Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magister og opptrekksfestet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Magister og opptrekksfestet!

    Hei!

    Fikk Magisteren i hus i helgen og nå står det bare igjen å feste dekalene. Men så ble jeg sittende og stusse på hvordan den lille plastgreia til å trekke opp seilfly med egentlig skal festes? Derfor lurer jeg på flg:

    - Kan noen gi en detaljert beskrivelse av hvordan man monterer servo, pianotråd og festeanordning? (Gjerne med bilder)

    - Hvilken mottaker brukes for å få prosjektet i havn?

    - På min RTF-modell er det en isoporkloss i bakvinduet. Denne sitter dønn fast... Burde jeg ta hardt i å få løsnet denne for å få festet slepeutstyret? (Funderer på om det er her servoen skal sitte....)

    Uansett bør dette være i havn før jeg setter på dekalene til bakvinduet

    Håpen noen kan hjelpe meg med dette!
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    Har du lest reviewet her på MfN? Der er en del bilder, blant annet av servoen til slepekoblingen.
    Dessuten er det med å ta ut klossen og etter-montere servo beskrevet i byggeanvisningen. Om jeg ikke husker feil skal det kuttes et par angitte steder med skarp kniv for å få ut den klossen på RR-versjonen.

    Feste av pianotråden: også veldig godt beskrevet i byggeveiledninga. Men sånn ut av hodet så skal man lage et Z-bend på tråden, feste dette på innerste hullet på servohornet og stikke tråden på plass. Servoen kan gjerne limes fast med varmelim.

    Mottaker: les tråden om Magisteren. ("Video av Magister") Jeg har brukt Hyperion med godt resultat. Alf har støy med Webra.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Der er det test også, jo!

      Sorry, Joo! Den hadde jeg ikke sett. Takk for svar! Har lest hele tråden om "Video av Magister", men kun med tanke på hvordan man setter opp plastdingsen. Skal gå tilbake og finlese denne.
      Trygve M.
      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

      "Not within a thousand years will man ever fly!"
      -- Wilbur Wright, 1901.

      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

      Comment


      • #4
        Når jeg tenker meg om (sitter på jobben så jeg har ikke manualen) mener jeg bestemt at slepefeste-klossen på RR-versjonen ikke er limt, den sitter bare i de lange "tappene" du ser på det ene bildet i reviewet.
        Regner med at et snitt med kniven langs hver side er alt du skal gjøre for å få den løs. Men sjekk boka for sikkerhets skyld. Det er meningen at man skal kunne ettermontere slepe-releasen, og hvis klossen er limt går det jo ikke!

        Bruk gjerne en servo med metallgir, og sjekk at opplegget virker før du limer hele herligheten på plass permanent. Jeg måtte bruke en skjøtekbel på servoen jeg satte inn, ble noe kort for å nå RX ellers.

        Regner med du får til dette
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Takker for svar. Jeg synes byggebeskrivelsen var noe ullen... Så intet om slepefestet, men nå satte jeg meg bare ned, nappet ut midten med tegningene, og gikk i gang på engelsk. Kikker på det i kveld.

          Tenkte jeg skulle aktivere konemor med dekalklipping. Hun har det ellers med å harselere over ting og tang... Kurositet: Jeg bygget en E-Starter i stua en gang. Kom til å si til henne at her ble det mange deler til overs, gitt, så kommer det tørt fra sofaen: "Tror du de sier det på Boing-fabrikken også??" Jaja... Må uansett ha slepekroken ferdig før jeg setter på bakvindu-dekalen.

          Det ser ut til at man skal skjære på høyre og venstre side av den klossen for å få løsnet den, ut fra bildet i din eminente review. Regner med at det blir vanskelig å træ inn servoledning, men der går det an å lage en mikk på det.

          Jeg setter opp flyet med originalt balanseror og delbar vinge foreløpig. Hundeburet bak i Subaruen tar for mye plass til å få med hele vingen i en del. Bruker originalmotor og 2300mAh 8,4V NiMH-celler til jeg har slitt den ut.
          har ingen erfaring med børsteløst og LiPo kommer ikke innenfor en kilometer fra mitt hus Regner med at det går greit å bruke børsteløst med NiMH batterier også, når den tid kommer.

          Hva tenker du om å slipe ned og lakkere flyet slik at den blir helt glatt? Det stoffet som MPX bruker til sine fly dragger noe sinnsykt! (EGE'n min er som å fly i sirup...) Hva kan man i såfall bruke?
          Trygve M.
          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

          "Not within a thousand years will man ever fly!"
          -- Wilbur Wright, 1901.

          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

          Comment


          • #6
            Håper det er så enkelt å få ut klossen!

            En bit med metalltråd er greit å lure gjennom hullene tror jeg, så teiper du på servokabel på den og trekker.

