Unconfigured Ad

Collapse

T-hawk problemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BT.
    • Oct 2005
    • 80

T-hawk problemer

Testet en T-hawk i dag . grunnet han som eide det sleitt med å flyge det.. gikk greit rett fram i lufta men so plutselig la flyet seg over til høgre og stupte ned .. prøvde å rette med det la seg ekstremt for over. prøvde til igjen og samme problemet. legger seg plutselig og brått over og stuper ned. Har teste litt radioen men kan ikke finne noe feil der heller.. Jeg måtte berre gi opp til slutt. Er det noen andre som har testet dette og vet om det er noe spesielt disse modellene har vært plaget med...
    Har drevet og flydd i ca 2 år nå med forskjellige fuel fly og depron fly.. og har aldrig tidligere hvert borti at et fly dei kaller nybegynner fly er så komplett umulig å flyge. Noen som har tips..??
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Høyde og sideror virker normalt på bakken?
    e
    Er flyet trimmet slik at det stiger endel med full motorkraft?
    Glideflyr det fin uten at en rører stkkene?
    Er sender antenna gleppfri (litt svak antenne)?
    Er mottaker antenna feifri?
    Er krystallene ok? Man kan prøve å sjekke disse ved å "tappe" hardt med en finger på radioen/flyet.
    Er batteriet nyoppladet?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• BT.
      • Oct 2005
      • 80

ja det stiger en god del på full gass. har prøvd å gå vekk i fra flyet med nedtrukket antenne og det var godkjent avstand radioen sluttet og fungere på(samme avstand som med optic 6 min) Men det kan no være at når det kommer opp i lufta og fer bevegelse så begynner krystallen og tulle.. skal trykke litt på den og sta og prøve igjen nå...

Høyde og sideror har jeg maks utslag på..

Comment

• BT.
        • Oct 2005
        • 80

Var nå å flydde etter å ha trykket på krystallen og fikk det i lufta å flaug.. men jeg synest det virket litt "nervøs". men det kan no hende det er små problemer mellom mottaker og sendet at den ligger å kutter litt men jeg hørte ikke noe tull i forhold til motoren og en vil vel kanskje gjøre det vist senderen kutter litt...? kanskje t-hawken er litt nervøs og kjapp i bevegelsene?
        Last edited by BT.; 28-07-06, 19:54.

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

har ikke erfaring med akuratt dette flyet. men kanskje du skulle prøve med litt mindre utslag på rorene. da jeg ser du skrev at du hadde maks utslag. har flydd en del seilfly med side/høyderor. og det var slik at ga jeg for mye på sideroret så bare legger det seg over og stuper ned.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Bruk midterste hullet på høyderoret. da blir den mindre nervøs. Sideroret bruker en kun små innputt på under god fart, men da det mister effekt i saktefart uten motor, så trengs det mye utslag på det for å sikre landingene.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• BT.
              • Oct 2005
              • 80

ok jeg får prøve på at når jeg får ny propell. Fungerte heller dårlig som motorsag t-hawken.
              For prøve med de mitterste på høgderoret og sjå om det bedrer seg.

off topic: vet du vm når hobby tec er tilbake igjen.. trenger ny propell som sagt..

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Originally posted by BT.
                ok jeg får prøve på at når jeg får ny propell. Fungerte heller dårlig som motorsag t-hawken.
                For prøve med de mitterste på høgderoret og sjå om det bedrer seg.

off topic: vet du vm når hobby tec er tilbake igjen.. trenger ny propell som sagt..
                Vet ikke når de starter opp igjenn,men det går sikkert å finne ut.
                Uansett så har Norwegian modellers propeller på lager.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Comment

• GeirT
                  • Jul 2006
                  • 65

T-hawk problemer

Jeg har akkurat kjøpt en T-Hawk fra Norwegian Modellers. Jomfruturen ble gjort av en erfaren pilot, og endte i ett skogholdt pga. glitch på radioen. Plutselig fikk motoren fullt turtall, og rorene låste seg. Vi gjorde så en rekkevidde test (bedre sent enn aldri), og vi klarte ikke mer enn 5m med nedslått antenne før modellen begynte å glitche.

