Unconfigured Ad

Collapse

Fly i regnvær?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atlemo
    • Jul 2006
    • 320

    #1

    Fly i regnvær?

    Hei folkens.

    Sliter med mye regn for tiden, og lurte litt på om det er veldig dårlig for en børsteløs motor å fly i regnvær? Motoren sitter nemlig litt "utsatt" til på flyet mitt, så den vil få direkte kontakt med eventuelt regnvær.

    Så hvor farlig er egentlig regn for en motor? Resten av radioutstyret er pakket inn i flyet.
    Last edited by andersh; 10-10-06, 09:24.
    Atle Mo, Oslo
  • dagauss
    • Dec 2005
    • 121

    #2
    Jeg har ved uhell kjørt en børsteløs motor under vann, uten umiddelbare problemer. Så lenge den tørker godt opp etter bruk tror jeg det tar lang tid før den ruster.

    Regulatoren, derimot tåler neppe vann. Har mistet kontrollen på fly på grunn av vann/snø som har lagt seg inni og kortsluttet.



    Hva med mottaker, servoer og selve flyet? Er de beskyttet mot vann?
    heltpropell.com
    Trondheim MFK

    Comment

    • atlemo
      • Jul 2006
      • 320

      #3
      ESC, servoer etc er beskyttet mot vann ja.
      Sier du at jeg bør tørke av vannet selv, eller kan jeg bare la den stå inne og tørke?
      Atle Mo, Oslo

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #4
        jeg ville umiddelbart etter en flytur i fuktig vær satt flyet/motoren inne på ett varmt rom slik at det tørker så fort som mulig. evt gi den en liten runde med en hårføner
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • andersh
          • Apr 2003
          • 1734

          #5
          Flyttet tråden til Elektro. Det stemmer bedre med tema..
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment

          • andersh
            • Apr 2003
            • 1734

            #6
            Originally posted by tyor
            jeg ville umiddelbart etter en flytur i fuktig vær satt flyet/motoren inne på ett varmt rom slik at det tørker så fort som mulig. evt gi den en liten runde med en hårføner
            Forsiktig med hårføner og varme. For mye varme svekker magnetene i motoren.
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment

            • atlemo
              • Jul 2006
              • 320

              #7
              Ok, skjønner.
              Men jeg kan da altså tørke og kose litt med den så er det greit. Ser ut som det blir mye mer flytid på meg fremover da

              Takker for info!
              Atle Mo, Oslo

              Comment

              • andersh
                • Apr 2003
                • 1734

                #8
                Originally posted by atlemo
                Ok, skjønner.
                Men jeg kan da altså tørke og kose litt med den så er det greit. Ser ut som det blir mye mer flytid på meg fremover da

                Takker for info!
                Husk nå også på at med en modell som flyr raskt fremover i regnvær så vil vann trenge inn over alt. Det vil feks. følge motorledninger bakover til regulator, inn i kroppen osv. Jeg ville tenkt meg om 2-3 ganger før jeg flydde i regnvær uansett om teorien er at det kanskje burde gå.

                Husk også at regulatoren skal ha kjøling, men ikke vann... hvordan vil du klare det i regnvær? Isopor/elapor/EPP (som jeg antar flyet må være i) har også svært gode isolerings egenskaper og vil nok holde godt på varmen om du tetter godt igjen hele elektronikken...
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment

                • northwood
                  • Nov 2005
                  • 588

                  #9
                  Ingen som nevner radioen? Har du tenkt på at denne også kan ta inn vann i regnvær? Dette er forsåvidt en enkel sak og fikse, men kjedelig hvis du overser den!

                  En annen ting er om du ikke tror det blir kaldt på fingrene? En Raydiowarm er kjekk både i regn og på vinterstid, men pass på fukt inni denne! Det kan bety slutten for radioen det også hvis du er riktig heldig.

                  Comment

                  • atlemo
                    • Jul 2006
                    • 320

                    #10
                    hmm, skjønner.
                    Får nesten se ann mengden regn da. Må finne en løsning.
                    Atle Mo, Oslo

                    Comment

                    • Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

                      #11
                      Originally posted by andersh
                      Husk nå også på at med en modell som flyr raskt fremover i regnvær så vil vann trenge inn over alt. Det vil feks. følge motorledninger bakover til regulator, inn i kroppen osv. Jeg ville tenkt meg om 2-3 ganger før jeg flydde i regnvær uansett om teorien er at det kanskje burde gå.
                      Jeg har sett styreenhet for automatgir bli fylt opp av automatgir enda styrenhet lå høyere enn girkassen, ledninger virker som kapillar og trekker væske og flytter til et annet sted.

                      Ikke godt å vite at regulatoren og andre elektriske deler bli fuktet av regnvann..

                      Comment

                      • jørgen123
                        • Jul 2005
                        • 706

                        #12
                        Originally posted by Motorboy
                        Jeg har sett styreenhet for automatgir bli fylt opp av automatgir enda styrenhet lå høyere enn girkassen
                        regner med at du mener at den ble fylt opp med vann, ikke automatgir
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment

                        • Reidar
                          • Jul 2006
                          • 49

                          #13
                          eller olje...
                          Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
                          Graupner Trainer 400 (OS .46)
                          CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
                          Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

                          Comment

                          • Holger
                            • Feb 2006
                            • 734

                            #14
                            Hva gjør man i regnvær mtp radioutstyret

                            Jeg har løst problemet på følgende måte for min egen del:

                            Jeg tar alt utstyret mitt innendørs, hvor det er tørt og varmt. Jeg sitter og pludrer og steller pent med det....litt forebyggende vedlikehold osv. Og når det til slutt blir pent vær, flytter jeg utstyret utendørs igjen.....for aktivt bruk.
                            På den måtn sparer jeg meg selv for mye bryderi og engstelse, samt at lommeboka mi smiler bredt til meg!
                            Anders Bruneberg
                            Raufoss

                            Comment

                            • tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

                              #15
                              Originally posted by Holger
                              Jeg har løst problemet på følgende måte for min egen del:

                              Jeg tar alt utstyret mitt innendørs, hvor det er tørt og varmt. Jeg sitter og pludrer og steller pent med det....litt forebyggende vedlikehold osv. Og når det til slutt blir pent vær, flytter jeg utstyret utendørs igjen.....for aktivt bruk.
                              På den måtn sparer jeg meg selv for mye bryderi og engstelse, samt at lommeboka mi smiler bredt til meg!
                              hehe tydelig at du ikke bor i Trøndelag da hadde det ikke blitt så mange fly timer på deg. selv om vi har hatt en veldig bra sommer i år.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...