Unconfigured Ad

Collapse

Motor til Microbat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Motor til Microbat

Skal til å sette sammen en microbat fra freeair.http://www.freeair.cz/ENGLISH/Microbat-AJ.html
    Har liggende et par motorer, men er litt usikker på om disse holder mål. Har en SJ 2827MThttp://www.powers-international.com/.../sj/sj2827.htm og en towerpro 2410-12. http://www.happitoy.com/book.php?bookid=437
    Ønsker en motor som kan dra seg noenlunde ut av hoovring. Noen gode anbefalinger??

Kjell Arne
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Jeg fløy min første Microbat med AXI 2212/34, trakk vel bortimot 10A ut av 3S LiPo på oppsettet og det holdt med krefter. Men noe mindre ville jeg ikke hatt! Min neste Microbat får en Nippy i nesa (16XX/XXX), skal laste med 13-14 Ampere på det oppsettet og da blir det mer enn nok til alt.
    Vanskelig å lese data ut av de motorene du viser til, helt ukjente saker. Men den ene er ikke speccet til spenning tilsvarende 3S LiPo og den andre til knapt 10A (tilsvarende AXI`en som funka OK) med samme kV omtrent.
    Noe høy kV til 3D på den andre du har da... 7-800 er bedre enn 1500+.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• kaklei
      • Sep 2005
      • 458

Takk for svar Joo!

Ser at elefun har en Nippy Black 1608/160, den veier 90g. Er det for tungt for dette flyet?. Sønnen har en axi 2212/26 i sin e-starter, den har muligens holdt mål, såvidt. Men er redd det blir litt upopulært å knabbe den.. Liker heller ikke dra ut og inn utstyr fra forskjellige fly.
      Liker å ha litt kraft i reserve. De el motorene jeg hittil har føler jeg iblant ligger på grensen til det jeg ønsker av kraft.

Comment

• kaklei
        • Sep 2005
        • 458

Ser forresten at elefun har denne http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=136veier kun 48g og er beregnet på 3d-fly opp til 800g. Det burde vel gi nok kraft??

Comment

• jarle
          • Feb 2005
          • 341

Min Microbat har en Nippy Black 2510/114, (spør ikke meg hva det betyr) og flyr veldig bra med en 11x4,7 APC. Batteriene er eldre type Kokam LiPo 3s 1500mAh (ca. 2 år gamle og langt fra 20c ihvertfall) Jeg har rikelig med krefter til å dra ut av hover med dette oppsettet, selv om jeg nok kan laste motoren mer enn jeg gjør nå.

Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Den motoren Jarle har takler 25A, 10 NiCd og har kV på 1140. Det er det tallene til Nippy betyr. Jeg er IKKE forbauset over at han har nok krefter med den i nesa!!! Men hvis batteriene er av 10C-typen er det dem som begrenser effekten...

Den 1210`en du titter på vil duge, men tåler max 12A. Altså ikke for mye motor. Den jeg skal prøve på neste Microbat er nettopp 1608/160 (hadde ikke alle dataene i første innlegget mitt...) og den tror jeg blir perfekt. Kanskje litt høy kV til 3D men pytt. Litt vekt tåler Microbaten også, den er ganske stor.
            Bare vær obs på at sideror-responsen er dårligere enn man forventer av det store sideroret. Betyr litt mer jobbing i hoover. Ellers en moro sak!

Comment

• jørgen123
              • Jul 2005
              • 706

nippy; 2510/114, fremste tallet hviser hvor mange A motoren tåler (25) de to neste tallene forteller hvor mange Nixx celler motoren klarer (10) bak "/" forteller Kv denne har 1140 i Kv
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• kaklei
                • Sep 2005
                • 458

Valget på motor står mellom:

Nippy Black 2410/114:
                The motor is designed for Fun fly acrobats up to 1250g of weight, acrobatic models up to 1500g and gliders up to 2000g of weight.
                Weight 63g
                No. of cells 8-10
                Maximum sustained current 25A
                No load current/9,6V 2,0A
                Internal resistance 79mOhm
                No load rpm/V 1140

Nippy Black 1608/160
                The motor is suitable for models up to 950g of weight and gliders up to 1300g of weight.
                Weight 90g
                No. of cells 6-8
                Maximum sustained current 16A
                No load current/9,6V 1,1A
                Internal resistance 62mOhm
                No load rpm/V 1620

Den første er lettest og kraftigst, må ha en litt større ECS enn den andre. For meg ser det ut som 2410/114 blir en rå motor til dette flyet. Eller??

Kjell Arne

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Klart du får "mer" motor i den største.
                  Og så er det en ting som er så genialt med elektro: sett på en mindre propell og du drar mindre strøm hvis motoren er overkill til flyet med max last! Så hvis det holder å dra 15A til flyet så bruker du en 8x4, kanskje 9x3,8 og kan bruke en billig Thunderbird18 ESC. Og vil du ta ut alt motoren kan levere klæsjer du på en 11x5 og trekker 25A og får dobbelt så mye drakraft.

Comment

Working...