på å få flyene sine flydyktige. Det var litt kaos i gangene der en stund, men sånn er det jo bare!
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• purple
              • Nov 2004
              • 298

Hallo

Jeg takker for hyggelige svar. Det var arti å se hvor elevene koste seg med byggingen. Desverre fikk vi ikke satt på haleror før de ble ferdige, men det gjøres i morgen. Har noen bilder:
              http://rt68.hifm.no/kbf/tore/bilder/...ekt/index.html (Har fått lov til å poste bilder av elevene fra foreldrene)

Ellers har jeg takket ja til tilbudene fra Terje og Ken. Skolen takker veldig for tilbudene og ser fram til å motta de!

Skal se om vi ikke får filmet noe fra konkurransen! Og muligens også "premien".
              Cheers,
              Tore, Alta

Comment

• sjaa
                • Feb 2006
                • 601

Dette så supert ut..

Veldig bra tiltak, utfra bildene så det ut som elevene hadde det storartet.
                Husker tilbake til ungdommen hvor moro vi hadde det når vi fikk lov til å lage papirfly, så dette har jeg tro på..

Noe sier meg at elevene hadde en over gjennomsnittlig motivert lærer i disse timene

Mvh
                Lærer´n
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

Comment

Working...