Jeg bor ikke langt unna NM, så jeg reiste innom og forklarte problemet. Da tok en hyggelig ekspeditør modellen ut og testet rekkevidden (dette var torsdag formiddag, og det var lite trafikk i butikken). Da klarte vi ca 20m med nedslått antenne, altså mye bedre enn hva jeg hadde opplevd tidligere, og han sa at dette er godt nok. Han tok så en liten testtur med t-hawk'en for meg og alt fungerte bra, også på ganske lange avstander. Jeg må si at NM imponerte stort med sin service og vilje til å hjelpe. De sa også at enkelte t-hawk'er har dårlig rekkevidde, og da hjelper det å bytte ut krystallene med orginale Futabakrystaller. Videre sa han at dette var en billig modell, og kvaliteten på radioutstyret selvfølgelig ikke er like bra som f.eks Futaba. Litt forundret forlot jeg butikken, uten egentlig å være noe klokere. NM hadde jo demonstrert at flyet var flyvedyktig, men så hadde det jo bedre rekkevidde denne gangen, enn det jeg hadde opplevd tidligere.

Jeg har nå flydd modellen endel ganger etter dette, og det har gått greit. Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste tur uten at flyet glitcher. Da gjelder det å snu senderen med langsiden av antennen mot flyet så fort som mulig, da henter jeg det inn igjen. Flyet er meget solid, jeg har krasjlandet det i åkeren med stor fart to ganger uten skader.

Det som kjennetegner disse glitchene er at rorene går alle veier, og motoren ruser opp. Dette stemmer ikke med dårlig rekkevidde på sender/mottaker, fordi da burde rorene nøytraliseres og motoren stoppe. Den gangen jeg hadde en rekkevidde på 5m med nedslått antenne så pep finderen i flyet, dvs at signalet falt ut. Min teori er at det er en dårlig kontakt en eller annen plass som får modellen til å gjøre rare ting, eller at flyet er ekstremt følsomt for interferens (f.eks på en helt annen frekvens enn 35MHz).

Nå er jeg helt nybegynner med modellfly og T-Hawk'en er det eneste flyet jeg har flydd så jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, men jeg føler at kvaliteten på radioutstyret er det svakeste punktet på dette flyet. Jeg tør ikke fly veldig høyt med flyet av frykt for å miste kontroll over det. Det kan godt hende at dette er ubegrunnet, fordi flyet glitcher oftest når det er lavt og langt unna.

Comment

• ErlendM
                    • Jun 2006
                    • 631

Jeg flyr T-hawk nesten hver gang jeg er på stripa - som ren koseflyging - og kjenner ikke igjen noen av problemene du beskriver.
                    Kjører helt standard konfigurasjon, og det går så det suser. Flyr som oftest et mønster hvor jeg flyr høyt opp for så å slå av motor og seile helt til jeg må slå på motor for å stige igjen.

Trenger du ekstrautstyr så har RH-racing (www.rhracing.no) delelager for T-hawk'en.

Mvh. Erlend
                    Erlend Moen
                    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Originally posted by chaos
                      Jeg har akkurat kjøpt en T-Hawk fra Norwegian Modellers. Jomfruturen ble gjort av en erfaren pilot, og endte i ett skogholdt pga. glitch på radioen. Plutselig fikk motoren fullt turtall, og rorene låste seg. Vi gjorde så en rekkevidde test (bedre sent enn aldri), og vi klarte ikke mer enn 5m med nedslått antenne før modellen begynte å glitche.

Jeg bor ikke langt unna NM, så jeg reiste innom og forklarte problemet. Da tok en hyggelig ekspeditør modellen ut og testet rekkevidden (dette var torsdag formiddag, og det var lite trafikk i butikken). Da klarte vi ca 20m med nedslått antenne, altså mye bedre enn hva jeg hadde opplevd tidligere, og han sa at dette er godt nok. Han tok så en liten testtur med t-hawk'en for meg og alt fungerte bra, også på ganske lange avstander. Jeg må si at NM imponerte stort med sin service og vilje til å hjelpe. De sa også at enkelte t-hawk'er har dårlig rekkevidde, og da hjelper det å bytte ut krystallene med orginale Futabakrystaller. Videre sa han at dette var en billig modell, og kvaliteten på radioutstyret selvfølgelig ikke er like bra som f.eks Futaba. Litt forundret forlot jeg butikken, uten egentlig å være noe klokere. NM hadde jo demonstrert at flyet var flyvedyktig, men så hadde det jo bedre rekkevidde denne gangen, enn det jeg hadde opplevd tidligere.

