Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg skal kjøpe meg en ny Formosa 1. Hadde tidligere en med Himax 2015-5400 motor og gir. Med 1700mAh-11,1V gikk dette rimelig godt. Men ikke godt nok. Ønsker å høre fra dere på forumet om none har noen gode tips på et rått oppsett, som nesten flyr vingene av flyet. Det bør ikke være slik at flyet blir alt for tung heller.
Håper noen har noen gode tips å komme med på motor og batterivalg.
Dette oppsettet har jeg flydd mye med i Formosa, og vært veldig godt fornøyd med:
- Axi 2808/24 eller Hyperion Z-3007-26 (disse fungerer ganske likt, men Hyp. er kanskje en anelse hottere)
- Minst 25A regulator
- 1800-2100mAh og min.15-20C 3s LiPo (Jeg bruker Thunder power 2100 3s ProLite)
- APC-E 8X6 propell (bør ballanseres)
Effekten ligger på rundt 250W såvidt jeg kan huske.
Motoren kan enkelt bakmonteres direkte på GWS gearkassen, trepinnen som holder gearkassen settes i nederste hull i kroppen. Du trenger likevel bakmonteringssettet for å få med propelladateren.
Med dette oppsettet akslererer modellen raskt vertikalt og topphastigheten er så høy som flyet tåler (pass opp for flutter på ballanserorene, eller teip igjen spalte mellom vinge og ror)
Modellen er fremdeles så lett at den er helt ukritisk og kan flys meges sakte.
Det ene oppsettet på linken william123 gav deg er jo min Formosa. Den er ikke så langt unna det zipzap foreslår, og skulle jeg satt sammen en Formosa ny i dag hadde jeg valgt nettopp 2808/24 istf 2808/20. Rett og slett siden 2808/20 er for brutal.
Legg merke til (i nevnte link) at jeg har redusert propellstørrelsen (til 8x4) slik at jeg flyr med max 17 Ampere last. Oppsettet kan med en 8x6 evt 9x6 kjøre kontinuerlig på 25A, og man kan gjerne presse den motoren litt mer. Der er altså mulig å ta ut 50% mer! Noe jeg ikke har gjort siden der er mer enn nok med den lille propellen! Vil du ha myyye speed er kanskje 2808/20 med en 7x8 saken for deg?
Et alternativ som en kamerat av meg flyr med: Mega 16/15/3 i Cobri gear. Den flyr rått i fra min med det jeg har valgt å ta ut. Megaene er allsidige motorer. Hvis du både skal ha dem i raske småting (Stryker, pylon etc) og i Cobri gear skreddersyr du dem til formål helt ned til 3D-bruk. Ulempe: det er litt lyd i de fleste gear, men Cobri er eksepsjonelt lite bråk i!
Jeg har liggende en Hyperion Z3007-26 som har en kv på 1236. Jeg ser at zipzap anbefaler denne, som er ganske lik AXI 2808/24. Tenkte denne kanskje ble litt tung, men jeg får forsøke. Jeg vet ikke helt hvilken propell jeg skal velge ende, men det får man bare prøve seg frem litt. Tenkte på en 8x6 eller en 9x6. Tror nok en 8x6 vil være best i mitt tilfelle.
I valg av batteri har jeg enten en PQ 3S-2100mAh eller Flight Power 3S-2500mAh begge batteriene er på 20C. Skal ha 2 servoer til balanserorene, for å få mer pressisjon.
Er fortsatt litt skeptisk til om dette blir for tungt eller ikke.
APC 8x6-E er et glimrende valg for det oppsettet med god fart og trekkraft, tror 9x6 kan bli i største laget. Vær obs på uballanse, de siste APC 8x6 propellene jeg kjøpte er så dårlig at jeg ikke kan bruke dem uten å ballansere dem først.
Batteriene dine er litt tyngre enn TP Prolite batteriene jeg bruker, men jeg tviler på at det har noen særlig praktisk betydning. Som sagt, min flyr veldig lett og fint. Men jeg aner ikke hvordan understellet tar vekten, jeg flyr uten.
Skal sjekke de propellene jeg har før jeg setter de på. Har ikke merket noen ubalanse av betydning tidligere på de propellene i 8x6 eller 9x6 i alle fall.
Jeg har bare flydd uten understell på Formosaen jeg hadde tidligere. Synes det går meget bra, selv om jeg nå må tenke litt på hvor jeg skal plassere og beskytte servoene i vingene ved at jeg skal ha en for hvert balanseror, i stedet for en i senter for begge rorene.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment