Unconfigured Ad

Collapse

6 servoer på en esc. trenger jeg separat BEC?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

6 servoer på en esc. trenger jeg separat BEC?

Jeg skal sette opp en liten warbird med 6 servoer:

2 på bal.ror (hs-55)
    1 på sideror (hs-55)
    1 på høyderor (hs-55)
    1 på flaps (hs-55)
    1 på retracts (Waypoint W-150MGR)

Jeg hadde planer om å bruke en apache 30A ESC jeg har liggende, men så begynte jeg å lure litt på dette med strømtrekk fra servoene..
    Nå vil jo retract og flaps bli brukt veldig sjeldent, men jeg spør likevel dere oraklene på forumet: Trenger jeg en separat BEC til dette oppsettet?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Kjenner ikke den ESC`en din, men så å si alle rimelige små ESC`er som har innebygd BEC (strømforsyning til RX og servoer) oppgir max 2-3 servoer som belastning ved 3S LiPo.
    Ikke la deg lure av at servoene er små, en del av småservoene bruker svært mye strøm.

Så JA, du må ha UBEC eller eget RX-batteri ihht "boka".
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• TapZ
      • Oct 2005
      • 711

Ok, da dukker det opp et par oppfølgingspørsmål:
      1. Hvis jeg kobler opp ESC og UBEC, er jeg da nødt for å "disable" den innebygde bec'en i ESC'en på noen måte? Jeg bruker nemlig denne esc'en også i en formosa 2, så håper jeg ikke trenger å gjøre noe modifiseringer på den.
      2. Jeg har allerede en billig "Hextronic UBEC" i bestilling fra unitedhobbies.com (http://www.unitedhobbies.com/comersu...idProduct=2059) men det er ikke oppført særlig mye spec bortsett fra at den yter 4A continuous (øøh, kommer ikke på det norske ordet). Noe peiling på om denne vil være god nok? Hvor mange servoer kan man, sånn generelt sett, bruke på en ubec?
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Ja, du må "disable" BEC-funksjonen i ESC`en din når du bruker separat UBEC. Det gjøres vanligvis ved å kutte av den røde lederen i servokabelen som går fra ESC til mottaker. Hvis du ikke vil klippe av noe kan du bruke ei kort servo-skjøteledning mellom mottaker og ESC, og på denne skjøtekabelen kutter du den røde lederen. Dermed har du ikke rørt noe av det originale på ESC`en din, men bruker skjøtekabelen når du bruker UBEC og lar være å bruke den når du bruker den innebygde BEC`en i ESC`en din.
        UBEC`s leverer alt fra 3A og oppover, og 6 servoer skal ikke være noe problem så lenge modellen ikke er av de svære.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• AudunT
          • Oct 2005
          • 289

Originally posted by TapZ
          det er ikke oppført særlig mye spec bortsett fra at den yter 4A continuous (øøh, kommer ikke på det norske ordet).
          Det norske ordet er kontinuerlig. Uansett, som regel er det ikke anbefalt å bruke mer enn 3-4 servoer på ESCens interne BEC. Du kan bruke færre servoer desto mer spenning du har inn på ESCen.

Jeg har brukt denne http://www.dimensionengineering.com/ParkBEC.htm med hell. Med denne slipper du å kutte noen av ESCens originale ledninger. Koster $19 + $1 i frakt, kroner 125 totlat altså. Er og mye god informason om hvorfor man trenger ekstern BEC på den siden. Dette er etter min mening en billig forsikring, BEC som kutter er ingen hyggelig opplevelse og kan fort koste deg et fly.
          Audun

Comment

• TapZ
            • Oct 2005
            • 711

Ja, det var et godt tips. Jeg bestillte meg en slik parkBEC nå.
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

Comment

Working...