Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrifisering av Pilot Q.B.15h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrifisering av Pilot Q.B.15h

    Hei!

    Jeg har fått tak i et gammelt byggesett av en Pilot Q.B. 15H II, settet har ligget urørt siden det ble kjøpt for en del år siden. Ettersom jeg aldri har fått en glow-motor til å gå lengre enn 2 minutter, samt at jeg ikke liker det griseriet det blir av glow motorer, så tenkte jeg å elektrifisere denne!

    Tekniske data på flyet er:
    lengde 960 mm
    vingespenn 1260 mm
    vinge areal 26,4dm^2
    vekt 1350 - 1400 g
    motor 15

    Er det noen med litt mere erfaring enn meg som kan anbefale propell, motor, regulator og batteri til denne? Er det en uoppnåelig drøm å fly elektro med denne, eller bør jeg sette meg litt mere inn i glow motorens hemmeligheter??? Det trenger ikke å være noe monster motor for min del, flyet er en trainer, og skal flys som en trainer.

    Kommer også til å trenge en ny radio til denne etter hvert, noen som har noe å anbefale i en fornuftig prisklasse til en nybegynner?

    -Kjell

  • #2
    Denne har jeg flydd en del med en OS 15 motor i nesa og en 8x4 propell. Motoren er forsåvidt sterk nok når modellen har kommet opp i lufta, men noe svak under take-off. Vi har gressbane og hvis ikke gresset er helt nyklippet, så må jeg håndkaste det (det går såvidt). Så hvis du går for en glowmotor hadde jeg kanskje gått for en 25 motor.

    Spørsmålet ditt er interessant, jeg har også lurt litt på dette med konvertering fra glow til elektro. Problemet er at det på eskene stort sett bare står oppgitt en glow-motorstørrelse. Hvordan beregner man elektromotorstørrelse i forhold til oppgitt/anbefalt glow ? Og hva med flytid ?

    Selv har jeg tatt som utgangspkt at jeg beregner 100 W pr kg fly for å få noe som flyr noenlunde ok.

    Jeg har ingen umiddelbare planer om å konvertere min modell enda, men jeg har liggende en Hyperion Z3013-14. Med et 3s1p pakke og 11 volt og en 10x5e propell skal den gi ca 9700 rpm i følge Hyperion, trekker da nesten 27 A og gir 296 W. Denne motoren er (tror jeg) litt overkill, men det er da bare å trotle ned Jeg har ikke prøvd om en 10x5e propell passer i nesa (klaring ned til bakken). Evt kan en sette på en 9x6 propell i stedet.

    Noe godt råd ang valg av elektro kan jeg dessverre ikke gi utover at motoren bør yte tilsvarende eller helst mer enn en tradisjonell 25 motor. Kanskje Joo eller Thor Arne kan svare deg ?

    mvh are

    Comment


    • #3
      hva slags modell er dette, trainer? med 250-300 W vil man få et fly som tar av fort og klatrer bra, samtidig som man får lang flytid hvis man throttler ned.
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Jada, det er en trainer fra gode gamle Pilot, fint byggesett og den flyr pent.

        Min ble påbegynt i 1981 og ferdigstilt ca 2003 (tok opp igjen hobbyen da). Det eneste som var litt trasig for min del var at i løpet av årene, så hadde jeg mista frontruta så den ble i all enkelhet erstattet med et balsaflak (ser ikke pent ut, men det er en trainer. Ja, også ser det ut til at jeg har bygd vingen med litt vel mye V-profil - det gjør ingenting i lufta, men det ser litt mye ut når det står på bakken.

        Comment


        • #5
          Om man regner 200 Watt/kilo blir sakene litt acro. Dermed er det behov for nærmere 300 Watt her!

          AXI 2802/24 er vel et minimum, men vil gi et OK delvis acro fly. Her må du ha batteri og ESC som takler 25 Ampere.

          AXI 2814/12 blir mer enn nok. Men her må du opp i 35 Amp.

          Så FlightPower 3S 1800 eller 2500-batterier er et godt valg.

          Har hatt samme flyet for maaange år siden. Husker jeg hadde stor glede av det!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Nå tror jeg ikke at jeg klarer med noe acrofly foreløpig, pluss at modellen ikke har balanseror. Dermed er det vel ikke behov for all verden av krefter i en slik modell (til meg og mitt bruk)

            -Kjell

            Comment


            • #7
              Neida, du trenger ikke tenke acro her og nå. Men det går ikke lang tid før du begynner å loope, ta stall-turns osv og da er det greit med litt krefter. I tillegg kan motor og regulator høyst sannsynligvis passe til et annet fly senere dersom du velger en motor som har litt mer krefter enn akkurat minimumskravet til dette flyet. Men, det er jo her som når du klipper negler - du trenger ikke å klippe av fingeren.
              mvh are

              Comment


              • #8
                Are anbefalte 100 Watt/kilo, men det er vel nærmere den effekten vi snakker om for motorseilere... kan bli vanskelig å få til en loop med den effekten.

                200Watt/kilo er mer "normalt". Og 300Watt/kilo er det vi sikter mot for 3D-flyging, altså kunne trekke ut av hoover.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X