Litt info om et prosjekt som jeg har jobbet med en god stund... Flyet er et shortkit i isopor produsert av IMA i Belgia. De sluttet desverre sin produkson 31.12 04, men jeg fikk tak i mitt kit fra www.modellbau-steinhardt.de
Litt data:
Vs: 170cm
Vingeareal 30,5 dm2
2 x ST 2212/1000Kv
Batteri: 3s 4000mAh
Styres med høyderor + balanseror + throtle
Har også laget retracts, som jeg håper jeg skal få til å fungere....
Flyet er bygget av isopor som var delvis ferdig tilskåret, cocpit og neseparti er laget for hånd. Ellers er blyet dekket av 25g glassfiberduk som er lakket med vannbaset gulvlakk. Dette for å gi en finere ytterflate og for å gi ekstra styrke til konstruksjonen.
Og det har fløyet!! Hadde jomfrutur på lørdag: Etter å ha gitt full gass tok det kun 6-7 meter før det var i luften med bra stigning, ikke noe å si på motorkraften. Jomfruturen ble litt kort, da jeg hadde flere glitches som gjorde at nervene ble satt enda mer i helspenn. Jeg kunne ihvertfall konstatere at den var lettfløyet og stabil i luften, og at jeg hadde truffet bra med CG. Kan cruise på halv throttle, så det skal være nok power til å komme ut av uforutsette situasjoner.
Laningen på jomfruturen var ikke så pen, så derfor må jeg bytte ut carbonleggene med metall. Har hele tiden forsøkt å spare vekt, men ser nå at den tåler vekten godt. Når jeg har hatt den i luften en gang til så begynner jeg på malejobben, og da er det vel naturlig at the blir SAS, siden F50'en er et valig syn her i Bergen.
Legger ved noen bilder!
Ben_E
Litt data:
Vs: 170cm
Vingeareal 30,5 dm2
2 x ST 2212/1000Kv
Batteri: 3s 4000mAh
Styres med høyderor + balanseror + throtle
Har også laget retracts, som jeg håper jeg skal få til å fungere....
Flyet er bygget av isopor som var delvis ferdig tilskåret, cocpit og neseparti er laget for hånd. Ellers er blyet dekket av 25g glassfiberduk som er lakket med vannbaset gulvlakk. Dette for å gi en finere ytterflate og for å gi ekstra styrke til konstruksjonen.
Og det har fløyet!! Hadde jomfrutur på lørdag: Etter å ha gitt full gass tok det kun 6-7 meter før det var i luften med bra stigning, ikke noe å si på motorkraften. Jomfruturen ble litt kort, da jeg hadde flere glitches som gjorde at nervene ble satt enda mer i helspenn. Jeg kunne ihvertfall konstatere at den var lettfløyet og stabil i luften, og at jeg hadde truffet bra med CG. Kan cruise på halv throttle, så det skal være nok power til å komme ut av uforutsette situasjoner.
Laningen på jomfruturen var ikke så pen, så derfor må jeg bytte ut carbonleggene med metall. Har hele tiden forsøkt å spare vekt, men ser nå at den tåler vekten godt. Når jeg har hatt den i luften en gang til så begynner jeg på malejobben, og da er det vel naturlig at the blir SAS, siden F50'en er et valig syn her i Bergen.
Legger ved noen bilder!
Ben_E
Comment