Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg har nå flydd min wingo en god del og vil gjerne oppnå mer kjøretid. Er det mulig å koble inn et mottakerbatteri når man kjører med kjørebatteri?
Vanskelig formulering her, men håper at noen skjønte dette. Er redd for å sette på batteriet i batteri inngangen mens kjørebatteriet er koblet inn
Var litt vanskelig sagt ja...
Men, mener du at du vil bruke et separat mottakerbatteri, og at du pr i dag leverer strøm til mottakeren fra regulatoren?
I så fall er svaret delvis ja. Du kan koble inn et eget mottakerbatteri, men da må du ta fram kabelen som går fra regulatoren til mottakeren, og der skal du kutte den røde lederen først.
Men vil du oppnå mer flytid med dette? Nei, ikke mer enn noen få sekunder siden RX og servoer bruker lite strøm i forhold til motoren. Og modellen blir tyngre.
tenkte meg det ja. Fikk et tips fra en om å sette inn mottakerbatteri og tenkte det var best å høre med dere her. ingen vits hvis det ikke forlenger flytid. Takk for svar
Man setter gjerne inn et eget mottakerbatteri hvis det er for mange servoer i flyet i forhold til hvor mye strøm den innebygde BEC(BatteryEliminatosCircuiten) i regulatoren klarer å levere.
Mange av de små regulatorene med innebygd BEC er spesifisert til å belastes med maksimalt 3 servoer hvis man brukes 3S LiPo til motordriften, kanskje derfor det er nevnt for deg?
har selv en wingo. flyr den med polyquest 3S 2600 pakke. har da flytid på langt over 20 min, uten og spare på gassen.
hvilket batteri og motor bruker du?
William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
Man setter gjerne inn et eget mottakerbatteri hvis det er for mange servoer i flyet i forhold til hvor mye strøm den innebygde BEC(BatteryEliminatosCircuiten) i regulatoren klarer å levere.
Mange av de små regulatorene med innebygd BEC er spesifisert til å belastes med maksimalt 3 servoer hvis man brukes 3S LiPo til motordriften, kanskje derfor det er nevnt for deg?
hva mener du med "små" regulatorer? jeg har forstått det slik at en kanskje pusher grensene litt med 4 servoer på 3s, men det er jo litt synd da mange modeller ofte krever 2 balanserorservoer for å få fine og slarkefrie overføringer.
Alf: Med "små" regulatorer regner jeg sånn ca opp til 40A. (Meget ca ) Andre kan sikkert ha andre tall for det.
De "større" regulatorene har stadig oftere ingen BEC-kretser, men er heller av Opto-typen siden man uansett kjører 5S - 12S LiPo på dem. Da er BEC uaktuelt uansett, og det er viktigere å få isolert "støyen" fra ESC fra spenningen dem ellers ville ha felles med RX og servoer. Vekt er ikke så kritisk heller.
Det fins større ESC med BEC, men jeg ser ikke helt vitsen med det. Og på samme måte fins det Opto-ESC`er for lavere ampere-styrker å velge i. Så det er litt generelt det jeg nevner... og når jeg snakker om "generelt" tar jeg dessverre alt for ofte utgangspunkt i mitt eget ståsted. Skjønner at jeg kan forvirre mer enn jeg oppklarer i blant, beklager det.
Sidesprang: Hvis man myser litt på tilgjengelig utstyr og modeller har i alle fall jeg lagt merke til at det store volumet av ARF for elektro-drift vaker i størrelse opp til 1 meter vingespenn. Det er omtrent den størrelsen man kan fly med 3S LiPo og dermed ennå bruke innebygd lineær BEC. Og dermed igjen holde et prisnivå som er spiselig for dem som har hobbyen som hobby og ikke "tar helt av" som enkelte av oss gjør...
Når man evt tar steget opp til .40-klassen og større stiger behovet for investeringer ganske bratt, nå begynner det å bli behov for UBEC og annet snacks til høyere summer enn det mange er villige til å bruke på en fritidssyssel. Da klarer man seg ikke med det jeg (uten forkleinelse for noen!) kaller "mindre" saker. Dyr lader er bare en av sakene man "må" ha osv. Da begynner man på det som er "større" oppsett.
Av samme grunn strekker man (jeg nevner ikke hvem "man" er... ) grensene litt og bruker 4 servoer i et mindre oppsett der det strengt tatt er speccet max 3 servoer som last. Siden alternativet blir tyngre og dyrere, og mer kompleks. Så flyr vi videre og alt fungerer ofte bra mens vi egentlig har spist opp den sikkerhetsmarginen produsentene nesten alltid legger i speccen sin.
