Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor lang flytid har dere på litt større elektro opsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    nå ser jeg at cut off voltage er sett til 2.8v på titan regulatoren min fra fabrikken. den kan settes så høyt som 3.1v men da må jeg ha e-meter eller pc kabel. det kan ikke gjøres ved hjelp av stikka
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      Nå har vi sporet av fra topic. Men siden vi er inne på noe som har med flytid å gjøre, nemlig når man avslutter så må jeg jo bare benytte anledningen til å skryte av CC pga. innstillingene. En kjapp tur innom PHX-linken så har man full kontroll over alt ESC'en kan gjøre og litt til. Vet du om noen andre merker hvor du får justere Governor gain f.eks?

      Som jeg nevnte setter jeg LVC til 3.21V/celle via PHX-linken. Når det gjelder LVC-type ville jeg brukt soft uansett, da du fremdeles har motorkraft til å hente deg inn. Dette er også en grunn til at man bør sette LVC til såpass "høyt" som 3,2V slik at man har en "trygg reserve" når man flyr under cut off. Med cutoff på f.eks. 2,8 ville du ikke kunne flydd mange gangene under cut off uten at pakkene tok skade.

      Comment


      • #18
        synes ikke vi er så veldig off topic da cut off spenninga bestemmer hvor lenge jeg kan fly

        har foreløbig ikke flydd til den har cuttet men vil få justert den så høyt som mulig som en sikkerhet i tilfelle jeg glemmer tiden en gang
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Originally posted by Tintin
          Er det ikke slik at P=VxIxI ? Så om du skal trekke samme P når V synker så må du øke I? Jo høyere I jo mer varme.
          P=U*I og P=R*I*I.
          Vedlagt er en graf fra E-Logger. Her vises det tydelig hvordan pakken holder spenningen bedre når temperaturen stiger. Den viser også at en cutoff på over 3V (12V) hadde resultert i at det ikke hadde blitt noen takeoff. De første tre minuttene er takeoff og flyging i sirkel i samme høyde. Peaken på 41A er når flyet er statisk (med nesa opp). Temperatursensoren måler overflatetemperaturen på pakken.
          Attached Files
          Fred Larssen

          Comment


          • #20
            Huff så fort man glemmer...
            Blå er temp eller hva ? som stiger raskt først til driftstemp, ligger jevnt og så stiger igjen mot slutten?

            Comment


            • #21
              Originally posted by Tintin
              Huff så fort man glemmer...
              Blå er temp eller hva ? som stiger raskt først til driftstemp, ligger jevnt og så stiger igjen mot slutten?
              Ja, blå er temp. Grunnen til at den stiger brått etter endt flight er at kjølingen naturlig nok opphører og varmen fra pakkens indre kommer ut.
              Fred Larssen

              Comment


              • #22
                Skulle gjerne sett en graf som gikk til cut off eller lengre...denne viser jo bare oppstart og normal drift, ikke hva som skjer når batterispenningen faller fordi man nærmer seg grensen eller hva? Den avslutter så vidt jeg kan se med like høy spenning enn den starter med og det er ikke normalen for meg.

                Comment


                • #23
                  Hei

                  Cut-off er jo en ting , men valg av batteri-størrelse er jo noe annet.
                  Med elektro er vel poenget og velge et batteri som kan mate motoren med den stømmen som trengs, uten at batteriet blir stresset. D.v.s at holder seg under ( kapasitet * C ) ved maks strømtrekk. Hvor mye under man bør ligger er jeg ikke sikker på . . .

                  Et slikt valg vil som regel gi en grei fly tid. Øker man batteri størrelsen ut over dette , blir flyet også tyngre og man oppnår ikke så stor økning i flytid som man tror. Tyngre fly gir lavere performance.

                  Så løsningen for "mer" flytid er flere batteri pakker og ladere.
                  . . . og ikke fortelle samboer / kone om hvor mye disse batteri pakkene egentlig koster. . . .
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

                  http://www.vingmfk.com

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Tintin
                    Skulle gjerne sett en graf som gikk til cut off eller lengre...denne viser jo bare oppstart og normal drift, ikke hva som skjer når batterispenningen faller fordi man nærmer seg grensen eller hva? Den avslutter så vidt jeg kan se med like høy spenning enn den starter med og det er ikke normalen for meg.
                    Så du syns jeg skulle risikere modellen min ved å fly batteriet tomt!
                    Nå har det seg slik at noen i den nære familie gjorde dette utilsiktet, noe som endte med en meget hard medvindslanding i en åker. Det var rett og slett ikke nok futt til å fly en ny runde etter et for høyt landingsinnlegg. M.a.o., når man merker at det nærmer seg tom tank bør man helst treffe på første landingsforsøk! Pakken var en FlightPower Evo20 3S 3300.
                    Når det gjelder min graf, så vises ikke de 80 første sekundene. Startspenningen var 16.6V og sluttspenningen 14.9V. Dette var en Apogee 4S 4160 og forbruket var på 2445mAh.
                    Attached Files
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #25
                      eneste grunnen til å dytte inn en veldig stor pakke kan jo være som i denne glow konverteringen min. måtte feste batteriet med strikk forran frontveggen på flyet for å få det i ballanse. enda da var det litt baktungt. så hvis man skal konvertere glow modeller så tror jeg man like greit kan kjøpee en litt stor og tung pakke for om man må begynne å dytte bly inn så hjelper ikke det noe på fly egenskapene i hvertfall.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by tyor
                        eneste grunnen til å dytte inn en veldig stor pakke kan jo være som i denne glow konverteringen min. måtte feste batteriet med strikk forran frontveggen på flyet for å få det i ballanse. enda da var det litt baktungt. så hvis man skal konvertere glow modeller så tror jeg man like greit kan kjøpee en litt stor og tung pakke for om man må begynne å dytte bly inn så hjelper ikke det noe på fly egenskapene i hvertfall.
                        Det er et godt poeng. Man bør også unngå lange pakker hvor cellene ligger etter hverandre da dette medfører at vekta ikke kommer langt nok fram. Større pakker holder også spenninga bedre oppe og gir derfor muligheten for større effekt i tillegg til lengre flytid.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #27
                          Nå har det seg slik at noen i den nære familie gjorde dette utilsiktet, noe som endte med en meget hard medvindslanding i en åker.
                          Jadda, jadda..
                          Run, live to fly, fly to live, aces high!
                          Erlend Larssen

                          Comment


                          • #28
                            Vel tyor, du har i mine øyne et godt setup! Stor kapasitet og ei last som nesten ikke overstiger 5C.
                            Dette er litt uvanlig, de fleste setupene som brukes er dimensjonert optimalt mot lav vekt og gir i langt de fleste tilfellene ca. 10 minutter sikker flytid (vekt/kapasitet, brukervalg) og er gjerne oppe i 12-16C last nå til dags. Ditt oppsett blir ikke bare billig, siden du kan bruke tidligere generasjon batterier, men der er en gevinst (på sett og vis...) med eldre LiPo-teknologi: den er ikke så sårbar på om spenningen går til dels under 3V/celle ved last som de nyeste LiPoene er.

                            Når det gjelder "duppeditter" og alarmer er dem i mine øyne totalt bortkastet. Men det forutsetter at du bruker en god ESC som takler LiPo skikkelig, har valgmuligheter for forskjellige og sikre cutoff-spenninger og selvsagt at du som bruker har satt cutoff-spenningen riktig på den. Så få programmert ESC`en din til 3,1 så fort som fy
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X