En liten omtale av flyet etter dagens vellykkede tur til stripa.
Byggingen av flyet gikk meget greit, og jeg møtte ingen problemer. Følg byggebeskrivelsen, gjør ting i riktig rekkefølge, og alt går greit. Enkelte ting måtte fikses på underveis; forsterke rundt pinnefeste og hengsle balanserorene på nytt. Jeg regner ikke dette som problemer da jeg viste om det på forhånd etter å ha lest en del om flyet på rcgroups.com.
Jeg har brukt følgende utstyr i flyet:
Phoenix 25 ESC
Hyperion Y22L kv4400 motor giret 6,5:1 med APC 11x7E proppell
Hitec HFS05MS mottaker
Tower Pro SG90 servoer
POLYMAX 3S 2200 batterier
ParkBEC
Jeg måtte bruke all "leiren" som fulgte med i nesa for å balansere flyet, og med de relativt tunge (197g) batteriene endte flyet på 810 gram. Dette er 80 gram mer enn maks anbefalt flyevekt, men utfra andres rapporter skulle ikke dette føre til noen problemer.
Flyet ble bygget "full house", dvs med valgfritt sideror. Jeg bruker og det valgfrie understellet.
Første flyturen gikk i litt for lite lys sist fredag kveld. Siden flyet er i mørk olivengrønn farge gjorde dette at jeg hadde endel problemer med å se flyet, og jeg stressa litt underveis. I tillegg hadde jeg klart å legge inn for mye nedtrekk når jeg forsterka rundt motorpinnen, så jeg måtte bruke mye høyderor ved pådrag. Etter to runder rundt plassen fikk jeg "landa" flyet. Inspeksjon viste at det ene festet til understellet hadde løsnet, ingen skader utover det.
Skader og feil på flyet ble utbedret. Motorfestet reiv jeg løs og limte inn på nytt, jeg forsterka med glassfiber når jeg limte det inn igjen. Begge festene til understellet ble festet på nytt med gode mengder epoxy, det viste seg at fra fabrikk var disse festet med to små dråper CA.
På søndag fløy jeg en "2nd maiden" som gikk meget greit, men det blåste litt mye så jeg fikk ikke prøvd så mye spennede. Flyet håndterte dog vind meget bra til å være en liten parkflyer.
I dag fikk jeg endelig prøvd flyet skikkelig, og jeg må si at jeg er meeeget, om ikke særdeles, fornøyd. Jeg fløy tre turer på omtrent 10 min hver. Flyet har uendelig vertikal, roller raskt nok, og tar enorme looper. Jeg kan fly sakte og flyte rundt, eller dra på og fly fort. Skikkelig fort går det riktignok ikke, flyet har tross alt en ganske stor nese å bremse med. Takeoff er på 2-3 meter fra den noe ujevne og mosebefengte stripa til Albatross RC (flyfeltet ellers er 1. klasses!), landinger er behagelige. Kommer inn med litt turtal, og kutter motoren 10-15 cm over bakken. Selv med vekten jeg har på min modell er den en "floater".
Det eneste negative med flyegenskapene er et lite effektivt sideror. Stallturn måtte gjenomføres med en del motor for å "komme over", uten motor flikket flyet over på rygg.
Min flyerfaring er ikke all verden, etter at jeg begynte å fly igjen for et drøyt år siden har jeg bare flydd en parkzone cub og GWS Tiger Moth 400. Moth'en flyr omtrent like snilt, om ikke snillere, som en E-starter. For meg var det uproblematisk å gå fra Moth'en til thunderbolten.
Min konklusjon etter et langt innlegg er at flyet anbefales på det varmeste for den som vil ha en warbird litt større enn GWS sine, som er meget pen å se på, og som flyr meget bra.
Til slutt et par bilder, noe begrenset kvalitet da de er tatt med mobilkamera som var det eneste jeg hadde for hånden.
By the way, i dag dukket det opp en annen E-Flite modell i posten. En mini ultra stick som skal motoriseres med en AXI 2808/24.
