Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Er det noen som vet hvor man får manualen til hitec optic 6
PÅ NORSK? engelsken er ikke helt på topp. Skal ikke all elektronik i norge ha bruksanvisning på norsk?
Skal ikke all elektronik i norge ha bruksanvisning på norsk?
Prøv å si det til f.eks. Graupner
Tror ikke det finnes noen slik regel, har kjøpt masse duppeditter opp igjennom som ikke har hatt norsk bruksanvisning, både på hobbysiden og på andre områder.
Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke jeg har hatt en eneste brukermanual til noen radiostyring på norsk, sorry mac
Hvis man handler på elkjøp så er di pliktige til å ha bruksanvisninger på norsk har jeg hørt. det er vist noen EU regler som sier dette vis jeg ikke tar helt feil.
Ikke bare engelsken som ikke er helt på topp....så vet ikke om det hadde hjulpet..
Norge er ikke medlem av EU..så det er mange EU regulativ som ikke gjelder her.
Men en ting er helt sikkert..det er ikke kjøpeplikt..så det er bare å kjøpe noe annet da..
Nei..for å være litt seriøs..slike lovregler finnes ikke..så det er like greit å innse at engelsk er noe man må forholde seg til i fremtiden..også her i landet..og det skader ikke..å lære seg andre språk
Ikke bare engelsken som ikke er helt på topp....så vet ikke om det hadde hjulpet..
Norge er ikke medlem av EU..så det er mange EU regulativ som ikke gjelder her.
Men en ting er helt sikkert..det er ikke kjøpeplikt..så det er bare å kjøpe noe annet da..
Nei..for å være litt seriøs..slike lovregler finnes ikke..så det er like greit å innse at engelsk er noe man må forholde seg til i fremtiden..også her i landet..og det skader ikke..å lære seg andre språk
olle
Tja, nei.....
Norge har en EØS-avtale, og den bestemmer at vi må godta og implementere (sette i kraft) alle EU-direktiver.
Fra Forbrukerportalen:
Hva kan du kreve av varen?
Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette. Du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet som selgeren har opplyst ved kjøpet, gjennom annonser, på plakater, på emballasjen o.l.
Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen
har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting
har samme egenskaper som en prøve eller modell du har sett på
har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring
oppfyller offentlige sikkerhetskrav
er pakket forsvarlig
er fri for heftelser følges av en forståelig bruksanvisning
Dette har vel ikke vært prøvd rettslig så vidt jeg vet, men det er meget dårlig at importører som selger noe antall av en vare, ikke leverer med bruksanvisning på norsk eller i det minste ett av de skandinaviske språk (IKKE finsk).
Tilføyd: Innenfor en del direktiver kan Kongen i statsråd bestemme at det SKAL følge ed norsk bruksanvisning, dette gjelder f.eks. medisinsk utstyr, trykkbeholdere og (tror jeg) maskiner (i henhold til maskindirektivet).
mener også huske etter at jeg jobbet i radio/tv bransjen at det skal være med en bruksanvisning på norsk på elektroniske ting (forbruker elektronikk)som selges. men skal ikke garrantere dette.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
mener også huske etter at jeg jobbet i radio/tv bransjen at det skal være med en bruksanvisning på norsk på elektroniske ting (forbruker elektronikk)som selges. men skal ikke garrantere dette.
Jeg får nok senderen til å fungere men det hadde vært greiere med norsk manual
Den finnes i hvertfall på svensk, og jeg har helidelen av den manualen kopiert. Mulig jegkan skaffe deg resten også...må bare få tak i vedkommende som jeg kopierte den av
Så etter dette så må en vel legge med vitnemål fra skolen at en har bestått engelsk skriftelig for å få lov å handle fra overnevnte butikk......stilig.
Dette for å slippe å møte i retten etterpå.Vi nærmer oss Amrikanske tilstander og sikkert bra for Advokater og Jurister.
Jo da det finnes et utall av duste regler innen EU som Norge "bare må vedta" og følge ???. Vi er jo ikke medlemmer,men vi har jo denne fantastiske EØS unnskyldningen.
Unnskyld måte bare................
Går nå over til et "Engelsk språkelig"forum for å krangle videre..............
Hmm kan jeg forlange at de skriver på Norsk der siden jeg sitter med en PC i Norge og leser derfra ?????
Tror jeg ringer en Advokat for å avtale fremmøte i retten....
Ha en god dag.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment