Unconfigured Ad

Collapse

Microbat sp. mål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Microbat sp. mål

Har fått en Microbat fra freeair i hus. Hadde lyst til å prøve en EPP modell. Sitter å ser på manualen. På et par bilder er trykket på siden borte så jeg er litt i tvil på et par små ting..
    Det er med 4 tynne karbonstenger som skal brukes til vingen, det er henvist til bilde 1 og 2, men disse er uleselig. Vet noen som har bygget samme fly hvor/hvordan disse stengene skal ligge inne i vingen??

Kjell Arne
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Her http://www.rs-hobbyimport.no/1_flymo...g-microbat.doc finner du bygeveiledningen.
    Husker i alle fall fra da jeg bygde min (første, har en til) at det bare skulle snittes et par mm dypt med kniv, dytta stengene nedi snittet med en stållinjal, la litt medium CA nedi sporet og dusja med kicker på når alt var på plass.
    Hysteriske loop-egenskaper på Microbaten når du drar til med store utslag
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• kaklei
      • Sep 2005
      • 458

Har nå satt sammen det meste av microbaten.
      Etter at jeg har limt sammen kroppsdelene ble kroppen litt skjev, ikke mye, men jeg ser det når jeg sikter langs kroppen. Er litt usikker på om dette betyr noe, da modellen er ganske så myk.. Mulig det kan kompenseres med sideroret.
      Vurderer å legge en karbonlist på hver side av kroppen, for å stive modellen litt opp og for å rette skjevheten i kroppen. Er dette en god ide??
      Satte en Noppy 1812/100 med en Hyperion Titan 20A reg og 9x3,6 propell. Ser ut som det drar som et uvær!!

Synest det var en merkelig engelsk i manualen, noen tyske gloser innimellom! Gikk an det meste sa seg selv!

Kjell Arne

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Når Tsjekkere skal oversette til engelsk blir det hårreisende språk!

Egentlig vil limflatene mellom øvre og nedre kroppshalvdel bli ganske hard (du brukte CA?) og stive opp ganske bra. Er det mye skjevt er det ikke noe i veien for å legge inn karbonstenger i tillegg, rette opp kroppen og så feste med CA som et forsøk på å få det bedre. Skjeve modeller flyr ikke så bra som de rette...

Jeg "frykter" du får et råskinn her, bare du er beredt på høyderor-responsen med 50 grader utslag hver vei... den er hysterisk.
        Men sideroret derimot biter ikke så godt, det vil du merke spesielt godt når du hovrer.

Comment

• kaklei
          • Sep 2005
          • 458

Hadde ikke igjen medium CA, bare tynn, og den synest jeg trekker litt for mye inn i skummet. Brukte 5 min epoxy. Stiver vel av det og..
          Hadde liggende et par 3mm flate karbonstenger. Her limt på de, da tenker jeg det blir bra!
          Får vel starte med litt begrenset ror utslag til jeg ser hvordan spetakkelet oppfører seg i lufta..

Kjell Arne

Comment

• kaklei
            • Sep 2005
            • 458

Har omsider fått gjort ferdig microbat'en.
            Skal prøve flyet i morgen, om det er vindstille.
            Ønsker ikke ha den altfor sprelsk første turen, høyderor responsen tror jeg blir hysterisk, som du sier joo. Når hele haleroret er høyderor, er jeg redd det blir heftig...
            Hvor mye utslag bør jeg begrense meg til på høde/ balanseror for at spetakkelet skal gå an å holde i lufta, for en med litt trege fingre??

Kjell Arne

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Jeg husker ikke utslagene, men balanserorene var ikke ubehagelige å ha med å gjøre husker jeg. Det var den siste delen av store høyderorsutslag som var overraskende.
              Det er jo mye vinge med profil så den vegen er det ikke samme "smellet" som du får med fulle nedror f.eks. Bare gled deg til å prøve utvendige looper i sakte fart! Holder med 3 meters høyde... men begynn gjerne "et par meter" høyere til du blir kjent med den

Legg 20% expo på balanseror og 40% på høyderoret.

Få høre hvordan det går!!!

Comment

• kaklei
                • Sep 2005
                • 458

Nå har flyet fått jomfruturen sin. Var på valdresflya, var litt vind men ikke mere enn at det var holdbart.
                Grusdekke er ikke det beste å lande/ ta av på for små hjul og skjøre fly!
                Subbet borti en stein med hjula på ene landinga slik at kroppen fikk et brist, men her er ikke noe Riise avbrudd på tre uker, ble vel heller 3 minuutter etter CA og kikker!!
                Flyet er kjempeartig! rask respons på rorene, og fåtte jo prøve en utvendig loop, den var rundt på blunk. (var litt feig, ble vel 10 m høyde, og ikke 3 meter over bakken). I svak vind står flyet så å si helt stille når jeg lander, kan fly veeldig sakte, er manøvrerbart da også, tåler mye før det "bikker" over. Mororkraft så det holder! Drar til værs med 3/4 gass.
                Kunne vel tenkt meg litt mere solid understell, har ikke annet enn grus og gress her omkring, er redd modellen fort blir slitt sund pga dette. Mulig det går an å modifisere litt.

Kjell Arne

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Som antydet altså

Ikke feigt å ha litt høyde når man herjer, modellen varer bare lengre da! Lav leking koster ofte mer enn det smaker, spesielt om man har begrenset med midler å bruke på hobbyen.
                  Syntes understellet var bra jeg, men de originale hjulene er alt for små. Skal man bytte understell blir det litt jobb siden det er ganske sært originalopplegg. Man må mekke noe smart selv for å få standard saker til å passe. Nå har jeg et understell som er helt liggende om du får behov...

Fikk lyst til å sette sammen den jeg har i lageret under trappa, er lenge siden jeg kastet den første jeg bygde... var bare understellet jeg tok vare på.

Comment

• kaklei
                    • Sep 2005
                    • 458

Originally posted by joo

... var bare understellet jeg tok vare på.
                    Er vel sånn det går etter noen turer her også! Understellet er vel det mest solide på hele flyet!!

Hadde et par turer på hg/pg landingsplassen i Vågå går, (begynner å bli mindre aktivitet der, heldigvis ).

Hysterisk kjapp respons, spesielt på høyderoret, synes den er litt ustabil rundt 0 punktet, skal veeldig lite utslag til, er litt vanskelig med små korreksjoner, har satt opp expo, som du anbefalt joo. Mulig jeg kan flytte støtstangen et hakk inn på servoarmen, for å få den litt mer nøyaktig.

Frykter litt for flyets framtid!! Må legge til at jeg ikke er noen dreven 3D flyger, men liker å ha noe med utfordringer iblant for å prøve å holde tempoet oppe i mine stive, trege fingre!!

Ønsker meg en enda mer solid modell, som tåler alt av hva jeg gjør av merkelige krumspring og ukontrollerte landinger!! (er vel alle modellflyvers drøm)

Kjell Arne

Comment

Working...