Byggingen av flyet gikk meget greit, og jeg møtte ingen problemer. Følg byggebeskrivelsen, gjør ting i riktig rekkefølge, og alt går greit. Enkelte ting måtte fikses på underveis; forsterke rundt pinnefeste og hengsle balanserorene på nytt. Jeg regner ikke dette som problemer da jeg viste om det på forhånd etter å ha lest en del om flyet på rcgroups.com.
Jeg har brukt følgende utstyr i flyet:
Phoenix 25 ESC
Hyperion Y22L kv4400 motor giret 6,5:1 med APC 11x7E proppell
Hitec HFS05MS mottaker
Tower Pro SG90 servoer
POLYMAX 3S 2200 batterier
ParkBEC
Jeg måtte bruke all "leiren" som fulgte med i nesa for å balansere flyet, og med de relativt tunge (197g) batteriene endte flyet på 810 gram. Dette er 80 gram mer enn maks anbefalt flyevekt, men utfra andres rapporter skulle ikke dette føre til noen problemer.
Flyet ble bygget "full house", dvs med valgfritt sideror. Jeg bruker og det valgfrie understellet.
Første flyturen gikk i litt for lite lys sist fredag kveld. Siden flyet er i mørk olivengrønn farge gjorde dette at jeg hadde endel problemer med å se flyet, og jeg stressa litt underveis. I tillegg hadde jeg klart å legge inn for mye nedtrekk når jeg forsterka rundt motorpinnen, så jeg måtte bruke mye høyderor ved pådrag. Etter to runder rundt plassen fikk jeg "landa" flyet. Inspeksjon viste at det ene festet til understellet hadde løsnet, ingen skader utover det.
Skader og feil på flyet ble utbedret. Motorfestet reiv jeg løs og limte inn på nytt, jeg forsterka med glassfiber når jeg limte det inn igjen. Begge festene til understellet ble festet på nytt med gode mengder epoxy, det viste seg at fra fabrikk var disse festet med to små dråper CA.
På søndag fløy jeg en "2nd maiden" som gikk meget greit, men det blåste litt mye så jeg fikk ikke prøvd så mye spennede. Flyet håndterte dog vind meget bra til å være en liten parkflyer.
I dag fikk jeg endelig prøvd flyet skikkelig, og jeg må si at jeg er meeeget, om ikke særdeles, fornøyd. Jeg fløy tre turer på omtrent 10 min hver. Flyet har uendelig vertikal, roller raskt nok, og tar enorme looper. Jeg kan fly sakte og flyte rundt, eller dra på og fly fort. Skikkelig fort går det riktignok ikke, flyet har tross alt en ganske stor nese å bremse med. Takeoff er på 2-3 meter fra den noe ujevne og mosebefengte stripa til Albatross RC (flyfeltet ellers er 1. klasses!), landinger er behagelige. Kommer inn med litt turtal, og kutter motoren 10-15 cm over bakken. Selv med vekten jeg har på min modell er den en "floater".
Det eneste negative med flyegenskapene er et lite effektivt sideror. Stallturn måtte gjenomføres med en del motor for å "komme over", uten motor flikket flyet over på rygg.
Min flyerfaring er ikke all verden, etter at jeg begynte å fly igjen for et drøyt år siden har jeg bare flydd en parkzone cub og GWS Tiger Moth 400. Moth'en flyr omtrent like snilt, om ikke snillere, som en E-starter. For meg var det uproblematisk å gå fra Moth'en til thunderbolten.
Min konklusjon etter et langt innlegg er at flyet anbefales på det varmeste for den som vil ha en warbird litt større enn GWS sine, som er meget pen å se på, og som flyr meget bra.
Til slutt et par bilder, noe begrenset kvalitet da de er tatt med mobilkamera som var det eneste jeg hadde for hånden.
By the way, i dag dukket det opp en annen E-Flite modell i posten. En mini ultra stick som skal motoriseres med en AXI 2808/24.
Comment