Unconfigured Ad

Collapse

Chipmunk 10-Hyperion..noen erfaringer ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

fint å høre at det gikk bra prøv å bøy hjulene litt framover og sett på litt større hjul så skal du se det blir bedre tenker jeg.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Gisle
      • Dec 2005
      • 575

Hei og godt nytt år !

Her kommer en liten videofilm av Chipmunken.

Problemet med at nesen på flyet tipper under taxing er nå løst ved at understellet er bøyd kraftig frem.

Redigerte filmen raskt så det er ikke lagt til musikk
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• tomasjo
        • Sep 2005
        • 573

Fin film dette. Fint uten musikk synes jeg. Greit å høre motor etc

Godt nytt år.
        -----------------------------------------------
        Tomas
        Trondheim modellflyklubb
        www.heltpropell.com

Comment

• Isak
          • Apr 2004
          • 680

Jeg opplevde også at min 50 size ble neseframtung under taksing. Er vel ulempen med skalariktig lette småmodeller.
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

Comment

• Biggles
            • Mar 2006
            • 238

Noen som har monteringstips - Cowlingen?

Jeg har kjøpt en slik selv, og syntes flyet er nydelig, allerede i esken! Savner noen tips for montering av cowlingen - hvor langt bak skal den sitte?

Skal topp cowling flukte med sprekken til den avtagbare cockpit'n?

Comment

• Biggles
              • Mar 2006
              • 238

Lufting - må man lage noen luftehull? Propell.

Har bygd min maskin ferdig med børsteløs og lipo, og lurer på om man bør lage noen luftehull.. feks bak/under? Mao skjære ut i trekket.

Regner med å bruke 10x4,7 prop, men det gir ikke mye avstand til bakken - noen andre som har innspill på evt om det fungerer fint?

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Vet ikke hvordan det er med denne men på Hyperion Cessnaen min så viser manualen at man skal kutte et hull i kroppen under halen for lufting, betinger selvsagt at det er hull fremme der luften kan komme inn...

Comment

• Gisle
                  • Dec 2005
                  • 575

Originally posted by Biggles
                  Har bygd min maskin ferdig med børsteløs og lipo, og lurer på om man bør lage noen luftehull.. feks bak/under? Mao skjære ut i trekket.

Regner med å bruke 10x4,7 prop, men det gir ikke mye avstand til bakken - noen andre som har innspill på evt om det fungerer fint?
                  Jeg gjorde ingen modifikasjoner på cowling. Funker hetl fint uten at noe blir varmt.
                  Bruker du en hyperion 2213/20 motor så funker APC 9*6E perfekt til mitt brukt. Men jeg er ingen hovre-/3D flyger. Flyet går ihvertfall som ei kule med denne propellen og den gir god klaring til bakken.
                  Gisle Ranum
                  Trondheim
                  "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Biggles
                    • Mar 2006
                    • 238

Luft...

Jeg bruker/skal bruke en Nippy 1812/100 - står lite om luft i en tynn byggeveiledning, så jeg er litt usikker. Tror jeg skjærer ut et felt i kroppen under halen.
                    Skal ikke fly 3d jeg heller, men det virker som det er mer drag i 10x4,7 enn 9x6 og 9x7,5....

Comment

• Gisle
                      • Dec 2005
                      • 575

Originally posted by Biggles
                      Jeg bruker/skal bruke en Nippy 1812/100 - står lite om luft i en tynn byggeveiledning, så jeg er litt usikker. Tror jeg skjærer ut et felt i kroppen under halen.
                      Skal ikke fly 3d jeg heller, men det virker som det er mer drag i 10x4,7 enn 9x6 og 9x7,5....
                      Er ikke 10x4,7 en SF propell?
                      Takler den slik omdreining ?
                      Gisle Ranum
                      Trondheim

Comment

• Biggles
                        • Mar 2006
                        • 238

Sf

Stemmer det - kjøpte et annet fly med dette oppsettet, hvor det fungerte bra. Men vurderer også 9,6 eller 9,75.

Comment

• jansr
                          • Oct 2006
                          • 243

etter å ha lest denne tråden heiv jeg og inn en bestilling på en chipmunk.får den sansynligvis i mårra.dette flyet ser meget pent ut.såg okså på denne 25 mustangen til hyperion.det såg også ut som en lekkerbisken.kunne tenkt meg den med en 32 4 takt
                          mvh jan sigurd røyseland

Comment

• Gisle
                            • Dec 2005
                            • 575

Gratulerer Jansr!

Flyet er lekkert det og du har gjort et godt kjøp.
                            Husk vær nøye med små rorutslag i begynnelsen om du ikke er meget god
                            Viktig at du bøyer understellet kraftig frem og kanskje setter på litt større hjul. Ser du på filmen så tipper det lett frem ved taxing. Dette er nå helt borte og funker utmerket.
                            Jeg bruker ikke hjulkåpene.

Gisle
                            Gisle Ranum
                            Trondheim

Comment

• jansr
                              • Oct 2006
                              • 243

fikk flyet i dag har bare satt på vingen og halefinne provesorisk,må si jeg er meget fornøyd,nydelig finnish og skikkelig forsegjort modell.har en axi 2208/26 liggende tenkte å prøve denne i flyet,motoren funker utmerket i en mustang ca 85 cm vingespenn.men denne er jo litt større.men jeg tror jeg tar sjansen på og teste axien i chipmunken.tenkte og prøve med en apc 8/6e,jeg skulle helst hatt en 7/5 men det har jeg ikkje
                              mvh jan sigurd røyseland

Comment

• Biggles
                                • Mar 2006
                                • 238

Fint fly

Har jomfruet min nå, med Nippy black 1812/100 og 3s1p 1800mah - fungerer fint - flyr pent og ser generelt bra ut. Har vært meget gjerrig med lim og bygd magert, allikevel så veier den inn på ca 710g. På esken så står det opp til 620g om jeg ikke husker feil. Men det skal vel være sånn, det er de samme gutta som oppgir batterikapasitet på laptop'er, tar bilde av pizza til esken og oppgir vekt på modellfly.

Men jeg stemmer i med andre her - flyet er et smykke!

Noen som har fått, og flydd den nye lille Cessna'n fra Hyperion?

Comment

Working...