Det er ikke enkelt å mene noe om hva som er rett og galt, smått eller stort. Jeg har selv latt en CC-ESC jobbe med å drive 6 middels lastede servoer istf 3 som den var speccet til. Og det ble ikke skremmende varmt og jeg logget heller ikke noen feil under testen. Likevel tør jeg ikke å bruke den mot 6 servoer i praksis eller anbefale andre å gjøre det. Det jeg konkluderte med var at BEC-kretsene fungerte bra og holdt speccen
Nå får du jo en ubec fra elefun for 130+22kr. Noen minutters lek med loddebolt og du har en egen dedikert BEC-krets som tåler langt mer enn 3 servoer. Den kan jo også bli med i senere prosjekter.
joo: grunnen til at jeg spør er at jeg har et par titan 30 regulatorer der jeg i formosaen i alle fall har fire servoer. har ikke tenkt så mye over om jeg overbelaster den tidligere, men jeg har en del problemer med flyet i form av glitch og ujevn motorgange, men har ennå ikke klart å finne frem til årsaken. (har fortsatt mange feilkilder som skal testes ut..) så vidt jeg husker skal man kunne drive 5 servoer + gyro med den regulatoren, men det har vært litt diskusjon rundt det tidligere. husker ikke hvor jeg fant den informasjonen, rett meg gjerne opp vis det synes åpenbart feil.
beklager å avspore tråden ..
by the way, kan noen forklare meg forskjellen på UBEC og OPTO?
Alf: jeg må bare innrømme/nevne at jeg ikke har blitt glad i Hyperion sine regulatorer... Har testet noen av dem og tror jeg holder meg til Jeti videre. Uten at jeg skal påstå at det er den som er problemet i oppsettet ditt Derimot har motorene fra Hyperion overbevist meg!
Har vel nevnt det før et eller annet sted på forumet, selv på multipolede motorer kan det være en fordel å kjøre med "soft timing" for å få Hyperion ESC`ene til å throttle penere.
UBEC er en egen gadget som man kobler i parallell med motorbatteriet og lar denne saken levere strøm til RX og servoer. Det krever at man enten har Opto-ESC eller kobler vekk den røde lederen på kabelen mellom ESC og RX. Her er en test av noen UBEC`s: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=132
En Opto-regulator har ikke innebygd krets (BEC) for å generere den spenningen som trengs for å drive servoer og mottaker. I tillegg er signal-pulsene isolert fra mottakeren ved hjelp av Opto-kobler. En Opto-kobler gir et galvanisk skille (ikke noen kobberforbindelse) mellom RX og ESC. Inne i optokobleren er der et trinn som bruker lys for overføring av signalene... Fordelen med det er at man har mindre risiko for at støy fra ESC skal lage problemer i mottakeren.
dette var meget oppklarende! Det var også en bra artikkel du har laget om UBEC og tester av disse, igjen meget oppklarende!
skal prøve soft timing i formosaen min for å ha sjekket ut det og. men hyperion sier det er mulig å prøve har timing på mangepolede motorer (det står riktignok ikke noe om at det er anbefalt)
Godt at du fikk nytte av artikkelen
Generelt gjelder regelen at man bruker soft timing på motorer med få poler og hard timing når der er mange poler. Det som er antydet om å prøve soft timing på motorer med mange poler er bare et tegn på at regulatoren ikke har den beste softwaren... Jeg har ikke prøvd det selv ennå, bare et tips jeg fikk fra en flink elektro-mann i Sverige som tester svært nøye og mye på elektro.
Jeg ble ikke fornøyd med Hyperion Titan50 på en Hyperion 3025/10 og bytta til Jeti og ble fornøyd. Men jeg hadde Hyperion-regulatoren på hard timing selvsagt... får sette den tilbake og prøve den igjen.
Må legge til at jeg lå på rundt 50A på full gass, og at Jetien var en 77A.
prøvde soft timing i formosaen i dag. hadde fortsatt ikke helt jevn motorgange, muligens en ørliten forbedring fra forrige tur. hadde imidlertid ikke noen merkbare glitch, vanskelig å si om det skyldes timingen eller tilfeldigheter, men nå er dette første turen jeg har hatt uten merkbare glitch..
mulig jeg prøver å bytte motor eller skruene som moteren er festet med. har en ørliten mistanke om at skruene kanskje er noe lange og dermed kan stikke borti viklingene.. skruene fulgte med et motorfeste i tre, men godset der var vel noe tykkere enn det i aluminium som jeg bruker nå så skruene stikker kanskje noe lenger inn.
finnes det noe regel om hvilken frekvens regulatoren skal kjøre på? hyperion har valg mellom 8 og 16 kHz. kjører på 16 på outrunneren, men jeg har lagt inn 8 på Megaen som står i strykeren sammen med soft timing.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment