Unconfigured Ad

Collapse

3 turer med 3 av 4 motorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

3 turer med 3 av 4 motorer

ja da hadde jeg tredje turen på 3 motorer med cargoen idag. to ganger har motor 2 (motor 1= ytterst til venstre, motor 2 innerst til venstre osv osv.) hoppet ut og idag hoppet motor 1 ut. var ikke noe problem å fly på 3 motorer, selv om motoren hang ned etter ledningeneog dro venstre vinge mer ned etter som jeg økte throttle. neida, som sagt ingen problem fylt avfære med 3 av fire motorer. jeg må si at multiplex har ikke gjort noe særlig gjennomtenkt arbeid med motorfestene i cargoen. de er helt grei til direktedrevet speed 400 motorer, men ikke til sine egene multiplex gir.

første flyturen jeg/pappa hadde på cargoen var det så lite motorkraft at det var så vidt flyet holdt seg i lufta og landet hardt i grøfta ved banen. (3000 8,4V NiMh sub-c opp mot 500g) 2 av motorene spratt ut og de to andre var løs. derfor forsterket jeg festene til motorene i forkant, noe multiplex ikke hadde gjordt. motorene med gir skulle bare festes i bakkant, og det var ikke større feste areal enn ca 2cm2 . mao de var nesten løse etter de var limt. alt ble limt med 5 min E-POXY.

andre turen med 2stk 3S Li-Po 2200 mA i paralell, ca. 300g, ble flyet mye sprekere. det skulle være ett eller annet denne gangen også, så høyderorslinken hoppet av, eller EZ`n skrudde seg selv av, og batteriet som ikke var festet med borrelås skle bakover 3-4cm. dette resulterte i at flyet steg fint oppover helt til det la seg på rygg og fortsatte 2-3 fine store ukontrolerte looper, og havnet 30 cm ned i en nesten forsten myr.

til da hadde jeg/pappa en kræsjprosent på 100%, altså kræsjet 2 av to ganger.

de tre neste turene hoppet en motor ut hver tur. først motor 2, så motor øvre delen på giret på motor 2, så siste idag hoppet motor 1 ut.

men, gutter, det er ikke så ille å fly 4 motors fly på 3 motorer! (ihvertfall på denne modellen) hadde jeg skulle tippet hadde jeg trodd det skulle være som å fly på en halv vinge eller noe sånn.
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!
  • william123
    • May 2005
    • 2330

ja, kan man være mer uheldig!
    i tillegg har alle løsnet ca 1 min etter takeoff, så noen lange flyturer blir det ikke.
    litt artig å se på. den ene etter den andre.
    men det er kun de motorene på venstre vinge som har løsnet, rart
    kjøp børsteløse...
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• sfinx
      • Mar 2006
      • 150

Så litt på byggetegningene til Cargo og lurer på om det går å feste motorene med limpistol. Ville da lagt godt med lim i underkant av hver motor. Og kansje litt i fremkanten oppe. Har prøvd dette på en annen modell fra Multiplex. Greit å løsne igjen hvis motor må skiftes. Og det holder.
      Har ellers en Twinstar 2 som jeg flyr med de samme girede motorene og propellene. 3s 4000mAh LiPo. Men her er motorfestene annerledes. Og flyet er sprekt og flyr mer enn 30min.
      Last edited by sfinx; 20-06-06, 23:58.
      Tor A. Jakobsen
      -------------------------------------------------
      If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

egentlig er motorfestene elendige i en cargo. det er egentlig meningen at man bare skal feste motorene med en liten bit bakerst på gearboksen. dette holder ikke. jørgen har limt på en finerbit slik at at han får feste de fremkant også.
        det er sikkert mulig bruke limpistol, men jeg vet ikke hvor godt limet sitter på den slags isopor.
        MPX kunne sikkert kommet opp med en bedre løsning på motorfestet...
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

når det gjelder limpistol og elepor så fungerer det utmerket. har bygd opp hele nesa på easyglider med limpistol men hvis motorene blir litt varme så løsner limet. prøvde å lime fast en børsteløs motor en gang. men motorfeste ble så varmt at limet smeltet
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

nå er det slik at cargoen er ikke laget i samme material som easyglider. det er et annet isoporlignende stoff. ikke like seigt som elapor.
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