            Har aldri prøvd å sparkle på elapor, er ikke sikker på hva som vil duge. Er redd ting kan sprekke og flasse om man velger feil.
            Men jeg sparklet faktisk i sin tid på Formosaen min, men det er isopor. Der brukte jeg det vanlige lettsparkelet jeg bruker på balsa, lakket med depron-lakk og det er ennå like pent.
            Lakket en del på Magisteren, og her er man trygg siden eleaporet tåler alt av "normale" hobbysprayer.

            Mener jeg leste et sted at man ikke skal slipe vekk nuppene på EasyGliderne siden dem er med på å gi flyegenskapene som ønskes. Kan være dem virker som turbulatorer og gjør noe for flyegenskapene? Uvanlig med turbulatorer over hele vingeflatene, man bruker dem vanligvis bare foran rorene.

            Det er selvsagt ikke noe must å ha LiPo for å bruke børsteløse motorer. NiXX fungerer helt OK. Men med original-oppsettet er jeg ikke sikker på om du kommer opp fra gresstripe...
            Ulempen hvis du skal bruke NiXX mot børsteløs: med 7 celler må du ha ganske stor propell og får problemer med bakkeklaringa. Får du plass til 9 eller kanskje 10 celler er saken grei
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Tid er som penger: Meget lite av begge deler i min nærhet! Fikk begynt å klippe dekaler i går. Skal se på den klossen i dag, hvis ikke jeg drar og prøveflyr den!

              Mest lyst til det siste
              Trygve M.
              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

              "Not within a thousand years will man ever fly!"
              -- Wilbur Wright, 1901.

              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

              Comment


              • #8
                boksen skla bare være limt fast med de to tappene på siden. for å få den ut skjærer man bare gjennom de med en skarp kniv, og vips så skal boksen være løs.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  jeg så video av magister med standard oppsett(husker ikke hvor mange celler) ihvertfall, med Speed 600 og girboks. på 11x7 APC E. vanskelig å tyde avstanden på videoen, men at det vat over 60-70m på gress er ikke å ta hardt i!
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    Helt korrekt! Fant en flott side her:

                    plawner.net - Dette nettstedet er til salgs! - plawner Ressurser og informasjon

                    Der finner man alt man trenger å vite, i tillegg en PDF av manual og bildedel.

                    Det viser seg at den nevnte klossen faktisk er essensiell. Jeg trodde den bare funket som deksel, men det ser ut til at man limer utløsermekanismen på klossen, fester servoen på undersiden (Med støtstang og det hele) og dytter klossen tilbake i hullet med litt lim på. Skulle være enkelt.

                    Magisteren får forresten MASSE skryt på alle sider jeg har sett på. Nå gleder jeg meg virkelig til å få sakene i lufta! Den utløsermekanismen kan brukes til alt fra tauing av seilfly til dropping av fallskjermhoppere, godteri, slep av banner, dropping av bomber... det meste! Dette blir KULT!!!
                    Trygve M.
                    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                    "Not within a thousand years will man ever fly!"
                    -- Wilbur Wright, 1901.

                    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                    Comment


                    • #11
                      ja magisteren kan brukes til så mangt. jeg og jørgen har selv tautet banner som det sto gratulerer med dagen på, til en venn av oss som bor i feltet. fungerte som bare det. du må prøve sleping av seilfly x-pilot. det er drit artig. hekta med en gang
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        men du tenger en del mer motorkraft for å slepe banner! for meg virket det som om det var tyngre enn å slepe quatroen!
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          Hallo

                          Jeg har også hørt at man trenger mye motorkraft til å trekke banner og siden det er mest seilflypilot jeg er, er slepingen av årsakene til innkjøp av Magisteren. Moro blir det uansett!

                          Jomfruturen endte med at bakken kom opp og smurte seg utover nesen på flyet. Hvordan slikt kan skje er forskerne uenige om, noen mener det handler om den såkalte "dark matter", som skaper antigravitasjon i nærheten av modellflyet. Atter andre hevder hardnakket at piloten glemte å snu balanserorene i senderen. Selv heller jeg mest til teori nr. en....

                          Resultatet var en bøyd propellaksling og brekt vingefeste. Må si at dette flyet tåler det meste!
                          Trygve M.
                          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                          "Not within a thousand years will man ever fly!"
                          -- Wilbur Wright, 1901.

                          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                          Comment


                          • #14
                            jaså trygve du har kjøpt deg magister du hehe det har jeg også , også har jeg kjøpt lakk så den blir fluoriserene gul
                            Robert
                            Hole El-Flyforening

                            Comment


                            • #15
                              Akkurat det gleder jeg meg til å se, Robert!

                              Moro med fallskjermslipp i går?! Har aldri opplevd et mer stabilt og allsidigt fly. Gled deg til Magisteren kommer!!
                              Trygve M.
                              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                              "Not within a thousand years will man ever fly!"
                              -- Wilbur Wright, 1901.

                              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                              Comment

                              Working...
                              X