Jeg har nå flydd modellen endel ganger etter dette, og det har gått greit. Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste tur uten at flyet glitcher. Da gjelder det å snu senderen med langsiden av antennen mot flyet så fort som mulig, da henter jeg det inn igjen. Flyet er meget solid, jeg har krasjlandet det i åkeren med stor fart to ganger uten skader.

Det som kjennetegner disse glitchene er at rorene går alle veier, og motoren ruser opp. Dette stemmer ikke med dårlig rekkevidde på sender/mottaker, fordi da burde rorene nøytraliseres og motoren stoppe. Den gangen jeg hadde en rekkevidde på 5m med nedslått antenne så pep finderen i flyet, dvs at signalet falt ut. Min teori er at det er en dårlig kontakt en eller annen plass som får modellen til å gjøre rare ting, eller at flyet er ekstremt følsomt for interferens (f.eks på en helt annen frekvens enn 35MHz).

Nå er jeg helt nybegynner med modellfly og T-Hawk'en er det eneste flyet jeg har flydd så jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, men jeg føler at kvaliteten på radioutstyret er det svakeste punktet på dette flyet. Jeg tør ikke fly veldig høyt med flyet av frykt for å miste kontroll over det. Det kan godt hende at dette er ubegrunnet, fordi flyet glitcher oftest når det er lavt og langt unna.
                      Dette er ett kjent problem. Den første T-Hawken jeg fløy var slik. Dette er garantert ett radio/mottaker problem. Stikk innom NM og be dem låne deg en annen T-Hawk Radio på samme frekvens (ikke bruk krystallet fra din egen radio), for å sjekke om det er senderen eller mottakeren som er problemet.
                      Jeg har ikke sett lignende problemer på andre T-Hawk oppsett enn den første, men som sagt så er dine problemer identiske med mine denngangen.
                      En ny sender eller mottaker koster ikke mange kronene, og burde ikke være noe problem for dere å bli enige om. Om du vil teste en anne mottaker i flyet, så bare flytter du over pluggene til den nye, og så tar du ganske enkelt bare og taper antenna på utsiden av bommen til testingen er over (ikke bruk det orginale sender krystallet). En T-Hawk skal fungere nesten prikkfritt på styringen.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

Til alle med T-Hawk, plukk av understellet, og føl hvordan den virklig begynner å fly.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Comment

• GeirT
                          • Jul 2006
                          • 65

Nå her jeg testet mer ...

Rekkevidden er veldig avhengig av avstanden mellom mottageren og fartsregulatoren. Regulatoren henger løst inne i flyet, og ved å dytte den så langt unna mottageren og antennen som mulig (dvs frem i flyet) så økes rekkevidden betydelig, og glitchingen avtar.

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Regulatoren skal ikke henge helt løst i flyet, ledningen på den ene siden av den skal vere stripset til fremste pinnen for vingefestet. Da vil regulatoren henge rett ned, eller peke fremmover på høyresiden av flyet(eventuelt på midten som min). Uansett så bør den ikke vere nær mottakeren, men jeg var ikke klar over at det var så kritisk.
                            Du kan prøve å feste den rett bak isoporen til batteri rommet på høyre side av kroppen, det burde gå greit.
                            Det blir spennende å høre hvordan dette går.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• GeirT
                              • Jul 2006
                              • 65

I mitt fly henger fartsregulatoren løst. Jeg lurer på om den gjør det i flyet til BT også? Det kan hende at det viktigste er ledningsføringen. Jeg vil anta at støyen fra regulatorene følger de ledningene der det går mye strøm, dvs ledningene til batteriet og til motoren. Jeg har dyttet disse bort fra mottakeren og antennen. Jeg håper at BT (trådstarter) får mulighet til å teste dette. Det har definitivt hjulpet på mitt fly. Denne feilen forklarer også hvorfor rekkevidden har vært så variabel, siden et batteribytte kan være nok for å endre støyforholdene i flyet.

Comment

Working...