Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan lage batteriluke på en glow-to-el. konvertering.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan lage batteriluke på en glow-to-el. konvertering.

    Driver å skal montere utstyr i en black horse .40size spitfire. som jeg skal ha en pjs 3d 2500 motor på. har to 12cellers nicd liggende og det virker som det blir gri balanse å batteriet rett bak firewall der tanken normalt er. men da jeg har to batterier så skulle jeg hatt en mulighet til å skifte batteri uten å ta av vingen. noen som har en lur måte å lage en luke på. burde vel også ha noe lufting inn til batteriet. hvis ting fungerer greit så blir det sikkert investert i lipo batteri til den seinere
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    har du noen bilder av flyet? enentuellt hvem selger det?
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      det er denne RCU Forums men er trekt i annet fargeskjema. det er tradijonell spante kropp med hel balsa planking. er andre gangen den blir trekt om. først av han som hadde det før meg. da så det ut som på avataren min. og jeg har nå trekt det helt svart og skal ha noen røde striper som en spitfire en ofiser fra israel hadde under wwII. er kjedelig med de vanlige fargene synes jeg også var jo denne veldig enkel skal legge ut ett bilde seinere i
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        da det er veldig kraftig frontvegg i denne så vurderer jeg å lage en åpning nederst på den slik at jeg kan sette inn bateriet fra framsiden. eller er det en dum løsning ?

        også lurer jeg på om det har mye å si for fly egenskapene avstand fra frontvegg til propell. for hvis jeg skrur motoren rett i frontveggen så kommer propellen 3-4cm lengre bak en når jeg hadde glow motor.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Vanskelig å svar på det spørsmålet ditt uten å kunne se flyet på nært hold. Bare pass på at du ikke tar vekk noe som er styrkebærende når du skal lage luke.

          Når det gjelder motorplassering, så kan det kanskje hende du får et CG problem? Elektromotoren er vel mye lettere en glowmotoren som var der, og i tillegg kommer den 4 cm bak?
          Jeg ville laget en brakett i glassfiber eller aluminium for å få motoren lengre frem. Lag en boks av balsa, og kle den med 160 grams glassfiberduk, slik som jeg har gjort her:
          http://www.modellflynytt.no/attachme...8&d=1142701576

          En slik "motorbukk" blir så sterk at du omtrent kan stå på den, og veier nesten ingenting

          Comment


          • #6
            takker for svar skal legge ut bilder av flyet i dag. tror ikke jeg får problemer med cg når jeg bruker nicd batterier men hvis jeg skal ha lipo så blir det sikkert det. fin måte du hadde gjordt det på der. skal prøve å lage en sånn
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              her er noen bilder av kroppen de ble litt dårlige. på det bildet hvor jeg holder i motoren så viser det omtrent hvor langt forran frontveggen den blir sittende. det jeg tenkte på var å lage ett hull nederst på frontveggen slik at batteriet stikker ut litt forran. så kan jeg også enkelt justere cg ved å flytte det fram og tilbake.

              ps. mange hull i frontveggen etter at det har sittet flere forskjellige motorer på den. det beste hadde kanskje vært å lege en helt ny en.
              Attached Files
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Ser det ligger et gulv inni, regner med dette ikke er balsaen som utgjør overdelen av nesa...
                Jeg ville sannsynligvis tatt ei baufil, kuttet et snitt rett ned en cm foran canopyen og et snitt ca 5 cm fra motorspantet. Så brukt en tatetkniv og snittet på langs langs oversiden av spantene inni og løfta av overdelen. Dermed har du ei luke, men må selvsagt modde et spant eller to, og evt trekke naken tre og smålakke litt.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  takker for tipset joo. men problemet her er at det er ikke plass til batteriet mellom det "gulvet" og balsaen som utgjør overdelen av nesa. etter å ha vurdert litt nå så tar jeg og lager ett hull i frontveggen slik at jeg kan tre inn batteriet forfra. og forsterker rundt åpningen. tenkte å lage en hylle som stikker ut i front som batteriet blir liggende på slik at halve batteriet stikker ut forran. da trenger jeg sansyneligvis ikke noe bly for å ballansere flyet heller. Det jeg lurer på er om jeg skal lage det hullet øverst eller nederst på frontveggen. lettest å lage det nederst men da blir jo batteriet sittende veldig utsatt til hvis flyet tipper over ved landing for eks.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Det er et problem man generelt burde tenke på, spesielt med LiPo. Når man går i bakken får batteriene gjerne banesår siden dem treffer ting. Opplevde det selv nylig da en sta elev skulle fly lavt for å se bedre, og endte opp med å tryne Magisteren min. LiPo`en til over 1200 ble mosa mot neseleggen... Ser i ettertid at en finèrbit montert på skrå foran hadde sendt batteriet opp over neseleggen og inn i foamluka og kanskje berget det.
                    Og dette var andre flighten med dette batteriet
                    En "sone" foran batteriet som tar en del av energien, og samtidig sikre seg mot at der er skarpe objekter i vegen kan spare litt penger i neste crash.
                    Problemet med skumgummi foran batteriene er at man blokkerer for kjøleluften.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      ble batteriet ødelagt i sammenstøtet? hvordan gikk det med magisteren?

                      angående baterifeste å slikt har jeg selv lært en lekse. lipoet i min blade xl ble revet ut i negativ loop, og sendte bladen på trynet i bakken med nesa først. batteriet landet faktisk i ei myr, og fungere like fint selv om det falt ca 20 meter.
                      bladen var bare å lime sammen i gjenn.
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Magisteren står på hobbyrommet og jeg er mest tilbøyelig til å ta ut elektronikken og kaste resten. Så bygger jeg heller en ny, koster jo bare en tusing. Ble revet av alt av ror, motorfeste knekt, kroppen knekt og et par servogear strippet mm. Vet ikke om motoren kan berges, men akslingen ble knekt. Har reservedeler men har ikke orket å ta sakene fra hverandre ennå. Eleven presterte å gi gass, vippe saken på rygg og sette nesa nedover, og jeg rakk ikke å blunke engang. Fikk vel bare dratt av gassen... Men nå skjønner han sannsynligvis hvorfor jeg stadig gjetet ham opp i høyden gang på gang?

                        Batteriet ble en del deformert og lukter "LiPo" så det ligger ute. Skal lades ut og kastes, og nytt handles inn
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          motoraksling knekt? må ha vært litt av et kræsj! ¨synd med flyet da...
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment


                          • #14
                            Operativ risiko... Men det tar fort et par kvelder å sette sammen en ny. Denne gangen den det nevnte "brettet" på plass for å unngå at LiPo`ene treffer nesehjuls-akslingen.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X