Comment

• jørgen123
              • Jul 2005
              • 706

nei, jeg regnet på tower pro børsteløse fra hongkong, og det ble 775 kr, for fire børsteløse og 4 børsteløse ESC fra dualsky eller tower pro. ikke allverdens, men jeg synes liksom jeg har brukt nok penger på flyet. jeg må si jeg var ikke så veldig dreven på elektro, og elektro tilbehør da. så jeg kjøpte disse girboksene fra multiplex til 250kr for to , og i tillegg propeller til 40 kr stk. 17,5x16cm altså 7x6,5. disse propellene er de eneste som passe på girboksene! (uten modifikasjoner)
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• purple
                • Nov 2004
                • 298

Er det mulig å bruke UHU-Por i underkant av motorene? Det går å løsne om en må bytte motor (men vær forsiktig), jeg har også brukt epoksy med hell (og klart å bytte motor med minimalt med skade).
                Cheers,
                Tore, Alta

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Originally posted by william123
                  nå er det slik at cargoen er ikke laget i samme material som easyglider. det er et annet isoporlignende stoff. ikke like seigt som elapor.
                  beklager så bare at det stod på siden til multiplex at den var av elapor. men limpistol fungerer på isopor også. faktisk så bra at den smelter fast i isoporen
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• william123
                    • May 2005
                    • 2330

kanskje det finnes to typer isopor som MPX definerer som elapor?
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

Comment

• Geir J.

#11 Unapproved
                      jørgen 123 har du Cargoen operativ i helga? Holder på å bygge en selv, men er aldri hjemme såpass lenge at jeg rekker å gjøre den ferdig.
                      Skulle gjerne sett litt på din innfesting av motorene.
                      Har selv endret oppsettet slik at regulatoren "ser" to 12V motorer. Dette har halvert strømtrekket og kablingen (lengden).

Comment

• sfinx
                        • Mar 2006
                        • 150

Halvt strømtrekk gir halv effekt.
                        Et lite regnestykke viser at de fire motorene yter grovt regnet 0,4Hk i originaloppsettet (Parallellkoblet). Seriekobling av to og to motorer vil halvere strømtrekket og effekten blir bare 0,2 Hk.
                        Tor A. Jakobsen

Comment

• sfinx
                          • Mar 2006
                          • 150

Originally posted by william123
                          egentlig er motorfestene elendige i en cargo. det er egentlig meningen at man bare skal feste motorene med en liten bit bakerst på gearboksen. dette holder ikke. jørgen har limt på en finerbit slik at at han får feste de fremkant også.
                          det er sikkert mulig bruke limpistol, men jeg vet ikke hvor godt limet sitter på den slags isopor.
                          MPX kunne sikkert kommet opp med en bedre løsning på motorfestet...
                          Har en Smiley fra Multiplex. Samme type "isopor" som Cargo. 400 motorer, 5*4 propeller og 3S LiPo. 15A eller mer pr. motor! De blir varme de! Limt bare med limpistol og har aldri hatt problemer med løse motorer. Og girede motorer med større propeller trekker ikke like mye strøm. Blir ikke like varme.
                          Kan selvsagt lime med epoxy for å være sikker. Sitter meget godt på isopor det også. Men vanskeligere å løsne igjen.
                          Last edited by sfinx; 22-06-06, 11:04.
                          Tor A. Jakobsen

Comment

• william123
                            • May 2005
                            • 2330

det kan du sikkert, men problemet er at det er så liten kontaktflate for å feste motoren at de løsner.
                            girboksen i seg selv blir jo ikke varm
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

Comment

• sfinx
                              • Mar 2006
                              • 150

Blir større kontaktflate hvis en limer selve motoren i tillegg til det originale festet.
                              Tor A. Jakobsen

Comment

Working...