Unconfigured Ad

Collapse

Første tur med Sukhoi

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lagenfedraough
    • Nov 2005
    • 5

Første tur med Sukhoi

Skulle ut og prøvefly en Sukhoi SU?? maskin som jeg har fått gratis under bordet fra en på jobben. Er ikke sikker på hverken produsent eller modellnummer, men det er en Sukhoi, tror jeg.

Hadde brukt god tid på å få den nogenlunde flygedyktig, siden jeg ikke hadde samme utstyret som har vært i den før.
    Balanserorene skulle kontrolleres med en merkelig patent med faste stenger som står rett opp i servohornene, men dette passet ikke, så jeg måtte bruke bøtter og spann med epoxy og diverse ekstra deler fra en GWS Corsair, som jeg ikke trengte.
    Det tok litt tid, men virket ganske bra til slutt. Fikk i alle fall rorene til å bli ganske rette i "null" og forholdsvis bra utslag. Det ene roret gikk ikke like langt som det andre, fordi stangen var limt fast inne i det, noe den antagelig ikke skulle vært, men det var ikke nok til å ikke prøvefly den.

Skulle så ut og fly. Motoren, en Axi2212/26 med 10"6" propell gav godt drag, så jeg kastet den ut.

Det steg urovekkende mye når jeg gav gass, men det var nok fordi balanserorene pekte litt ned i "null" men det var ingenting å gjøre med nå. Litt "flaps" er bra å ha til landingen. Justerte ned trimmen på høyderoret for å kompansere, men den var fremdeles litt ustabil.

Flyet vinglet fra side til side, uten å bestemme seg for hvilken side det skulle falle mot, selv om tyngdepunktet var nøyaktig der det skulle være på alle akser.

Fløy noen runder over jordet for å få en liten følelse med maskina. Da skjedde det noe. Jeg skulle gi litt mer throttle, men hørte jeg en blafrelyd fra flyet. Jeg prøvde igjen med ny blafrelyd og et eller annet dalte sakte ned fra luften.
    Å si dale er vel å ta i. Det så ut som at det fløy ganske bra, selv uten motor.
    Jeg tenkte det kanskje var et stort flak av noen av dekalene som satt på flyet, siden de var gamle og tørre og ofte faller av når jeg ser på dem.

Fortsatte å fly, men flyet ble utrolig "sluggish" så jeg bestemte meg for å lande.

Fikk den ned nogenlunde hel, men grunnet uvøren pilot og grovt underlag (bonden hadde ikke asfaltert jordet) fikk den nok et litt kraftig slag mot understellet.
    Gikk bort til flyet og oppdaget noe rart.
    Det ene balanseroret var forsvunnet! Helt borte. Bare stanga til servoen tilbake. Ikke mye hjelp til å styre der nei.

Festet til batteriet løsnet og så godt som forsvant inn i flyet, samtidig som hjulene ble dyttet ca 5cm bakover.
    Måtte ta en tur utover jordet for å se om jeg kunne finne roret. Ca 10 meter fra der jeg stod lå roret. Spjæret på midten og litt brekt.
    Godt gjort at det landet såpass nære, siden flyet var nesten 100 meter borte da det skjedde.

Det gode er at nå har jeg en god unnskyldning til å kjøpe nytt fly, fordi dette "kan jo ikke repareres". Muahahaha.
    Attached Files
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Synd med flyet, men hva er det som ikke kan repareres? En time med 5 min epoxy og kanskje litt balsa eller isopor er alt som skal til for å gjøre denne flyklar igjen.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Lagenfedraough
      • Nov 2005
      • 5

Alt kan repeteres

Alt kan repareres, men jeg kan ikke reparere det hvis jeg skal få godkjent nytt fly.

Egentlig fløy den som et søkke uansett, så er ikke så veldig interessant.

Comment

• hwm
        • Oct 2004
        • 73

den blafre lyden kalles flutter og er antagligvis årsaken til at roret ditt datt av.

Comment

• Lagenfedraough
          • Nov 2005
          • 5

Eller så kan det være at roret var gammelt og sprøtt. Hørte knaselyd i festet når jeg prøvde rorene.
          Flutter forekommer vel heller ikke rett over stall speed? Trodde det hadde noe med luftens hastighet over rorene å gjøre jeg.
          Last edited by Lagenfedraough; 26-06-06, 19:50.

Comment

• hwm
            • Oct 2004
            • 73

flutter er når rorene begyner og slå opp og ned (derfor den karakteritiske blafrelyden)noe som kan rive av hele roret . du skreiv at det skjedde når du ga gass så jeg vil tippe på at det var flutter.

Comment

• Lagenfedraough
              • Nov 2005
              • 5

Et bilde av innfestingen på roret på venste side. Høyre side var mye værre. Den var bare festet litt innerst og litt ytterst.
              Mulig du kaller det flutter, men grunnen til flutteren var nok materialtretthet.
              Vil vel ikke få flutter på noe som er helt i orden og som sitter slik det skal? I alle fall ikke med så lav hastighet. Hadde under halv throttle.
              Flutter er ikke roten til alt som faller av. Noe kan rett og slett være i for dårlig stand.

Valgte med vilje å fly på et sted med trær bak meg, og flere kilometer til nærmeste hus og menneske for å unngå skader på folk og dyr.
              Hadde en følelse for at det skulle gå galt, men jeg er faktisk ganske fornøyd med at det gikk så bra som det gjorde.
              Grunnen til å fly det var som sagt å få godkjent med øvrigheta å kjøpe nytt fly. Derfor har jeg heller ikke planer om å reparere noe på det.

Dro ei strofe om at dette ville aldri bli bra, og masse ødelagt inni. Eneste som virker.
              Attached Files

Comment

Working...